تبیین جایگاه مولفه های خوانایی بر ارتقا حس تعلق به مکان در محیط های شهری (نمونه موردی بلوار کوهسار)
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیسارا زهری 1 , مرجان بهاری نژاد 2 , المیرا میرزایی 3 , صدیقه نوری بیتا 4
1 - استادیار، گروه معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - مدرس، گروه معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - مدرس، گروه معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - کارشناسی ارشد معماری، گروه معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: خوانایی, حس تعلق به مکان, محیط های شهری,
چکیده مقاله :
چکیدهایجاد محیط های شهری خوانا یکی از مهمترین مسایلی است، که انسان در طراحی محیط های شهری پیرامون خود با آن رو به رو بوده است. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی میزان کارایی مولفه های گره، راه، لبه و ... در خیابان های شهری در ارتباط با القای خوانایی به مردم و بررسی نقاط قوت و ضعف هر یک از این مولفه ها و تحلیل میزان اثرگذاری آن ها بر ارتقا حس تعلق به مکان است. فرضیه این پژوهش اینست که ارتقاء کیفیت خوانایی گامی موثر و کارا در راستای ارتقاء حس تعلق به مکان است. در راستای ارزیابی کارایی مولفه های خوانایی در محیط های شهری، بلوار کوهسار تهران به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار می گیرد. در این پژوهش از روش مطالعات میدانی و تحلیل پرسشنامه استفاده شده است. پس از ارزیابی هریک از مولفه های خوانایی، میزان اثرگذاری هر یک از مولفه ها بر حس تعلق به مکان از طریق تحلیل رگرسیون تعیین می شود، تا شاخص های ارتقاء دهنده حس تعلق به مکان در بلوار کوهسار شناسایی شود. نتایج پژوهش حاکی از آنست که از بین مولفه های خوانایی تنها متغیر های لبه و گره دارای سطح معنا داری کمتر از ۵% هستند و تاثیر مثبتی بر ارتقای حس تعلق به مکان در بلوار کوهسار دارند. پس حس تعلق به مکان با یک معادله خطی به لبه و گره وابسته است. بررسی رابطه دو به دو مولفه های خوانایی با حس به مکان نشان می دهد که مولفه های گره)با ضریب همبستگی ۶۹۷ ،)لبه)با ضریب همبستگی۳۴۹ )%و راه) با ضریب همبستگی پیرسون معادل ۲۶۰ )%با حس تعلق به مکان به صورت دو به دو رابطه مستقیم دارند. مولفه نشانه با ضریب همبستگی ۱۱۳%رابطه ضعیفی با حس تعلق به مکان دارد. اما میان متغیر حوزه و حس تعلق به مکان هیچ ارتباطی وجود ندارد.
AbstractCreating legible urban environments is one of the most important issues that humans have faced in designing urban environments. The purpose of the present study was to evaluate the efficiency of nodes, paths, edges, etc. in urban streets in relation to induction of readability to the people and to study the strengths and weaknesses of each of these components and to analyze their impact on sense enhancement. Belongs to the place. The hypothesis of this study is that enhancing the quality of readability is an effective and efficient step towards promoting a sense of place. In order to evaluate the efficiency of readability components in urban environments, Kohsar Boulevard of Tehran is studied as an example. In this study, field study and questionnaire analysis were used. After evaluating each of the readability components, the effect of each component on sense of place is determined by regression analysis to identify the indicators of sense of place belonging in Kohsar Boulevard. The results show that among the legibility components, only edge and node variables have a significance level of less than 1% and have a positive effect on enhancing sense of place in Kohsar Boulevard. So the sense of belonging to a place depends on the edge and the knot with a linear equation. Examination of pairwise relation between readability components and sense of place shows that node components (with correlation coefficient;); edge) with correlation coefficient;)% and path) with Pearson correlation coefficient; Face-to-face is directly related. The sign component with a correlation coefficient of 1% has a weak relationship with sense of place. But there is no relationship between the domain variable and the sense of place.
_||_