مطالعه کیفی اثر گذاری شبکه های اجتماعی مجازی در برساخت هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
رشید احمدرش
1
(
دانشگاه فرهنگیان کردستان
)
سروش بهامی
2
(
دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی
)
بهزاد حکیمی نیا
3
(
دکتری جامعه شناسی از دانشگاه شیراز
)
کلید واژه: شبکه های اجتماعی مجازی, هویت اجتماعی, نظریه زمینه ای, تغییرات هویتی, دانشجو معلمان,
چکیده مقاله :
در یک دهه ی اخیر، تغییرات ژرفی در برساخت هویت اجتماعی نسل جوان رخ داده است که نقش شبکه های ارتباطی مجازی در وقوع این دگردیسی ها قابل توجه بوده است.از این رو پرسش اساسی این مقاله این است که: حضور در شبکه های مجازی چه تاثیری در برساخت هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان داشته و دارد؟ باتوجه به ویژگی های فرهنگی و اجتماعی جامعه دانشجویی مورد مطالعه، داده های مقاله ی پیش رو به شیوه ی کیفی و با رویکرد نظریه زمینه ای و روش شناسی مردمی(با تاکید بر قوم نگاری مجازی) و با استفاده از فنون مصاحبه های اپیزودیک و مصاحبه ی آنلاین ناهمزمان جمع آوری شده است. جامعهی مورد بررسی در مطالعه ی حاضر، دانشجویان تمامی رشته های پردیس شهید مدرس سنندج می باشد. بر همین اساس با استفاده از نمونه گیری هدفمند با25 نفر از افراد مدنظر مصاحبه شد. مصاحبه ها تا حصول به اشباح تئوریک ادامه داشت. در نهایت داده های استخراج شده با دو روش تحلیل تماتیک(موضوعی) و نشانه شناختی تحلیل و بررسی شدند. در بعد نظری، نظریه های پدیدارشناسی، ساختیابی گیدنزو اقتصاد سیاسی رسانه چارچوب مفهومی تحقیق را تشکیل می دهند. یافته های پژوهش حاضر نشان داد، تغییرات ارزشی و هنجاری گسترده ای در زیست جهان افراد مورد مطالعه و مسائل مختلف مرتبط با هویت اجتماعی از قبیل: روابط خانوادگی، سبک زندگی، باورهای اخلاقی، اهداف شخصی، ازدواج و سنت های مرتبط با آن صورت گرفته است." شدت" و "ابعاد " تغییرات فوق ما را به ارایه نظریه ی زمینه ای برگرفته از مطالعه میدانی تحت عنوان:" نظریه ی هویت های پاندولی اجتماعی با ویژگی های نسل جوان و دانشجو" در جامعه ی مورد مطالعه رهنمون شده است.
چکیده انگلیسی :
In the last decade, profound changes have occurred in construction of social identity of the young generation that the role of virtual communication networks in those transformation.Data of this paper with regard to the cultural and social characteristics of social subjects, has been collected by a qualitative method and approach of the grounded theory and ethno methodology (with an emphasis on virtual ethnography) and asynchronous online interview online.The studied society of this research was the all university students of Shahid Modares- Kurdistan. Accordingly, using purposive sampling, 25 of the students were interviewed. The extracted data by using thematic analysis (a subject) and cognitive symptoms were analyzed. In theory, the theory of phenomenology, affiliation, Structuration and political economy of media constitute the conceptual framework. Due to normative changes occurred in the social identity, one can say that due to using the social network wide changes have been occurred in lifeworld of studied people and various issues related to social identity, such as family relationships, lifestyle, moral beliefs, goals, personal, marriage and traditions associated with. The "Intensity" and "Dimension" of changes led us to provide the underlying theory, "Pendulum Theory of Social Identity with the characteristics of young people and students".