تبیین بهره وری سازمانی مبتنی بر مدیریت کرامت انسانی و وفاداری سازمانی کارکنان
یوسف برزگری
1
(
گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
)
بهنام طالبی
2
(
گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
)
صادق ملکی آوارسین
3
(
دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
)
کلید واژه: بهره وری, وفاداری, کارکنان, مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی,
چکیده مقاله :
در مقاله حاضر رابطه میان مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی و وفاداری سازمانی با بهره وری سازمانی در بین کارکنان اداره کل زندانهای استان آذربایجانشرقی در سال 1397 تبیین شد. روش تحقیق پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کارکنان اداره کل زندانها به تعداد 330 نفر بود که 153 نفر پس از شناسایی پرسشنامه های مخدوش؛ به روش نمونه گیری طبقه ای- نسبتی با فرمول کوکران انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های استاندارد شده بهرهوری سازمان اولسانیا و همکاران (2012)، مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی فروتنی و بحرانی(1396) برگرفته از مدل نژاد سلیم(1388) و وفاداری سازمانی رابینز (2001) Robbins (2001) با اعتبار محتوایی و پایایی 95/0 برای بهرهوری، پایایی 93/0 برای کرامت انسانی و 91/0 برای وفاداری سازمانی انجام شد. نتایج حاصل از نرم افزار spss و آزمون همبستگی پیرسون نشان داد؛ بین کرامت انسانی و شاخصهای آن و همچنین بین وفاداری سازمانی با بهرهوری سازمانی کارکنان رابطه مستقیم وجود دارد. همچنین بین کرامت انسانی با وفاداری سازمانی کارکنان رابطه مستقیم معنی داری مشاهده شد. نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد: ابعاد مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی شامل کرامت ذهنی و روانی- کرامت رفتاری- کرامت عملکردی و کرامت جسمی و وفاداری سازمانی به میزان 55 درصد بهرهوری سازمانی کارکنان را تبیین می کنند که وفاداری سازمانی با 351/0 = β ؛ کرامت ذهنی و روانی با 3333/0 = β و پس از آن کرامت جسمی با 259/0 = β سهم معنی داری داشتند(05/0> p).
چکیده انگلیسی :
The present article attempts at investigating the relationship between human dignity management and organizational loyalty with organizational productivity among all of employees in East- Azerbaijan prisons during 2018. The method of this study was survey correlation and the statistical population were all of the employees in prisons who were 330 people and among them 153 were chosen as the sample group through classified- method through Cochran formula. The data was collected through standard questionnaires of organizational productivity of Olsania et al (2012), human dignity Management of Forotani and Bahrani obtained from NejadSalim model (2004) and organizational loyalty of Robbines (2001) with the content validity and reliability of 0.95 for productivity, 0.93 for human dignity and 0.91 for organizational loyalty. The obtained results of Spss software and Pearson correlation test revealed that there was a direct relationship between human dignity and its components and also organizational loyalty of employees. Also, there was a direct and significant relationship among human dignity with employee's organizational productivity. The results of multiple regression tests also showed that human dignity management dimensions containing intellectual and mental dignity - behavioral dignity - operational dignity - physical dignity and organizational loyalty could predict 55% of employee`s organizational productivity among which organizational loyalty withβ = 0.351, intellectual and mental dignity with β = 0.333 and after that physical dignity with β = 0.259 had the meaningful proportion (p