تجربه زیسته معلمان دوره دبیرستان از فرآیندآموزش چند فرهنگی
معصومه شهاب لواسانی
1
(
دانشجوی دکتری ،رشته برنامه درسی ،گروه علوم تربیتی ،دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال،تهران،ایران
)
زهرا صباغیان
2
(
استاد گروه علوم تربیتی ،دانشکده علوم تربیتی ،دانشگاه شهید بهشتی
)
فاطمه احمد بیگی
3
(
استاد یار گروه علوم تربیتی ،دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ،تهران ،ایران
)
کلید واژه: ادراک, برنامه درسی, آموزش چند فرهنگی,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر نظر معلمان درباره شناسایی مشکلات ادراک دانش آموزان دوره دبیرستان از آموزش چند فرهنگی بوده است . به منظور نیل به این هدف از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعة پژوهش شامل تمامی معلمان مشغول به تدریس درسال تحصیلی 1398-1399در ایران بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و بر مبنای اشباع نظری یافته ها، تعداد30 نفر از آن ها، به عنوان نمونه، انتخاب شدند. روش تحقیق کیفی با رویکرد پدیدار شناسی است. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه بدون ساختار وروش تحلیل آن نیز روش تحلیل کیفی بود. مصاحبه های انجام شده از طریق کد گذاری باز ومحوری تحلیل شده اند. در مجموع 180 مفهوم؛70زیرمقوله و18مقوله استخراج شد. یافته ها نشان دادند که معلمان در تدریس به دانش آموزان با فرهنگهای مختلف با چالشهای گوناگونی روبه رو هستند، دانش آموزان از مطالب کتاب درباره معرفی وشناسایی فرهنگهای مختلف درک درستی ندارند ودر فهمیدن مطالب کتابها دچار مشکل می شوند. همچنین باید توجه بیشتری به اقوام مختلف ایران ،زبانها ،گویشها وپوششهای محلی وبومی آنها شود ،زیرا بکارگیری وتلفیق فرهنگ معیار وغالب با فرهنگ اقوام مختلف نه تنها از ارزش وعمق یادگیری فرهنگ ملی ورسمی نمی کاهد بلکه موجب یادگیری وپیشرفت آموزشی آنها می شود.آنها بیان کردند در تدریس به دانش آموزان دوزبانه با چالش روبه رو هستند کتابهای درسی مشکل اساسی دارند وآن پرداختن به زبان رسمی ومعیار وبی توجهی به فرهنگ اقوام مختلف است ،این امر سبب سردرگمی دانش آموزان در تطابق فرهنگ و قومیت خود با فرهنگ غالب است . توجه به نتایج تحقیق حاضر در تدن کتابهای درسی ونیز برنامه درسی مفید خواهد بود .
چکیده انگلیسی :
The purpose of this study was to identify the problems of high school students' perception of multicultural education by teacher. To this end, a qualitative method and phenomenological approach were used. The research population consisted of all teachers teaching in Iran in the academic year 1398-1989. Using purposive sampling based on theoretical saturation of the findings, 30 of them were selected as sample. The research method is qualitative with a phenomenological approach. Data were collected through unstructured interviews and a qualitative analysis method was used. Interviews were analyzed through open-ended coding. One hundred and eighty concepts were extracted; seventy subcategories and eighteen categories were extracted. Findings show that teachers face different challenges in teaching students of different cultures, Students do not understand the contents of the book about introducing and recognizing different cultures of Iran and have difficulty understanding the contents of the books. There is also a need to pay more attention to the different ethnicities of Iran, their languages, dialects, and local and national coverage , Because applying and integrating a diverse and diverse culture with different ethnic cultures not only diminishes the value and depth of learning a national culture. Rather, it enhances their learning and educational development. They stated that textbooks have a major problem and that it is the formal language and web standards that pay attention to the culture of different ethnicities Their diversity in our country is very high, which confuses students in adapting their culture and ethnicity to the dominant culture that they have not used so far. Considering the results of the present study will be useful in compiling textbooks and curriculum.
_||_