تدوین چارچوب مفهومی توسعه اقتصادی باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشمظاهر ذوالفقاری 1 , زهرا نوبخت رمضانی 2 , مهدی نادری نسب 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت ، ورزشی واحد قزوین ، دانشگاه آزاد قزوین،ایران
2 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی،واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی،قزوین، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی،واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی،قزوین، ایران
کلید واژه: فوتبال, توسعه اقتصادی, لیگ برتر, مالکیت باشگاه,
چکیده مقاله :
مقدمه: هدف از این پژوهش تدوین چارچوب مفهومی توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: این تحقیق از نظر نوع کیفی، از نظر هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی مدیران و کارشناسان باشگاههای فوتبال، اساتید دانشگاه و منابع علمی، اسنادی و کتابخانهای بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت دردسترس نمونهگیری و نظرخواهی گردید (17 نفر و 46 سند). از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد. از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. یافتهها: چارچوب تحلیلی ارائه شده شامل 16 منظر کلی توسعه اقتصادی باشگاه های لیگ برتر بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای تحقیق توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال از طریق بازنگری و اصلاح سیاستهای اجرایی ورزش قهرمانی بهویژه قوانین نظام باشگاهداری، بازار نقل و انتقالات و ساختار رقابت لیگ زمینهسازی و بسترسازی میشود و با پیاده-سازی سیستم مدیریت راهبردی خرده سیستمهای مدیریت استعداد، ذینفعان، بازاریابی، مالی و اجرایی باشگاه هم ارتقا مییابند و همافزاتر میشوند. سپس این موج تغییر سبب ارتقا عملکرد تجاری- ورزشی - اجتماعی باشگاه میشود و با افزایش سرمایه مالی و اثربخشی مدیریت مالی باشگاه سبب پایداری سازی اقتصادی باشگاه در شرایط مختلف میشود.
AbstractThis study was designed and conducted to investigate the identification and prioritization of economic strategies of small and medium sports businesses using AHP-TOPSIS integration method. The method of the present study was a survey that was conducted in the field. In order to identify the economic strategies of small and medium sports businesses, the theoretical saturation method and identifying the experts with the snowball method were used. In order to analyze the research data, AHP and TOPSIS methods were used using SUPER DECISION software and TOPSIS software. According to the research results, it was found that the strategy of merging with other companies, the strategy of vertical integration upwards and the strategy of heterogeneous diversity are the most important strategies for identifying small and medium-sized sports businesses. Therefore, businesses in sports need to integrate with other companies and businesses in order to create a stronger structure by developing and improving their capabilities.
_||_