تعیین الگوی نوسانات ضرب آهنگ روزانه و هفتگی عملکرد اضطراب کودکان پیش دبستانی بر اساس ریخت شناسی زمان
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمسعود شریفی 1 , زهره نصیری 2 , محمود حیدری 3 , شهلا پاکدامن 4
1 - استادیار روانشناسی دپارتمان روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشیار روانشناسی دپارتمان روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی.
4 - دانشیار روانشناسی دپارتمان روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: اضطراب, ضرب آهنگ, ریخت شناختی زمان,
چکیده مقاله :
مطالعات نشان دادند که یکی از شایعترین مشکلات هیجانی کودکان پیش دبستانی اضطراب می باشد که ساعت خواب و بیداری از عوامل تاثیرگذار بر اضطراب عنوان شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی نوسانات ضربآهنگ روزانه و هفتگی عملکرد اضطراب کودکان پیش دبستانی بر اساس ریخت شناسی زمان شکل گرفته است. روش پژوهش از نوع علی مقایسه ای است. جامعه آماری، کودکان پیش دبستانی شهر تهران است که 100 کودک بر اساس روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. سپس در فواصل زمانی مختلف روز (8، 10، 13، و 15) و هفته (شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه) مورد آزمون اضطراب قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامة کرونوتایپ (صبحگاهی- عصرگاهی) کودکان، پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی و پرسشنامه خودسنجی اضطراب بود. داده ها بر اساس تحلیل واریانس آمیخته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که عملکرد اضطراب کودکان پیش دبستانی در طول روزهای مختلف هفته و ساعات مختلف روز متفاوت است (01/0 < P). همچنین بین عملکرد اضطراب کودکان پیش دبستانی صبحگاهی و عصرگاهی در محیط آموزشی در طول روز و هفته تفاوت معناداری وجود داشت (01/0 < P). با توجه به نتایج بدست امده می توان با برنامه ریزی در زمان کاهش عملکرد اضطراب کودکان در محیط اموزشی در بهبود عملکرد شناختی- هیجانی موثر بود.
Studies have shown that the one of the most common emotional problems of preschool children is anxiety. sleep and awake hours are among the factors influencing anxiety. Therefore, the present study aims to determine of fluctuations the daily and weekly rhythm patterns of anxiety performance among pre-school children based on chrono type. The research’s methodology is a causal-comparative one. The participant include the pre-school students in Tehran that 100 children were selected based on the targeted sampling. Then, they were tested in different times (8, 10, 13, and 15) days and weekly (Saturday, Sunday, Monday, Tuesday, and Wednesday) for the anxiety. The tools used in the study included Children,s Chrono Type Questionnaire (CCTQ), pre-school children behavioral problems questionnaire, and anxiety self-reporting questionnaire The data were analyzed by mixed analysis of variance. The results showed that the anxiety performance is different among the pre-school children during different for different days of week and hours of day (p
_||_