بررسی جایگاه و کاربرد زبانهای فارسی و کردی در اورامانات از دیدگاه زبان شناسی اجتماعی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعی
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی دانشگاه پیام نور تهران
2 - استاد زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: زبان فارسی, زبان کردی, منطقه ی اورامانات, زبان شناسی اجتماعی, دوزبانگونگی,
چکیده مقاله :
چکیدهدر این مقاله به بررسی جایگاه و کاربرد زبانهای فارسی و کردی در اورامانات (شهرستانهای چهارگانه پاوه، ، جوانرود ، روانسرو ثلاث باباجانی) از دیدگاه زبان شناسی اجتماعی پرداخته شدهاست. براین اساس از میان جامعه آماری (شهرستانهای چهارگانه منطقهی اورامانات) ، 450 آزمودنی به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. در این مقاله از پرسشنامهی اصلاح شده الگوی پژوهشی پاراشر (1980) استفاده شده است. از آزمودنیها خواسته شده که دو گونه زبانی فارسی و کردی را در شش حوزه اجتماعی خانواده، دوستی، همسایگی، داد و ستد، آموزش و اداری براساس یک میزان چهار گزینهای همیشه، اغلب، بعضیوقتها و هیچوقت مشخص کنند. پرسشنامه شامل 36 سئوال است که براساس درجه رسمیت حوزهها به ترتیب از غیررسمی به رسمی مرتب شدهاند. پس از جمعآوری پرسشنامهها، اطّلاعات توسط کامپیوتر پردازش شدند. روشهای آماری آزمون ت جفت و واکاوی واریانس یک سویه جهت تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق به کار گرفته شده است. واکاوی یافتهها نشان میدهد که اختلاف در استفاده از دو زبان فارسی و کردی توسط گروههای مختلف سنی، تحصیلی، جنسی و افراد متأهل با همسر کرد و غیر کرد از نظر آماری معنیدار میباشد. به نوعی که افراد جوان و تحصیلکرده نسبت به بقیه در حوزههای اداری، آموزشی و دوستی از زبان فارسی نسبت به بقیه حوزهها بیشتر استفاده میکنند.
In this essay it is tried to study the placement and usage of Persian and Kurdish languages in Awramanat (Paveh, Javanrood, Ravansar and Salas – e – Babajani townships.Based on this among the statistical community (four townships of Awramanat), 450 examinees are selected randomly as samples. In this essay adjusted questionnaire of Parasher's research pattern (1980) was used. The examinees were asked to mark Persian or Kurdish language in Social , family , friendship , vicinity , trade , education and administration realms according to a four choices scale which its choices are "Always" , "Often" , "Sometimes " and "Never". The questionnaire has 36 questions which ranked from informal to formal according to the realms' formality. When the questionnaires gathered data processed by computer. T-test, pair test and One –way analysis of variance are statistical methods used to analyze the findings of the essay. Analysis of findings shows that differences in using the two languages (Persian and Kurdish) by different age, education and gender groups and married people whose spouse is Kurd or is not Kurd are meaningful statistically in such a way that young and educated people use Persian more than others in administration , education and friendship realms more than other realms.
_||_