مطالعه و بررسی تأثیر پایگاه اقتصادی-اجتماعی و میزان دینداری بر سبک زندگی (سنتی، مدرن) در بین دانشجویان
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیابراهیم میرزایی 1 , احمدعلی حسابی 2 , معصومه میرزایی 3 , هادی خانی 4
1 - استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران
2 - گروه علوم اجتماعی،واحد شوشتر،دانشگاه آزاد اسلامی،شوشتر،ایران
3 - ;کارشناسی ارشد مدیریت دولتی
4 - استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران
کلید واژه: سبک زندگی, دانشجویان, دینداری, منافع, پایگاه اجتماعی – اقتصادی, فراغت,
چکیده مقاله :
سبک زندگی به عنوان یک پدیده جدید با متاثر بودن از پیامدهای مدرنیته، می تواند معرف بخش عمده ای از مصرف کالاهای متفاوت اقتصادی و فرهنگی در بین افراد باشد. سبک زندگی افراد و گروه های متفاوت اجتماعی از عوامل متعددی در سطوح متفاوت کلان مدرن همچون عوامل اقتصادی و یا فرهنگی چون دین و در سطوح خرد همچون ویژگی های جنسیتی و قومیتی تأثیر می پذیرد. اما این که هر کدام از این عوامل تا چه حد می تواند بر شکل گیری و سبک زندگی مؤثر باشد مسأله ای تجربی است که برای رسیدن به این موضوع به پژوهش های تجربی نیازمندیم. با توجه به اینکه افراد در جامعه از پایگاه های اقتصادی- اجتماعی متفاوتی برخوردارند؛ پس متناسب با موقعیت اقتصادی-اجتماعی خود به انتخاب کالاهای مادی و مصرفی می پردازند. به عبارت دیگر وضعیت پایگاهی افراد در جامعه نقش تسهیل کننده یا محدود کننده ای در گزینش سبک زندگی آنان دارد. به این دلیل، شرایط زندگی، عقاید و افکار، دیدگاه های فرهنگی، جهان بینی و بالاخره نحوه گذران اوقات فراغت افراد نمی تواند از وضعیت اقتصادی- اجتماعی آنان منفک باشد.
Lifestyle as a phenomenon influenced by the consequences of modernity, It can represent a large part of consumption of different economic and cultural goods among people. The lifestyle of individuals and social groups is one of many factors at different macro levels such as factors Ethnic or cultural, such as religion, and at the level of reason, such as gender and ethnicity. But how much each of these factors can affect the formation and lifestyle is an empirical problem. To achieve this, we need empirical research. Given that people in the community have different socio-economic bases;Suitable for their economic and social situation, the choice of material and consumer goods. In other words, the status of the base of individuals in the community has a facilitating or restrictive role in choosing their lifestyle.
_||_