ارتباط بین سرمایه اجتماعی با کارآفرینی سازمانی به توجه به نقش مدیریت دانش در ادارات ورزش و جوانان استان تهران
محسن طرهانی
1
(
کارشناس ارشد مدیریت رویدادهای ورزشی، دانشگاه پیام نور واحد گرمسار، گرمسار، ایران
)
ایمان حسنوند
2
(
کارشناش کارآفرینی و نوآوری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
)
بهنام دهقانی
3
(
کارشناس ارشد مدیریت اماکن ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
)
ابراهیم دلدار
4
(
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
)
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, کارآفرینی سازمانی, مدیریت دانش, ادارت ورزش و جوانان استان تهران,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی با کارآفرینی سازمانی به توجه به نقش مدیریت دانش در دارات ورزش و جوانان استان تهران بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی می باشد. روش انجام تحقیق حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی و به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارت ورزش و جوانان استان تهران تشکیل میدهند(316=N). نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بود، که با توجه به جدول مورگان 169 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها در این پژوهش، از پرسشنامه سرمایة اجتماعی سازمانی «ناهاپیت و گوشال» (1998)، پرسشنامه مدیریت دانش لی و چوی(2003) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی حسینی (1390) استفاده شد. روایی این پرسشنامه ها مورد تأیید اساتید قرار گرفت و پایایی آنها به وسیله آلفای کرونباخ در حد قابل قبولی ارزیابی شد. در این پژوهش از دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از جداول و نمودارهای توصیفی برای بیان ویژگی های دموگرافیک و توصیفی پژوهش استفاده شد. از شاخص های کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع دادهها(طبیعی و یا غیر طبیعی بودن) استفاده و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای SPSS نسخه 20 و Smart PLS نسخه 0/2 استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی ارتباط معنی داری وجود دارد. مدیریت دانش برای رابطه سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی، نقش تعدیلگری دارد و از نوعِ میانجی جزئی است.
چکیده انگلیسی :
The purpose of this study was to investigate the relationship between social capital and organizational entrepreneurship with regard to the role of knowledge management in sport and youth sports in Tehran province. The present study is descriptive and correlational. The methodology of this research is based on the purpose of the applied and field-oriented type. The statistical population of this study is all staff of the Sports and Youth Department of Tehran province (N = 316). Sampling was simple random sampling, which according to Morgan table, 169 were selected as samples. To collect data in this research, the organizational social capital questionnaire "Nahapit and Ghasal" (1998), Keeley's Knowledge Management Questionnaire (2002) and Hosseini Enterprise Entrepreneurship Questionnaire (2011) were used. Validity of these questionnaires was approved by the professors and their reliability was evaluated by Cronbach's alpha. In this research, descriptive statistics and inferential statistics were used. In descriptive statistics, descriptive tables and descriptors were used to describe the demographic and descriptive characteristics of the research. The elasticity and skew indices were used to examine the distribution of data (natural or abnormal) and to investigate and answer the research questions, designing a model for measuring and structural modeling of SPSS software version 20 and Smart PLS version 0.2 was used. The results of this study showed that there is a significant relationship between social capital and organizational entrepreneurship. Knowledge management has a moderating role for the relationship between social capital and organizational entrepreneurship and is a minor type of mediator.