تحلیل و بررسی مشارکت سیاسی در گفتمان دولت عدالت محور بر اساس نظریه لاکلاو و موفه
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیابوالقاسم شمس آبادی 1 , موسی شهریاری 2 , یوسف امینی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 - استادیار گروه جامعه شناسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
3 - استادیار گروه جامعه شناسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
کلید واژه: گفتمان, مشارکت سیاسی, ولایت, دولت عدالت محور, نظریه لاکلاو و موفه,
چکیده مقاله :
یکی از پرطرفدارترین و در عین حال پیچیده ترین مسائل جوامع جدید، بحث مشارکت سیاسی است. بررسی چگونگی مشارکت سیاسی در صورتبندی یک گفتمان سیاسی در فضای رقابت با گفتمانهای دیگر با توجه به شرایط و فضای سیاسی خاص جامعة ایران، از اهمیت بسزایی برخوردار است. از اینرو هدف این مقاله تحلیل و بررسی مشارکت سیاسی در گفتمان دولت عدالت محور بر اساس نظریه لاکلاو و موفه است. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نوع روش کیفی است. در این راستا از روش تحلیل گفتمان فرکلاف استفاده شد. زمان پژوهش حاضر از نظر بعد تحقیقاتی شامل دو دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد بود. جامعه آماری مجموعه سخنرانی ها و مصاحبه های رئیس دولت دوره عدالت محور در خصوص مشارکت سیاسی است. تحلیل جملات به منظور دست یافتن به دال های گفتمان اصول گرای عدالت خواه براساس روش لاکلاو و موفه انجام شد. در گفتمان اصول گرایی، دال مرکزی اسلامیت نظام( ولایت فقیه) قرار دارد؛سایر عناصر گفتمانی حاضر در این گفتمان از قبیل عدالت محوری نقش مردم، ایثارگری، پاک دستی و مشارکت همگانی قرار دارد دراین گفتمان ،قانون ،ارزشها، آزادی عدالت و ولایت فقیه معنا می کند و مشارکت سیاسی مردم در مقبولیت نظام مؤثر است و مشروعیت نظام وابسته به ارکان دینی است ولی زمان مشروعیت خود را از ولی عصر(عج) می گیرد و حتی قانون اساسی هم تحت لوای ولایت معنا می یابد در گفتمان اصول گرایی ولایت مطلقه فقیه است که با تنفیذ مشارکت سیاسی مردم به آن مشروعیت می دهد و مقبولیت آزاد مردمی را، مشروعیت می بخشد.با تحلیلهای صورتگرفته دال های گفتمان مشارکت سیاسی در دولت عدالت محور عبارتند از؛ دال مرکزی ولایت فقیه 1-دال های شناور عدالت گستری 2-دال شناور فقرزدایی 3-دال شناور مهرورزی ۴- دال شناور پیشرفت و تعالی 5-دال ارزش ها 6- دال شناور مردم بود.
One of the most popular and at the same time the most complicated issues of new societies is the issue of political participation. Examining how political participation in the formulation of a political discourse in the atmosphere of competition with other discourses is of great importance considering the specific political conditions and atmosphere of the Iranian society. Therefore, the purpose of this article is to analyze and investigate political participation in the discourse of justice-oriented government based on the theory of Laclau and Mouffe. The present research is applied in terms of purpose and qualitative method in terms of type. In this regard, Fairclough's discourse analysis method was used. The time of the current research, in terms of the research dimension, included the two terms of Mr. Ahmadinejad's presidency. The statistical community is a collection of speeches and interviews of the head of the justice-oriented government regarding political participation.The analysis of the sentences was done in order to find the signifiers of the justice-oriented principled discourse based on Laclau and Mouffe's method. In the discourse of fundamentalism, there is the central sign of Islamic system (jurisprudence);other discourse elements present in this discourse, such as central justice, the role of the people, selflessness,clean hands and participation of all, are in this discourse, law, values, freedom, justice and guardianship. The jurist gives meaning and the political participation of the people is effective in the acceptance of the system and the legitimacy of the system depends on the religious pillars, but the time takes its legitimacy from Wali Asr (AS) and even the constitution is understood under the banner of the province in the discourse of principle of province.It is the absolutist jurist who legitimizes the political participation of the people by enforcing it and legitimizes the free acceptance of the people.
_||_