بررسی مؤلفههای سیاسی اجتماعی مؤثر بر هویت مجازی جوانان شهر شیراز
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندفرشید ناهید 1 , مجیدرضا کریمی 2 , کورش سرورزاده 3
1 - علوم اجتماعی دانشگاه آزاد واحد جهرم
2 - استادیار دانشگاه ازاد واحد جهرم
3 - استادیار دانشگاه ازاد واحد جهرم
کلید واژه: مؤلفههای اجتماعی, مؤلفههای سیاسی, جوانان, فضای مجازی, شیراز,
چکیده مقاله :
پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی، در زندگی بشر سهم بسزایی داشته است. نمیتوان تغییرات بنیادین ناشی از ظهور تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی را در عرصههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی نادیده گرفت. لذا هدف این پژوهش تبیین تغییرات مؤلفههای سیاسی و اجتماعی جوانان توسط شبکههای مجازی میباشد. روش تحقیق پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و برحسب شـیوه گـردآوری دادههـا توصـیفی از نـوع همبسـتگی اسـت. دادهها با روش پیمایشی و با بهرهگیری از یک پرسشنامه محقق ساخته از ۳۸۴ نفر از جوانان ۱۵ تا ۲۵ ساله شهر شیراز گردآوری شد. نمونهگیری از طریق فرمول کوکران و به شیوه خوشهای چندمرحلهای صورت گرفت. نتایج نشان میدهد که با ۰۰۱/۰ Sig= رابطه کاملاً معنیداری بین مؤلفههای اجتماعی و هویت مجازی وجود دارد. ضریب بهدستآمده ۱۵۴/۰- میباشد که نشاندهنده همبستگی ضعیف و معکوس میباشد، این بدان معناست که هرچه مؤلفههای اجتماعی در مرتبه بالاتری قرار گیرد به همان نسبت، هویت مجازی در آنان رو به کاهش میگذارد و بالعکس.نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که حدود ۳۵۴/۰ درصد از واریانس یا پراکندگی هویت مجازی توسط مؤلفههای سیاسی اجتماعی تعیین گردید. نتیجه نهایی پژوهش نشان داد که مؤلفههای سیاسی اجتماعی بر هویت مجازی جوانان شهر شیراز تأثیر میگذارد.
Differences between age groups are a critical issue that can be the source of various cultural and social phenomena and issues. This research investigated intergenerational social capital and its dimensions among men and women in Tuyserkan city. The research method was a survey, and the data collection tool was a researcher-made questionnaire. The statistical population included men and women over 15 years of age in Tuyserkan City in 2019, of which 392 arrived into samples by cluster sampling. ANOVA, Independent T-test, and Path Analysis were used in SPSS-25 software to analyze data. The results showed a difference between generations in terms of social capital; the older generation has higher social capital than younger ones; there is a difference between women and men, and men have more social capital than women. There is a difference between age groups regarding social capital; the age group of 66 to 75 years has a higher tendency to have social capital. Also, there is a relationship between income and social capital (P < 0.05). In short, we can say that there is a relationship between intergenerational variables, gender, age groups, income, type of job, marital status, level of education, place of residence, age of marriage, presence in society, and social capital; There is a difference between men and women as well as between different generations in terms of the variables of the age of marriage, presence in society, economic capital, individual and social freedoms, social trust, and social mobility.