ارزیابی کیفیت عملکرد مدیریت کتابخانههای دانشگاهی با استفاده از معیارهای نهگانه مدل EFQM (مطالعه موردی: منطقه شش دانشگاه آزاد اسلامی)
محورهای موضوعی : علوم اجتماعی
کلید واژه: مدیریت کیفیت, کتابخانه دانشگاهی, تعالی سازمانی, EFQM,
چکیده مقاله :
این پژوهش کاربردی با هدف بررسی و سنجش کیفیت عملکرد مدیریت کتابخانههای دانشگاهی منطقه شش دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از مدل EFQM به روش توصیفی انجام شده است. اطلاعات از طریق پرسشنامه از کارکنان و مدیران 12 کتابخانه دانشگاهی واحدهای بزرگ، بسیار بزرگ و جامع منطقه شش دانشگاه آزاد اسلامی به روش نمونهگیری غیرتصادفی جمعآوری شده است. اطلاعات جمعآوری شده نیز به روش آماری استنباطی تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهند که عملکرد کتابخانههای دانشگاهی در منطقه شش دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با معیارهای مدل تعالی سازمانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) در سطح کمتر از 5 درصد (sig=0.0002) قرار دارد. امتیازات مربوط به عوامل توانمندسازی (در حوزههای رهبری، خطمشی، کارکنان، منابع و مشارکتها و فرایندها در مدیریت) نشان دهنده این امر است که کیفیت مدیریت در کتابخانههای مورد بررسی، در سطح متوسط قرار دارند. معیارهای مربوط به نتایج (در حوزههای مراجعان، کارکنان، جامعه و عملکرد) از معیارهای نهگانه مدل تعالی سازمانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت EFQM، نیز وضعیت موجود با وضعیت مطلوب تفاوت معناداری وجود ندارد. با بررسی وضعیت حاضر، عملکرد مدیریت در این کتابخانهها، و میزان دوری یا نزدیکی از شرایط آرمانی تعالی را مشخص کنند تا پس از آن با آگاهی از ضعفها و قوّتهای خود، برای برداشتن گامهای لازم در راه رشد و تعالی برنامهریزی کنند.
This applied to evaluate and assess the quality of management performance IAU six regional university libraries using the EFQM model is a descriptive method. Information collected through 12 academic units, employees and managers of large, very large and comprehensive regional university six non-random sampling was collected. Data has been analyzed by statistical method. Results show that performance in six university libraries in comparison with the criteria of the European Foundation for Quality Management Excellence Model (EFQM) in less than 5% (sig = 0.0002) is located. Scores of enabling factors (in the areas of leadership, policy, personnel, resources, partnership and management processes) reflects the fact that the quality management in the libraries, are at an intermediate level. Criteria relating to results (in the fields of clients, staff and community performance) of the nine criteria of the European Foundation for Quality Management Excellence Model EFQM, the current situation with the ideal situation, there is no significant difference.
_||_