مقایسه روش های تربیتی خانواده های منسجم و گسسته و تاثیر آن بر رفتارهای اخلاقی- اجتماعی فرزندان
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیشهلا انزلچی 1 , علی اکبر سیف 2 , هادی بهرامی 3 , مهرداد نوابخش 4
1 - دانش آموخته دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران(نویسنده مسئول) sh-anzalchi@iau-arak.ac.ir
2 - استاد روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران
3 - استاد روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران
4 - استاد جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: خانواده منسجم, خانواده گسسته, روشهای تربیتی, رفتارهای اخلاقی- اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی روشهای تربیتی خانواده های منسجم و گسسته و تاثیر آن بر رفتارهای اخلاقی-اجتماعی فرزندان بود. بدین منظور در یک پژوهش توصیفی از نوع پس رویدادی از جامعه ی آماری مشتمل بر تمامی پسران 19 تا 25 ساله ی مقیم در ندامتگاه شهر اراک تعداد 45 نفر به همراه والدینشان به روش در دسترس انتخاب و 45 نفر از پسران مشغول به تحصیل که سابقه ی تخلف انضباطی نداشتند به همراه والدینشان با آنها همتا شدند. ابزار اندازه گیری در پژوهش حاضر پرسشنامه های جمعیت شناختی، اقتدار والدین، انسجام خانواده و مصاحبه ساختارمند ویژه والدین بود. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون t برای گروههای مستقل و آزمون یو مان ویتنی تحلیل شد. نتایج نشان داد که در خانواده های منسجم به طور معناداری اقتدار، قانون مداری، نفوذپذیری، سهل گیری، اتحاد و همسویی، پذیرش، کارکرد عاطفی، انعطاف پذیری، و نقش پدرانه و مادرانه ، هم در پدران و هم در مادران، بیشتر و استبداد پدران کمتر از خانواده های گسسته بود. ضمن اینکه رفتارهای اخلاقی– اجتماعی فرزندان خانواده های منسجم به طور معناداری بیشتر از فرزندان خانواده های گسسته بود (05/0P<).
The purpose of this study was to investigate the educational methods of coherent and discrete families and its impact on the socio-ethical behaviors of children. For this purpose, in a post-event descriptive study, a statistical population of all 19- to 25-year-old boys in the Arak Nursing Aid, 45 people with their parents were selected by available method, and 45 boys studied, who had a history of Disciplinary violations were brought against them along with their parents. The instruments used in this study were demographic questionnaires, parental authority, family cohesion, and parental-specific structured interviews. Data were analyzed using independent t-test and Mann-Whitney U test.
_||_