تأثیر شایستگی اخلاقی مدیران بر آموزش نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیسمیرا احسانی افراکتی 1 , فرشیده ضامنی 2 , محمد صالحی 3
1 - گروه مدیریت آموزشی / دانشکده علوم انسانی/دانشگاه آزاد اسلامی/واحد سار/ساری/ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
کلید واژه: آموزش, نیروی انسانی, مهارت حل مسأله, شایستگی اخلاقی, مهارت منطقی, مهارت تصمیم گیری اخلاقی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر شایستگی اخلاقی بر آموزش نیروی انسانی از منظر اساتید دانشگاه آزاد اسلامی غرب استان مازندران شامل واحدهای نور، چالوس، تنکابن، رامسر و محمودآباد در سال 1395 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 274 نفر از اعضای هئیت علمی تمام وقت دانشگاه های آزاد اسلامی غرب استان مازندران بود که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده 160 نفر بعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه شایستگی های اخلاقی ویتون (2007) و آموزش کارکنان نجفی زاده (1393) انجام گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، جهت بررسی اطلاعات و آزمودن سوال ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار Smart PLS 2 انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگی های فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا مختص PLS بررسی گردید. در بخش دوم، ضرایب معناداری نرم افزار برای بررسی سوال های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت یافته های پژوهش تأثیر شایستگی اخلاقی و مولفه های آن شامل دانش موضوعی، مهارت های منطقی، مهارت های حل مساله، مهارت های تدافعی و مهارت های رسیدن به اجماع و خودآگاهی را بر آموزش نیروی انسانی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران مورد تأیید قرار داد.
The purpose of this research was to investigate the effect of ethical competence on human resource education from the viewpoint of professors of Mazandaran Islamic Azad University in 1395. The research method was applied for the purpose of the research and the method of data collection was descriptive-survey. The statistical population of the study consisted of 274 full-time faculty members of Mazandaran Islamic Azad universities. Using Cochran's formula and simple random sampling method, 160 subjects were considered as sample size. The data collection method was based on a researcher-made moral competency questionnaire based on the Whiton model (2007) and staff training of Najafizadeh (1393). After collecting questionnaires, data analysis and testing of hypotheses were done using Structural Equation Modeling Method and using Smart PLS 2 software in two parts of the measurement model and structural part. In the first part, technical characteristics of the questionnaire including reliability, convergent validity and divergent validity of PLS-specific questionnaire were investigated. In the second part, the software's significant coefficients were used to examine the research hypotheses. Finally, the findings of the research confirmed the effect of moral competency and its components including subject knowledge, logical skills, problem solving skills, defensive skills, consensus-building skills and self-awareness on human resources training at Islamic Azad universities in Mazandaran province.
_||_