ارائه الگوی سواد رسانه ای مدیران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
فاطمه طرخان
1
(
دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
)
علی اصغر شجاعی
2
(
استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
)
عباس خورشیدی
3
(
استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.
)
کلید واژه: الگوی سواد رسانه ای, مدیران صدا و سیما, سواد رسانه ای عمومی, سواد رسانه ای تخصصی, درک و شناخت رسانه ای, مدیریت رسانه ای و رسانه سازی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی سواد رسانهای مدیران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر دادهها آمیخته اکتشافی(کیفی و کمی) و از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد(مرحله کیفی) و پیمایشی مقطعی(مرحله کمی) است. در بخش کیفی صاحب نظران دانشگاهی(اساتید دانشگاهی حوزه مدیریت) و مدیران خبره سازمانی به عنوان جامعه پژوهش در نظر گرفته شدند که با روش هدفمند گلوله برفی با انجام 20 مصاحبه، تشحیص محقق این بوده است که اطلاعات گردآوری شده به نقطه اشباع رسیده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی را کلیه مدیران صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران به تعداد 421 نفر تشکیل داده اند که برای انتخاب گروه نمونه به مدد فرمول حجم نمونه مرگان و بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 205 نفر از مدیران (35 نفر زن و 170 نفر مرد) انتخاب شده اند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی بررسی اسناد ملی و بین المللی مرتبط با موضوع و همچنین مصاحبه اکتشافی نیمه ساختار یافته بود. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری در مقولهها و مولفه های پژوهش پیش رفت و سپس با تصمیم محقق متوقف شدند. در نهایت پس از جمعآوری اطلاعات از بخشهای مصاحبه و بررسی منابع، در این مرحله از روش داده بنیاد و کدگذاری(باز، محوری و انتخابی)، برای طبقه بندی دادهها استفاده شد. در بخش کیفی برای تعیین اعتبار درونی(قابلیت اعتبار) یافتهها، علاوه بر اینکه دادهها با مطالعه مبانی نظری، پیشینه تحقیق، منابع، مصاحبه با افراد کانونی انتخاب و تأیید شدند،
چکیده انگلیسی :
The present study was aimed at presenting the media literacy model of the Islamic Republic of Iran Broadcasting Directors. This research is applied to the purpose of applied research, from the viewpoint of exploratory (qualitative and quantitative) data and from the research methodology to data type of the foundation (qualitative stage) and cross-sectional survey (quantitative stage). In the qualitative section of academic experts (university professors in the field of management) and organizational managers as the research community, they were considered as a research community. Using a targeted snowball method by conducting 20 interviews, the researcher has identified that the information gathered has reached saturation point. The statistical population of the research in the quantitative section was composed of 421 speeches by all Iranian audio and audio directors. For selecting the sample group, the sample size was Morgan's sample size. Based on simple random sampling, 205 managers (35 women and 170 men) are selected. The tool for collecting data was in the qualitative section of the national and international documents related to the issue as well as semi-structured exploratory interviews. The interviews progressed to theoretical saturation in the categories and research components and then stopped with the decision of the researcher. Finally, after collecting information from the interviewing sections and the sources, at this stage, data and coding data (open, axial and selective) were used to classify the data. In the qualitative section, in order to determine the internal validity (validity) of the findings, in addition to the fact that the data were selected and confirmed by studying the theoretical foundations, research background, resources, interviews with the focal subjects
_||_