تحلیل وضعیت مصرف رسانهای درمیان ورزشکاران شهر لنگرود و رابطه آن با متغیرهای زمینهای
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندآمنه لطفی 1 , سمیه تاجیک اسماعیلی 2 * , نادر صادقی لواسانی 3
1 - کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار و عضو هیئت علمی گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - عضو هیئت علمی گروه ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مصرف رسانهای, رسانههای مکتوب, رسانههای دیداری و شنیداری, ورزشکاران, متغیرهای زمینهای, لنگرود,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت مصرف رسانهای ورزشکاران شهر لنگرود و مطالعه رابطه آن با متغیرهای زمینهای طراحی و اجرا شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و ابزار اندازه گیری آن، پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از تمامی ورزشکاران شهر لنگرود که در سال 1402 حداقل یک نوع ورزش را به طور حرفهای دنبال میکنند. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 384 نفر است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد که بیش از 68 درصد از ورزشکاران مورد مطالعه در شهر لنگرود در طول شبانه روز اصلا روزنامه نمیخوانند، بیش از 72 درصد آنان اصلا در طول شبانه روز نشریه نمی خوانند، بیش از 25 درصد آنان اصلا در طول شبانه روز کتاب نمی خوانند. 24درصد آنان بیش از 5 ساعت در شبانه روز وقت خود را در اینترنت و فضای مجازی می گذرانند. 3/43درصد آنان از میان محتوای رسانهها، اخبار و اطلاعات ورزشی را دنبال میکنند. همچنین نتایج نشان داد که میان زن بودن ورزشکاران مورد مطالعه، با خواندن روزنامه، هفته نامه، گوش دادن رادیو، سینما رفتن ، تئاتر رفتن ، رابطه منفی وجود داشته اما با خواندن کتاب در طول شبانهروز و تماشای تلویزیون داخلی و خارجی رابطه مثبت وجود دارد. میان مجرد بودن، با کتاب خواندن، تماشای تلویزیون داخلی، سینما رفتن ، گوش دادن به موسیقی ، رابطه منفی وجود دارد. اما ورزشکاران مجرد بیش از متأهلین در طول شبانهروز و هفته به رادیو گوش میدهند. همچنین میان تعداد فرزندان ، با خواندن روزنامه، هفته نامه، رابطه مثبت وجود دارد.اما میان تعداد فرزندان با تماشای تلویزیون داخلی، تماشای ماهواره شبانه روز، تماشای ماهواره ، سینما رفتن ،اینترنت و فضای مجازی، تماشاي فيلم در منزل ، دارای رابطه منفی مشاهده شده است. همچنین میان شاغل بودن ورزشکاران با گوش دادن رادیو، استفاده از اینترنت و فضای مجازی رابطه مثبت وجود داشته است.
The present study was designed and implemented with the aim of analyzing the media consumption situation of Langrod athletes and studying its relationship with social intelligence and background variables. The present research method is descriptive-survey and its measurement tool is a questionnaire. The statistical population of the research consists of all the athletes of Langrod city who follow at least one type of sport professionally in 1402. The statistical sample based on Morgan's table is 384 people. The results of the analysis of the research findings showed that more than 68% of the athletes studied in the city of Langrod do not read newspapers at all during the day and night, more than 72% of them do not read magazines at all during the day and night, more than 25% of them do not read at all. They do not read books during the day and night. 24% of them spend more than 5 hours a day on the Internet and virtual space. 43.3% of them follow news and sports information among media content. Also, the results showed that there was a negative relationship between the femaleness of the studied athletes with reading newspapers, weekly newspapers, listening to the radio, going to the cinema, going to the theater, but there was a positive relationship with reading books throughout the day and watching domestic and foreign television. There is a negative relationship between being single, reading books, watching domestic TV, going to the cinema, listening to music. But single athletes listen to the radio more than married people during the day and week. Also, there is a positive relationship between the number of children and reading newspapers and weekly newspapers. However, a negative relationship has been observed between the number of children watching local TV, watching satellite day and night, watching satellite, going to the cinema, internet and virtual space, watching movies at home. Also, there has been a positive relationship between being employed by athletes and listening to the radio, using the Internet, and cyberspace.