بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس: مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاههای دولتی گرگان
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیرضاعلی محسنی 1 , سیدحمیدرضا رضوی 2 , بهنام پقه 3
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
3 - ندارد
کلید واژه: کلید واژه ها: حمایت اجتماعی خانواده, حمایت اجتماعی دوستان, حمایت اجتماعی شبکه های اجتماعی, عزت نفس,
چکیده مقاله :
چکیده این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس دانشجویان دانشگاههای دولتی شهرستان گرگان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل13100نفر از دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر گرگان بوده و برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شده است و تعداد 375 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای، با توجه به پراکندگی دانشگاههای شهرستان گرگان است. پرسش نامههای حمایت اجتماعی و عزت نفس کوپر اسمیت استفاده گردیده است که ضریب پایایی آن به روش آلفای کرونباخ محاسبه شده که برای عزت نفس 89/0 و برای حمایت اجتماعی 79/0 به دست آمده است و هم چنین نتایج آماری دادهها طی دو فرآیند آمارهای توصیفی که مبتنی بر ترسیم جداول دادههای توصیفی و درصدی و میانگین و واریانس است و هم چنین آمارهای استنباطی متناسب با نوع فرضیه های تحقیق از روش همبستگی و رگرسیون و آنووا4 استفاده گردیده و این نتایج حاصل شده است: بین حمایت اجتماعی خانواده (با ضریب تبیین 608/0)، حمایت اجتماعی دوستان و همسالان (با ضریب تبیین 537/0)، حمایت اجتماعی شبکههای اجتماعی (با ضریب تبیین 425/0) و در مجموع حمایت اجتماعی (با ضریب تبیین 646/0) و عزت نفس دانشجویان رابطه وجود دارد. بنابراین به منظور بالا بردن میزان عزت نفس دانشجویان، برقراری سیستمهای حمایت اجتماعی، از جمله سیستم حمایتی خانواده، دوستان و شبکههای اجتماعی لازم و ضروری است.
Abstract The goal of this article is to search relation between social protection and self-esteem of governmental universities students in Gorgan. They have done a descriptive way, according to 13100 statistical societies of governmental societies students by measuring volume method in Murgan and Keresi tables. They choose 375 people as a symbolic volume that an accidently sampling was done because of diffusion in Gorgan universities questionnaires with Kupper Smith self-esteem and social protection. Its final indexes was done by method of Alfa Kerunbakh that involves /89 self-esteem and /79 for social protection. The final statistical data was used by descriptive data and its average or variance in designed tables. So its inductive statistics was resulted of researching proposes in different regression, Anova and associated methods. The result of mentioned article show that there are relations between social protection of family (coefficient of p=/608) friend protection (p=/537) and social protection of social networks (p=/425) and generally there is relation among social protection (p=/646) and self-esteem of students. So we need relation between self-esteem, family protection, friends and social networks to improve self-esteem of universities students.