نقد و بررسی سیاستگذاری آرمانهای اجتماعی آموزش و پرورش کشور براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیفاطمه مرادی 1 , جهانبخش رحمانی 2 , محمد رضا شمشیری 3
1 - 1- دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - استادیار، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان،ایران
3 - استادیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان،ایران
کلید واژه: نقاط قوت و ضعف, سیاستگذاری آموزش و پرورش, آرمانهای اجتماعی, سند تحول بنیادین,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف نقد و بررسی سیاستگذاری آرمانهای اجتماعی آموزش و پرورش کشور براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به روش کتابخانه ای- تفسیری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، سیاهه محقق ساخته یادداشت برداری، از سند تحول بنیادین و دیدگاههای انتقادی و توصیفهای مطروحه از این سند می باشد. نتایج نشان داد که سیاست های آموزش و پرورش براساس این سند شامل تکیه بر آموزه های بنیادی اسلام و سازگاری با آنها، استفاده از آخرین یافته های علمی، ملاحضه واقع گرایانه ظرفیت های موجود، بهره مندی از تجارب کشورهای موفق، نقش آفرینی دولت و ملت در آموزش، تربیت فردی و اجتماعی، تربیت یکپارچه می باشد. نقاط قوت طرح شامل هماهنگی و همسویی عوامل متعدد تربیت،دخیل نمودن نقشه رسانه ها در تربیت می باشد و نقاط ضعف این طرح، بی توجهی به اجرای زیر نظامهای سند تحول، دید غیرواقع گرایانه به عدالت تربیتی، نگاه خوش بینانه در بیان راهکارهای تربیتی می باشد.
The aim of this study was to critique and review the policy of social ideals of education in the country based on the document of fundamental transformation of education by library-interpretive method. The data collection tool is a researcher-made list of notes taken from the document of fundamental change and critical views and descriptions of this document. The results showed that education policies based on this document include relying on the basic teachings of Islam and adapting to them, using the latest scientific findings, realistic consideration of existing capacities, benefiting from the experiences of successful countries, the role of government and nation In education, individual and social education is integrated education. The strengths of the plan include coordination and alignment of various factors of education, involving the media map in education, and the weaknesses of this plan are disregard for the implementation of transformation document subsystems, unrealistic view of educational justice, and an optimistic view in expressing educational strategies. Be.
_||_