تحلیل جامعهشناختی اثر رفتارهای اخلاقی و شیوههای اعمال قدرت مربیان بر رفتارها و میزان خطرپذیری رزمیکاران با توجه به نقش میانجی رابطه مربی و ورزشکار
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیسعید کیانی اشترجانی 1 , رخساره بادامی 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه تربیت بدنی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: نوجوانان, رفتار اخلاقی مربی, قدرت مربی, میزان خطرپذیری, رزمیکار, رابطه مربی و ورزشکار,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی اثر رفتارهای اخلاقی و شیوههای اعمال قدرت مربیان بر رفتارها و میزان خطرپذیری نوجوانان رزمیکار با توجه به نقش میانجی رابطه مربی و ورزشکار بود. شرکت کنندگان این پژوهش را 304 نفر از رزمیکاران نوجوان با دامنه سنی 14 تا 16 سال تشکیل میدادند که به روش هدفمند و در دسترس از باشگاههای شهر نجف آباد انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس رفتار مربیگری مرتبط با اخلاق ورزشکاری بولتر و ویس، شیوههای اعمال قدرت مربیان سوسمان و دیپ، رفتارهای اجتماعی و ضداجتماعی در ورزش کاوسانو و بوردلی، خطرپذیری نوجوانان ایران زاده محمدی و همکاران و رابطه مربی و ورزشکار جوویت و نتومانیس بودند. نتایج حاصل از الگوسازی معادله ساختاری نشان داد که مدل تأثیر رفتار اخلاقی مربی و اعمال قدرت بر خطر پذیری و رفتار های اجتماعی و ضد اجتماعی نوجوانان رزمی کار با میانجیگری کیفیت ارتباط مربی و ورزشکار از برازش مطلوب برخوردار است. نتایح نشان داد که رفتار اخلاقی مربی هم بر خطر پذیری نوجوانان و هم بر رفتارهای اجتماعی آن ها تأثیر دارد و با وارد شدن کیفیت ارتباط مربی این تأثیر بیشتر می شود. شیوههای اعمال قدرت مربی اثر مستقیم بر رفتار و خطرپذیری رزمیکاران ندارد اما به صورت غیر مستقیم با میانجیگری رابطه مربی و ورزشکار بر رفتار و خطرپذیری رزمیکاران اثر میگذارد. بنابراین نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که رابطه مربی و ورزشکار متغیر واسطهای در رابطه بین رفتار اخلاقی و شیوه اعمال قدرت مربی بر رفتارها و میزان خطرپذیری رزمیکاران است.
The aim of this research was to investigate the effect of ethical behaviors and methods of coaches’ power on behaviors and risk-taking in martial adolescents with Due to the mediating role of coach and athlete communicate. Statistical population were included all the martial person in Najafabad, with age of 14-16, among them 304 participant were selected based on availability. Data collection instruments were included: Bolter and Weiss Coaching Behavior scale related to athleticism behavior, Sussman and Deep Methods of coaches’ power, Kavussanu and Boardley Social and anti-social behaviors, zadeh Mohammadi et al. adolescents risk-taking behavior in Iran sports and Joveit and Netomanis relationship between coach and athlete. The results of structural equation modeling showed that the effect of coach ethical behavior and exercise of power on riskiness and social and anti-social behaviors of martial arts work by mediating the quality of coach's and athlete's relationship is desirable. The results showed that the coach's ethical behavior affects both the risk of adolescents and their social behaviors, and the quality of the coach's relationship becomes more effective. The methods of exercising coach power do not directly affect the behavior and risk of combatants, but indirectly by mediating the mentor's and athlete's relationship affects the attitude and risk of combatants. In sum, the results of this study showed that the relationship between trainer and athlete was a mediator variable in the relationship between ethical behavior and the method of applying coach power on the attitudes and risk level of combatants.
_||_