• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - جنسیت و تفاوت‌های جنسی بین زنان و مردان (مطالعه موردی: شهر تهران)
        ندا عظیمی خلیل خلیل میرزایی افسانه وارسته فر
        در روابط جنسی انتظار می‌رود افراد تحت تأثیر موقعیت‌های گوناگون و کنشگران و به ویژه تعریف آنها از جنسیت خود و انتظارات من فاعلی و من مفعولی متفاوت عمل کنند و این تفاوت تحت تأثیر عوامل گوناگون باشد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش جنسیت و کشش‌ها و محدودیت‌های جنسی چکیده کامل
        در روابط جنسی انتظار می‌رود افراد تحت تأثیر موقعیت‌های گوناگون و کنشگران و به ویژه تعریف آنها از جنسیت خود و انتظارات من فاعلی و من مفعولی متفاوت عمل کنند و این تفاوت تحت تأثیر عوامل گوناگون باشد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش جنسیت و کشش‌ها و محدودیت‌های جنسی بر کشش و رانش‌های جنسی انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و جامعه‌ی مورد مطالعه‌ی این پژوهش 400 نفر از مردان و زنان تهرانی اعم از مجرد یا متاهل بالای 18 سال هستند که با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله‌ای جغرافیایی انتخاب گردیدند.در این پژوهش از پرسشنامه پژوهشگر ساخته‌ی مشتمل بر 27 گویه استفاده شده است که اعتبار آن از طریق اعتبار محتوا با میانگین کل CVR به میزان 0.877 و پایایی ابزار از طریق روش آلفای کرونباخ به میزان 0.777 برای متغیر پیش قدم شدن، 0.785 برای متغیر رفتار جنسی ، 0.823 برای متغیر نگرش جنسی ، 0.732 برای متغیر پذیرش جنسی و 0.778 برای متغیر عوامل عاطفی و سن محقق شده است. برای تحلیل داده‌ها و تعیین تفاوت میان گروه‌ها از آزمون‌های تی مستقل و تحلیل واریانس استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که بین زنان و مردان در بروز و شکل گیری کشش‌ها و رانش‌های جنسی تفاوت معنی داری وجود دارد. و در اولویت بندی عوامل موثر مشخص شد که به ترتیب جنسیت، عوامل عاطفی و سن بر کشش و رانش‌ها نقش دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارتباط بین مسئولیت اجتماعی با تعهد کاری و فرهنگ سازمانی (مطالعه موردی سازمان ورزش شهرداری تهران)
        عباس شعبانی سید ابوالفضل حسینی فرهاد بلالی
        پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین مسئولیت اجتماعی با تعهد کاری و فرهنگ سازمانی درسازمان ورزش شهرداری تهران بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی و از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی می باشد، داده های این تحقیق به‌صورت میدانی و با استفاده از پرسش‌نامه گردآوری شده است. جا چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین مسئولیت اجتماعی با تعهد کاری و فرهنگ سازمانی درسازمان ورزش شهرداری تهران بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی و از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی می باشد، داده های این تحقیق به‌صورت میدانی و با استفاده از پرسش‌نامه گردآوری شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران تشکیل دادند که تعداد آن ها 220 نفر هست و نمونۀ آماری بر اساس فرمول کوکران 140 نفر برآورد شد. در این تحقیق از پرسشنامه تعهد سازمانی می یر و آلن در سال 1991 پرسشنامۀ فرهنگ سازمانیدنیسون (2000) و پرسش‌نامۀ مسئولیت پذیری اجتماعی کارول (1991) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون هم زمان استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مسئولیت اجتماعی با تعهد کاری و فرهنگ سازمانی در کارکنان اداره ورزش شهرداری تهران ارتباط معنی داری وجود دارد. بین ویژگی های جمعیت شناختی با مسئولیت اجتماعی در کارکنان ارتباط معنی داری وجود ندارد. بین ویژگی های جمعیت شناختی با تعهد کاری در کارکنان اداره ورزش شهرداری تهران ارتباط معنی داری وجود ندارد، اما بین ویژگی های جمعیت شناختی با فرهنگ سازمانی در کارکنان معنی داری وجود دارد. شدت ارتباط بین متغیرهای جمعیت شناختی با فرهنگ سازمانی 26/0است و متغیر ویژگی های جمعیت شناختی 7 درصد واریانس فرهنگ سازمانی را پیش بینی می کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - شناسایی عوامل موثر بر توسعه اخلاق حرفه ای کارکنان امور بین المل شرکت ملی نفت ایران بر اساس روش تحلیل محتوا
        وحیده بهاورنیا ناصر پورصادق رشید ذوالفقاری زعفرانی3
        این پژوهش با هدف، اکتشافی- توصیفی و براساس نتیجه کاربردی- توسعه ای بوده و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته و تحلیل محتوا به انجام رسیده است. در ابتدا به روش تحلیل محتوا از دیدگاه صاحب نظران، عوامل مؤثر در توسعه اخلاق حرفه ای شناسایی گردید. جامعه آماری شامل کارکنان امور بین چکیده کامل
        این پژوهش با هدف، اکتشافی- توصیفی و براساس نتیجه کاربردی- توسعه ای بوده و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته و تحلیل محتوا به انجام رسیده است. در ابتدا به روش تحلیل محتوا از دیدگاه صاحب نظران، عوامل مؤثر در توسعه اخلاق حرفه ای شناسایی گردید. جامعه آماری شامل کارکنان امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران که در مجموع 220 نفر و با استفاده از جدول مورگان، 136 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای حصول اطمینان از روایی پرسشنامه، از روش روایی اعتبار محتوا 4(CVR) استفاده شد که روایی اعتبار پرسشنامه، 0.75 محاسبه گردید وضریب پایایی (اعتماد) با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 70% محاسبه گردید. یافته های پژوهش نشان داد؛ عوامل فرهنگی، پایه ای، ارزشی، سازمانی، مدیریتی در توسعه اخلاق حرفه ای تأثیرگذار بوده و عوامل مدیریتی بیشترین تأثیرگذاری را در توسعه اخلاق حرفه ای دارد. بنابراین با در نظر گرفتن شاخص‌های تأثیرگذار در عوامل شناسایی شده و ارائه مدلی در این خصوص، می توان در سازمان مورد مطالعه اخلاق حرفه ای را توسعه بخشید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی رابطه بین شاخص های سرمایه اجتماعی و فرهنگی با توسعه صنعت گردشگری (مطالعه موردی: شهرهای محمود آباد، نور، رویان)
        پریسا شیران جنگ علی اصغر عباسی اسفجیر علی رحمانی فیروزجاه
        صنعت گردشگری یکی از پدیده های مهم و به عنوان یکی از منابع مهم اقتصادی،عاملی موثر در توسعه فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی جوامع انسانی محسوب میشود ،این صنعت به عنوان بزرگ ترین و متنوع صنعت در دنیا به حساب می آید. با عنایت به اینکه صنعت توریسم همواره توانسته عامل مهمی در جهت به چکیده کامل
        صنعت گردشگری یکی از پدیده های مهم و به عنوان یکی از منابع مهم اقتصادی،عاملی موثر در توسعه فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی جوامع انسانی محسوب میشود ،این صنعت به عنوان بزرگ ترین و متنوع صنعت در دنیا به حساب می آید. با عنایت به اینکه صنعت توریسم همواره توانسته عامل مهمی در جهت بهبود وضع اقتصادی جوامع و کشورها باشد به این تحقیق پرداخته شد. چارچوب مورد استفاده در این تحقیق نظریات کاسپار، گان و انسکیپ می باشد. متغیرهای مستقل این تحقیق سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی و متغیر وابسته توسعه صنعت گردشگریمی باشد. هدف این تحقیق بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته است. جمعیت نمونه شامل 385 نفرمسافرانی است که نوروز 1398 به شهرستانهای محمودآباد، نور و شهر رویان مسافرت نمودند.ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مبتنی برپرسشنامه و بکارگیری طیف لیکرت می باشد. روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها مبتنی بر روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل می باشد. طبق یافته های آماری ،شاخص برازش مدلRMSEA 072/0 میباشدیعنی مدل مورد نظر در این تحقیق با مدل تجربی و واقعی همخوانی دارد. همچنین شاخص های توان آزمون بیشتر از 9/0 میباشد که نشان دهنده اینست که مدل تحقیق در وضعیت مطلوبی قرار دارد.و نیز سه فرضیه مطرح شده در این تحقیق مورد آزمون واقع و تأیید گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تاثیر عوامل اقتصادی- اجتماعی جمعیتی بر مهاجرت افغان ها در شهرستان دماوند در سال 1398
        محمد علی جعفری شیرین احمد نیا حسین هاشمی داران
        پژوهش حاضر به شناخت عوامل اقتصادی،اجتماعی و جمعیتی موثر بر میزان گرایش مهاجرت افغانها به شهرستان دماوند می پردازد. با طرح پرسشهایی از قبیل نقش عوامل اقتصادی – اجتماعی و جمعیتی و تاثیر آن بر میزان گرایش مهاجرت افغانها به شهرستان دماوند، می‌باشد.درچهار چوب نظری از ن چکیده کامل
        پژوهش حاضر به شناخت عوامل اقتصادی،اجتماعی و جمعیتی موثر بر میزان گرایش مهاجرت افغانها به شهرستان دماوند می پردازد. با طرح پرسشهایی از قبیل نقش عوامل اقتصادی – اجتماعی و جمعیتی و تاثیر آن بر میزان گرایش مهاجرت افغانها به شهرستان دماوند، می‌باشد.درچهار چوب نظری از نظریه های سرمایه انسانی،جاذبه و دافعه، دیدگاه وابستگی، مدل تودارو، دیدگاه سیستمی، قانونارتباطات ومهاجرت راون اشتاین ،مهاجرت زنجیره ای وجهانی شدن مورد بررسی قرار گرفته است ، روش این پژوهش،پیمایشی و ابزار گرد آوری اطلاعات،پرسشنامه محقق ساخته و نمونه مورد مطالعه 385 نفر از افغان های ساکن شهرستان دماوند هستند که با روش نمونه گیری خوشه ای و در نهایت بااستفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شده‌اند.به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss استفاده شده است.رابطه بین متغیر های مستقل و متغیر وابسته مثبت ونسبتاً قوی می باشد.از مجموع تاثیرات،سهم میزان تاثیر عوامل اقتصادی در مرحله اول،عوامل اجتماعی در مرحله دوم و عوامل جمعیتی در مرحله سوم قرار دارد و در مجموع 98 درصد تغییرات متغیر وابسته گرایش به مهاجرت توسط این سه متغیر اصلی قابل تبیین است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارزیابی نقش عقاید و نوع دوستی مصرف کننده در رفتار خریدسبز با اثر میانجی هنجار ذهنی
        شهلا سهرابی اکبر هوشیار
        هدف انجام این پژوهش، ارزیابی نقش عقاید و نوع دوستی مصرف کننده در رفتار خرید سبز با اثر میانجی هنجار ذهنی است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مصرف کنندگان محصولات ارگانیک(ظروف یکبار مصرف ارگانیک چکیده کامل
        هدف انجام این پژوهش، ارزیابی نقش عقاید و نوع دوستی مصرف کننده در رفتار خرید سبز با اثر میانجی هنجار ذهنی است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مصرف کنندگان محصولات ارگانیک(ظروف یکبار مصرف ارگانیک) فروشگاه های جانبو شهر تهران می باشند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 384 پرسشنامه توزیع، جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. پایایی پرسش نامه با روش ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته و روایی پرسشنامه با تکنیک تحلیل عاملی تاییدی بررسی شده است. سپس داده ها با روش مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار Smart-PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از بررسی فرضیه های پژوهش حاکی از این است که نوع دوستی مصرف کننده با نقش میانجی هنجار ذهنی در رفتار خرید سبز اثرگذار بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - نقش تبلیغات رسانه‌های ارتباط جمعی بر مشارکت سیاسی دانشجویان
        جمیله فدوی محمد کیانی
        یکی از الزامات زندگی اجتماعی در عصر حاضر دخالت دادن شهروندان در سرنوشت رفتار های اجتماعی می باشد، برنامه ریزی وگسترش زمینه های لازم جهت آموزشهای شناختی و رفتاری مشارکت شهروندان در اداره امور سیاسی حرکت از زندگی فردی به سوی زندگی جمعی شهروند مدنی است. حضور فعال شهروندان چکیده کامل
        یکی از الزامات زندگی اجتماعی در عصر حاضر دخالت دادن شهروندان در سرنوشت رفتار های اجتماعی می باشد، برنامه ریزی وگسترش زمینه های لازم جهت آموزشهای شناختی و رفتاری مشارکت شهروندان در اداره امور سیاسی حرکت از زندگی فردی به سوی زندگی جمعی شهروند مدنی است. حضور فعال شهروندان در مدیریت امور سیاسی بعنوان یکی از مولفه های توسعه یافتگی و پایداری در هر جامعه انسانی مبتنی بر مشارکت ، تشریک مساعی، همیاری که در اصل مشارکت در امور زندگی سیاسی و اجتماعی می باشد.که انگیزه این رفتار توسط عوامل مختلفی ایفای نقش می شود یکی از این عوامل شاه راه رسانه ای است که وارد ابعاد مختلف زندگی انسانی شده و اثرات مثبت و منفی بر بروز رفتارهای متفاوت شده اند بنابراین هدف از این پژوهش بررسی نقش بلیغات رسانه های ارتباط جمعی بر مشاکرت سیاسی دانشجویان می باشد روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعه آماری در این پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب که در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل هستند. به تعداد 16 هزار نفر می باشند که با فرمول کوکران 386 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند .روش نمونه گیری به صورت تصادفی می باشد. یافته ای تحقیق نشان داد نوع ،زمان و تکنیکهای استفاده در برنامه های مختلف تلویزیونی در آکاه سازی جوان جهت مشارکت سیاسی نقش اثر گذار دارد پرونده مقاله