بررسی ارتباط بین استفاده از رسانه های جمعی وپایبندی به فرهنگ شهروندی(مطالعه موردی: افراد 18 سال به بالای شهر قائم شهر)
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمهرداد متانی 1 , ابوالقاسم رئیسی نافچی 2 , نسرین تقی زاده شیاده 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، گروه مدیریت رسانه
2 - دانشجوی دکترای مدیریت- مدیریت رسانهای، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی
3 - دانشجوی دکترای مدیریت- مدیریت رسانهای، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: شبکه های اجتماعی مجازی, رسانه های جمعی, فرهنگ شهروندی, شهروندی,
چکیده مقاله :
فرهنگ شهروندی هنجارهای جامعه را رقم می زند و پایه های ارتباط میان شهروندان را شکل می دهد، شهری که از فرهنگ غنی شهروندان لبریز است، امنیت و آرامش در آن هویداست و مشارکت شهروندان در هر فعالیت به چشم می خورد؛ مشارکتی سازنده که هزینه های اداره شهر را کاهش داده و لبخند را جایگزین دغدغه ها و نا آرامی ها می نماید. با توجه به اهمیت موضوع فرهنگ شهروندی، پژوهش حاضر با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش، ابزار تحقیق پرسشنامه و استفاده از نرم افزار اس پی اس اس، به دنبال بررسی ارتباط بین رسانه های جمعی و پایبندی به فرهنگ شهروندی به عنوان هدف اصلی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی شهروندان 18 سال به بالای شهرستان قائمشهر می باشد، که تعداد 384 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین استفاده از رسانه های جمعی با میزان کل پایبندی به فرهنگ شهروندی (30/0) و ابعاد آن یعنی مشارکت اجتماعی (62/3)، عام گرایی (91/2)، مسئولیت پذیری اجتماعی (44/3)، گرایش به پیروی از قانون (58/3) ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد؛ بنابراین تمامی فرضیه های پژوهش تأیید می شوند.
Citizenship culture forms the norms of society and forms the basis for communication between citizens, A city which is rich culture enhances the security and peace of the city, and the participation of citizens in every activity is evident. A city which is in rich culture that enhances the security and peace of the city, and the participation of citizens in every activity is evident. A collaborative builder that reduces city administration costs and replaces the smile with worries and unrest. Regarding the importance of the topic of citizenship culture, the present study uses field method, scrolling technique and the participation of citizens in every activity is evident. The research tool of the questionnaire and the use of the SPSS software seek to investigate the relationship between mass media and adherence to the culture of citizenship as the main objective. The statistical population of this study is all citizens aged 18 years and above in Qaemshahr city . 384 of them were surveyed as sample size The results of the research indicate that between using mass media with total adherence to citizenship culture (0.30) and its dimensions: social participation (3.62), socialism (2.91), social responsibility (3 /44), the tendency to follow the law (3/58) has a positive and meaningful relationship; therefore, all the research hypotheses are confirmed.
_||_