رابطة آسیبها و انحرافهای اجتماعی با متغیرهای روان شناختی دانشآموزان
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیآسیه معمار 1 , فریدون کامران 2
1 - وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان
2 - عضوهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
کلید واژه: کلید واژه ها: آسیب های اجتماعی, روابط عاطفی در خانواده, کنترل والدین و کجرویها در خانواده,
چکیده مقاله :
چکیده آسیبهای اجتماعی در بین دانش آموزان یکی از مهم ترین مسائل نظام های آموزشی در بسیاری از کشورهای جهان است. این مسئله علاوه بر هدر دادن بخش عظیمی از امکانات مالی و معنوی یک کشور، می تواند اثرات مخربی بر جامعه و فرد بگذارد و مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را به وجود آورد از این رو نگاه به آسیب های اجتماعی در دانش آموزان باید به صورت یک پدیده مهم اجتماعی در نظر گرفته شود. هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطة آسیب ها و انحرافات اجتماعی با عوامل و متغیرهای روان شناختی )کنترل والدین، روابط دوستانه با همسالان، روابط عاطفی و کجرویها در خانواده( دانش آموزان منطقه یک آموزش و پرورش تهران است. روش نمونه گیری از نوع تصادفی خوشه ای است. نتایج تحقیق نشان میدهد رابطه بین کنترل والدین با آسیب های اجتماعی یک رابطه معکوس و معنادار است. همچنین بین آسیب های اجتماعی با میزان ارتباط دانش آموزان با دوستان و همسالان خود و روابط عاطفی در خانواده نیز رابطة معکوس و معنادار وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده بین آسیب های اجتماعی در دانش آموزان و میزان کجروی های خانواده رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. یعنی هر چه میزان کجروی خانواده ها بیشتر باشد میزان آسیبهای اجتماعی دانش آموزان بالاتر خواهد بود.
Abstract: Social harms among high school students are the most important of education system issues in many countries of the world. This issue in addition to wasting a part of financial and spiritual facilities can have destructive effects on society and individuals and cause many social and economical problems. Therefore, we should consider a view to social in the high school students as a main social phenomenon. The main purpose of this research is a survey on the relationship between social harm and deviation with psychological variables (parents control, friendly relationships to peers, emotional relationship and deviation in the families) of the high school students of the first region of the ministry of education of Tehran. Sampling method is clustering one. The research method shows that relationship between parents control to social harms is a converted and meaningful relationship. Also there is a meaningful and converted relationship between social harms to the amount of relationships of the high school students to their own friends and peers and emotional relationships in family. According to the obtained data there is a direct and meaningful relationship between social harms in the high school students and the amount of family deviation. It means that the more family deviation the higher social harms in the high school students .