تأثیر گذاری ارزش های اجتماعی و مسئولیت پذیری شرکت ها در تولید وابستگی میان مصرف کنندگان و محصولات
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمحمدعلی عبدالوند 1 * , ناهید ریحانی 2 , کامبیز حیدر زاده هنزایی 3 , محسن خون سیاوش 4
1 - استادیارگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
4 - استادیار گروه ریاضی و آمار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد واحد قزوین، قزوین، ایران.
کلید واژه: علوم اجتماعی, ارزشهای اجتماعی, روابط احساسی, روابط برند و مصرف کننده, مسئولیت اجتماعی شرکتها, وابستگی به برند,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به بررسی و تشخیص عوامل مؤثر در تولید وابستگی میان مصرف کنندگان و برندها با توجه به دو نوع را بطه مبادله ای و احساسی می پردازد .در این مطالعه با استفاده از متدهای کمی ومدل یابی معادلات ساختاری در میان 864 نفر از دانشجویان مدیریت شهر تهران سعی شده است عوامل مؤثر در تولید دو نوع رابطه شناسایی شود؛ نتایج نشان می دهد که بسیاری از متغیرها از جمله تصویر برند، نگرش برند، دفاع از برند و... دارای اثر مشابه ومشترک در هر دو نوع رابطه می باشد، در حالیکه متغیرهایی همچون عشق برند، ارزشهای اجتماعی، تبلیغات مؤثر در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتها، توجه به انجمن برند، تأثیرات عمیقی در تولید رابطه احساسی میان برند و مصرف کننده دارند و هیچ نقشی در تولید روابط مبادله ای ندارند.نتایج این تحقیق برای شرکتها و تولید کنندگان داخلی حائز اهمیت است چرا که با توجه به ساختارها و رویکردهای مسائل اجتماعی همچون توجه به مسئولیت اجتماعی ،ارزشهای مثبت اجتماعی وانجمنهای برند در ساختار تولیدی و تبلیغاتی خود می توانند روابط بلند مدتی را میان محصولات خود و مصرف کنندگان ایرانی پیدا کنند.
The present study aims to investigate and identify the factors affecting the production of dependency between consumers and brands in terms of both types of exchange and emotion. In this study, using quantitative methods and modeling structural equations among 864 students of city management Tehran has tried to identify the factors affecting the production of two types of relationships; the results show that many variables, such as brand image, brand attitude, brand defense, etc., have the same and similar effect in both types of relationships, in While variables like brand love, social values, effective advertising in corporate social responsibility, attention to the community Brand has profound effects on the production of emotional relationships between brand and consumer and does not play any role in the production of exchange relationships. The results of this research are important for companies and domestic producers, because they are concerned with the structures and approaches of social issues such as paying attention to responsibility Social, positive social values and brand associations in their production and advertising structures can find long-term relationships between their products and Iranian consumers.
_||_