تأثیر خود مراقبتی بر افسردگی و کیفیت زندگی بیماران دیابتی شهرستان قم
مریم زارعی نژاد
1
(
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
)
سیدعلی حسینی المدنی
2
(
استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
)
کلید واژه: کیفیت زندگی, افسردگی, بیماران دیابتی, خود مراقبتی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر که با هدف تعیین تأثیر خود مراقبتی بر افسردگی و کیفیت زندگی بیماران دیابتی مرکز سلامت شهدای هفت تیر شهرستان قم انجام شد، یک بررسی نیمه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه ی آماری کلیه ی افراد مبتلا به بیماری دیابت مراجعه کننده به مرکز سلامت شهدای هفت تیر شهرستان قم در سال 1396 بودند، که از میـان آنهـا 50 نفـر بـه روش نمونـه گیـری تصادفی ساده ( 25 نفر برای گروه آزمایش و 25 نفر برای گروه شاهد ) انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده؛ پرسشنامه ی افسردگی بک و پرسشنامه ی کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت(WHO) و پروتکل خودمراقبتی بودند که پیش و پس از اجرای روش آموزش خود مراقبتی بر روی شرکت کنندگان اجرا، و داده ها از طریق آمار توصیفی ( میانگین و انحراف استاندارد ) و آمار استنباطی ( تحلیل کوواریانس ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشـان داد که آموزش خود مراقبتی باعث افزایش کیفیت زندگی و کاهش افسردگی در بیماران دیابتی می شود ( 05/0 > P ).
چکیده انگلیسی :
The purpose of this study was to determine the effect of self-care on depression and quality of life in diabetic patients in the health center of Qom martyrs. A semi-experimental study with pre-test, post-test and control group. The statistical population of all people with diabetes was referred to the health center of Qom martyrs' martyrs in 2017. Among them, 50 were selected by simple random sampling method ( 25 for the experimental group and 25 for the group Control ) were selected. The instruments used were Beck Depression Inventory and World Health Organization Quality of Life questionnaire before and after implementing the self-care training method on participants, and data were analyzed using descriptive statistics ( mean and standard deviation ) and inferential statistics ( Covariance analysis ) were analyzed. The findings of this study showed that self-care education improves quality of life and decreases depression in diabetic patients ( P < 0.05 ).
_||_