مفهوم پردازی مولفه های سرمایه اجتماعی مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیفاطمه پاکنهاد 1 , محمد جواد تقی پوریان 2 , بهزاد فرخ سرشت 3 , معصومعلی سلیمیان 4
1 - دانشجوی دکتری رفتار سازمانی، دانشکده مدیریت و حسابداری چالوس
2 - گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
3 - گروه مدیریت،دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس ، ایران
4 - گروه مدیریت،دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس ، ایران
کلید واژه: اعتماد, ساختاری, آگاهی اجتماعی, شناختی, ارتباطی, مشارکت و همیاری, انسجام و همبستگی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناسایی مولفه های سرمایه اجتماعی مبتنی بر شبکه های اجتماعی مجازی انجام شد.پژوهش حاضر از نظر طرح جز پژوهش های کیفی است.مشارکت کنندگان بالقوه ی پژوهش،مدیران و کارکنان بخش دولتی هستند که با روش نمونه گیری هدفمند صاحب نظران کلیدی و در ادامه تکنیک اشباع،20 نفر از مدیران ارشد و کارکنانی که در حوزه مرتبط با پژوهش دارای سابقه اجرائی و پژوهشی بودند،انتخاب شدند.برای جمع آوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید و محقق با استفاده از نرم افزار مکس کیو دی و انجام کد گذاری (کد باز و کد محوری)،سرمایه اجتماعی مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی را در 8 بعد به نام های اعتماد(24 گزینه)، مشارکت و همیاری(13گزینه)، انسجام و همبستگی(19گزینه)، آگاهی اجتماعی(32 گزینه)، شناختی(23گزینه)، ساختاری(32گزینه)، ارتباطی(50گزینه) و حمایت اجتماعی(4 گزینه) دسته بندی کرد و مدل کیفی طراحی گردید.تا کنون تحقیقی در زمینه شناسایی مولفه های سرمایه اجتماعی مبتنی بر شبکه های اجتماعی مجازی در بخش دولتی انجام نگرفته است .یافته های این مطالعه می تواند به مدیران سازمان ها در جهت بالابردن سطح سرمایه اجتماعی در بستر فضای مجازی کمک نماید و در نهایت باعث بهبود عملکرد سازمان شود.
The aim of this study was to identify the components of social capital based on virtual social networks. The present study is a qualitative research in terms of design. Potential participants in the research are virtual managers and public sector employees. Key and following the saturation technique, 20 senior managers and employees with executive and research background in the field related to research were selected. To collect data, semi-structured interview tools were used and the researcher using software MAXQDA and coding (open source and central code), social capital based on virtual social network in 8 dimensions called trust (24 options), partnership and cooperation (13 options), cohesion and solidarity (19 options), awareness Social (32 options), cognitive (23 options), structural (32 options), communication (50 options) and social support (4 options) and a qualitative model was designed. So far, research on identifying components of social capital based on networks Virtual socialization has not been done in the public sector. The findings of this study can help managers of organizations to raise the level Social capital in the context of cyberspace to help and ultimately improve the performance of the organization.
_||_