چابکی فرهنگی مدیران دانشگاه با تامل بر ادراکات مدیران و اعضای هیات علمی (مورد مطالعه: دانشگاههای آزاد اسلامی استان گیلان)
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمه لقا کریمی کما 1 , محمد صاحب الزمانی 2 , نادرقلی قورچیان 3
1 - دانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران،ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده بهداشت، علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران،ایران
کلید واژه: مدیران, چابکی, شایستگی, چابکی فرهنگی,
چکیده مقاله :
این مقاله به بررسی چابکی فرهنگی مدیران دانشگاههای آزاد اسلامی استان گیلان در حوزه های فردی ، مدیریت تنوع فرهنگی و مدیریت اجرایی از منظر مدیران دانشگاه و اعضای هیات علمی پرداخته است. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و رویکرد کمی است. جامعه آماری کلیه مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاههای آزاد استان گیلان بودکه 267 نفر آنها که به روش نمونه گیری طبقه ای و تصادفی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمونهای آمار استنباطی استفاده شد. یافته ها: 1. بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب چابکی فرهنگی مدیران دانشگاه تفاوت معناداری وجود دارد 2. بین ابعاد سه گانه چابکی فرهنگی مدیران دانشگاه ، بعدشایستگیهای مدیریت اجرایی مدیران دانشگاه از وضعیت مطلوب تری برخوردار است. نتیجه گیری: تدوین سیاست ها و برنامه های مناسب جهت آموزش چابکی فرهنگی مدیران دانشگاه می تواند به پر کردن این شکاف کمک نماید.
This article studies the cultural agility of managers of Islamic Azad universities in Guilan province in individual areas, management of cultural diversity and executive management from the perspective of university administrators and faculty members. Method: The research is a practical and quantitative approach. The statistical population included all faculty members and faculty members of the universities of Guilan province, which were selected by stratified random sampling method. Descriptive statistics and inferential statistics were used to analyze the data. Findings: 1. There is a significant difference between the present situation and the desirable situation of cultural agility of university administrators. 2. There are significant differences between the three dimensions of cultural agility of university administrators, then the executive management''''''''''''''''s desirability of university administrators. Conclusion: Developing policies and programs for training cultural agility of university administrators can help fill this gap.
_||_