اثر مداخلهای کارگاه انگیزش شغلی بر دلبستگی شغلی معلمان تربیتبدنی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمحمود رئوف 1 , سعید صادقی بروجردی 2 , بهرام یوسفی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه ترییت بدنی و علوم ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2 - استاد گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
3 - دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
کلید واژه: ", دلبستگی شغلی", , "اثر مداخلهای", "انگیزش شغلی", "معلمان تربیتبدنی",
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق بررسی اثر مداخلهای کارگاه انگیزش شغلی بر دلبستگی شغلی معلمان تربیتبدنی استان لرستان بود که از روش نیمهتجربی و کارگاهی (طرح پیشآزمون و پسآزمون) استفاده گردید. از بین 960 معلم تربیتبدنی استان لرستان مطابق جدول مورگان 278 نفر از معلمان بصورت تصادفی انتخاب شد و از طریق دو پرسشنامۀ انگیزش شغلی هرمنس و دلبستگی شغلی کانونگو، دادههای اولیه بدست آمد و در نهایت 54 نفر از معلمین که دارای انگیزش و دلبستگی شغلی پایین بودند گزینش گردید. جهت ارزیابی تغییرات متغیر وابستۀ درونگروهها از آزمون تیهمبسته، برای ارزیابی متغیر وابستۀ بینگروهها از آزمون تی مستقل و از تحلیل کوواریانس به منظور اثربخشی دورۀ انگیزش شغلی بر دلبستگیشغلی استفاده شد. نتایج نشان میدهد شرکت در کارگاه در افزایش انگیزش شغلی و دلبستگی شغلی گروه تجربی تأثیر معنیداری دارد و بعد از گذشت شش ماه از کارگاه، اثر انگیزش شغلی بر دلبستگی شغلی معلمان در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار میباشد.
The purpose of this study was to investigate the intervention effect of job motivation workshop on job involvement of physical education teachers in Lorestan province. Semi-experimental and workshop methods (pre-test and post-test design) were used. Out of 960 physical education teachers in Lorestan province, according to Morgan's table, 278 teachers were randomly selected and the initial data were obtained through Heremans' job motivation questionnaire and Kanungo' job involvement questionnaire. Finally, 54 teachers with low motivation and occupational attachment Were selected. In order to assess the dependent variable variation among the groups, t-test was used to evaluate the dependent variable between the groups. Independent t-test and covariance analysis were used to evaluate the effect of job incentive period on job involvement. The results show that the participants in the workshop has a significant effect on increasing job motivation and job involvement of the experimental group. After six months of the workshop, the effect of job motivation on teachers' job satisfaction over the course of time has a well-established.
_||_