محتوای جامعه پذیری مسئولیت تامین مالی جوانان شهر تهران: نظریه زمینه ای
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندلیلا قرانی دامداباجا 1 , غلامرضا صدیق اورعی 2 , احمدرضا اصغرپور ماسوله 3
1 - دانشجوی دکتری رشته جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران
2 - گروه علوم اجتماعی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه فردوسی مشهد. خراسان رضوی.ایران
3 - استادیارگروه علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی ، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
اختلال کارکردی جامعه پذیری و نقصان عملکردی عوامل جامعه پذیری در حوزه اقتصادی، نشان دهنده وجود یک فرایند جامعه پذیری ناکارا در جامعه است. هدف این مطالعه فهم و شناخت محتوای جامعه پذیری مسئولیت تامین مالی جوانان است که شامل علت ها و پیامدها نیز می باشد. مشارکت کنندگان جوانان 20 تا 40 سال می باشد که براساس نمونه گیری هدفمند و نظری با 24 نفر مصاحبه فردی به عمل آمده است. طبق فرایندهای کدگذاری، مقوله مرکزی "تداوم دوگانگی فرهنگی" بدست آمد. مقوله مرکزی در این مطالعه نشان داد که فرهنگ مسئولیت تامین مالی در جامعه، فرهنگی منسجم و یکپارچه نبوده و ارزش های متفاوتی به نسل جوان انتقال یافته است که یکی از آنها، ارزشمندی تحصیلات بوده و دیگری با توجه به مطالب مطرح شده، ارزشمندی مسئولیت تامین مالی می باشد. بدلیل ارزشمندی تحصیلات برای شخص و خانواده وی، مسئولیت تامین مالی در شخص پرورش نیافته و وی بطور موقت از دنیای کار بیرون می ماند و بعد از اتمام تحصیل نیز این امکان وجود دارد که نتواند شغلی برای خود پیدا کند. در مقابل، با ارزشمندی مسئولیت تامین مالی و اشتغال، شخص از دورانی که می توانست، در این زمینه تلاش نموده و مسئولیت تامین مالی بر عهده خودش بوده است. با توجه به تبدیل شدن تحصیلات بعنوان یک ارزش و عدم پرورش مسئولیت تامین مالی در نسل جوان، می توان گفت که جامعه پذیری در زمینه عملکرد نارسا بوده و در راستای همنوایی شخص با فرهنگ مسلط جامعه یعنی اشتغال، ناتوان عمل کرده است.
Dysfunction of socialization and Performance impairment of socialization factors in the economic field, indicate the existence of a process of inefficient socialization in society. The purpose of this study is to understand the content of Socialization of financing responsibility of youth, which includes causes and consequences. The young participants are 20 to 40 years old, based on purposeful and theoretical sampling with 24 individual interviews was conducted. According to the coding processes, the central category of "continuity of culture multiplicity" was obtained. The central category in this study showed that the culture of financing responsibility in society is not a coherent and integrated culture and different values have been transmitted to the younger generation, one of which is the valuable of education and the other, is the valuable of financing responsibility. Due to the valuable of education for the person and his family, the financing responsibility is not trained and he is temporarily out of the world of work and after graduation it is possible that he will not be able to find a job. vis-a-vis, with valuable of financing responsibility and employment, the person from the era who could, has tried in this field and he was responsible of financing himself. Considering the conversion of education as a value and lack of fostering financing responsibility in the young generation, it can be said that socialization has been poor in terms of performance and has failed to conformity with the dominant culture of society i.e employment.
_||_