بررسی کیفی جایگاه توسعه هوش سازمانی به مثابه مزیت رقابتی درسازمان های آموزشی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیرضا یارویسی 1 , ناظم فتاح 2 , خدیجه ابوالمعالی الحسینی 3
1 - دانش آموخته دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران.
2 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران.
3 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران
کلید واژه: هوش سازمانی, حافظه سازمانی, سازمان های هوشمند,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی کیفی جایگاه توسعه هوش سازمانی به مثابه مزیت رقابتیدرسازمان های آموزشی پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و شیوه ی اجرا، از نوع مطالعات کیفی و به شیوه بررسی اسنادی است. جامعه آماری منابع اطلاعاتی (شامل کتب، مقالات و منابع الکترونیکی) و کلیه ی مطالعات صورت گرفته در زمینه ی هوش سازمانی در فاصله ی سالهای 1992 تا 2017 در داخل و خارج کشور که به صورت الکترونیکی در دسترس بوده اند، و همچنین کتب نگارش شده در زمینه ی هوش سازمانی بودند. در مطالعه ی متون از تحلیل متن کیفی به روش قیاسی – استقرایی و روش تحلیل مضمون بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان می دهد ایده ی هوش سازمانی در چند دهه ی گذشته در رشته های پژوهشی گوناگون و به شکل های مختلف ارائه گردیده است. با وجود مطرح شدن هوش سازمانی در محافل آکادمیک، هنوز تعریف روشنی از آن وجود ندارد و مطالعات اندک صورت گرفته در این زمینه، جوابگوی پرسش های بسیار زیاد موجود در این حوزه نیست. همچنین یافته های نشانگر آن است که هوش سازمانی به دلیل اینکه دستیابی به دانش را در سازمان ها افزایش داده و باعث پیدایش مزیت رقابت نوینی در آنها گردیده است، می تواند گامی مهم در جهت بهبود کارایی، اثربخشی و افزایش بهره وری سازمان بردارد
The purpose of the present study was to investigate the qualitative status of organizational development development as a competitive advantage in educational research centers in terms of applied purpose and in terms of method and method of implementation, qualitative studies and documentary survey method. The statistical population of the information sources (including books, articles and electronic resources) and all studies in the field of organizational intelligence between 1992 and 2017 at home and abroad that were available electronically, as well as written books In the context of organizational intelligence. In the study of texts, qualitative analysis of the text by deductive-inductive method and the method of the analysis of the content were used. The results of the research show that the idea of organizational intelligence has been presented in different fields of research in several decades. Despite the emergence of organizational intelligence in academic circles, there is still no clear definition of this, and few studies in this area do not address the many questions that exist in this area. Also, findings indicate that organizational intelligence has increased knowledge gains in organizations and increased the benefits of new competition, which can be an important step for improving the efficiency, effectiveness and efficiency of the organization.
_||_