طراحی مدل راهبردی ارتقای مشارکت فرهنگی سازمانهای مردم نهاد
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندامیرحمزه بزرگی نیا 1 , محمد مهدی مظاهری تهرانی 2 , ابراهیم حاجیانی 3 , سیدرضا صالحی امیری 4
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - استادیار دانشگاه علوم وتحقیقات واحد تهران
3 - دانشیار جامعه شناسی.مدیرگروه پژوهشهایفرهنگی اجتماعی پژوهشکده تحقیقات راهبردی
4 - دانشیار گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه علوم و تحقیقات ,واحدتهران
کلید واژه: مشارکت فرهنگی, سازمانهای مردم نهاد, محتوای فرهنگی, فضای فضای مجازی,
چکیده مقاله :
چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل راهبردی ارتقای مشارکت فرهنگی سازمانهای مردم نهاد با تاکید بر تولید محتوا در فضای مجازی انجام شد.پژوهش ازنظرهدف،کاربردی و ازنظر دادهها،آمیخته همزمان بود.جامعه آماری پژوهش کلیه خبرگان حوزه مشارکتهای فرهنگی، سازمانهای مردم نهاد و فضای مجازی بود.نمونهگیری به روش گلوله برفی انجام و تا حد اشباع نظری با 18 نفر مصاحبه انجام شده است.برای دستیابی به مدل مطلوب مشارکت فرهنگی از روش طراحی الگوی مطلوب استفاده شد.برای جمعآوری دادهها از مصاحبه و فن دلفی استفاده شده است.برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای کدگذاری، تحلیل محتوا، تحلیل ماتریس متقاطع و تحلیل سوات استفاده گردید.نتایح بدست آمده نشان داد مدل راهبردی ارتقای مشارکت فرهنگی سازمانهای مردم نهاد در تولید محتوا فرهنگی در فضای مجازی دارای 78 کد باز و 37 کد محوری است. بر اساس نتایج بدست آمده، شرایط علی مدل شامل سطوح مشارکت،تکنیکهای مشارکت و انواع مشارکت؛ شرایط زمینه ای شامل فرایند سازمانی، ارتباطات سازمانی، کیفیت محتوا و دانش سازمانی؛ شرایط مداخله گر شامل تهدیدات امنیتی، توسعه زیرساختهای فناورانه، انگیزه مالی، تنوع سلیقه و تخصیص بودجه دولتی؛ راهبردهای مدل شامل ارتقاء خود آگاهی فردی و اجتماعی، مشارکت آزادانه، تغییر نگرش مردم نسبت به دولت، تغییر نگرش اقتدارگرایانه دولت مردان و باور کردن مردم، اجتناب از تمرکزگرایی در سیاستگذاری فرهنگی، بسیج منابع و اثربخش کردن مشارکت و پیامدهای حاصل ازاجرای مدل شامل قانونمند شدن فعالیتهای فرهنگی، بومی شدن در فعالیتها، تناسب فعالیتهای فرهنگی با نیازهای کنونی و بالفعل،مشارکت مردمی در تمام فرایند فعالیتهای فرهنگی و اجرا و ارزیابی و سنجش فعالیتها بوده است.
Abstract The research was conducted with the aim of designing a strategic model for promoting the cultural participation of non-governmental organizations with an emphasis on content production in cyberspace. The research was applied in terms of purpose and mixed simultaneously in terms of data. The statistical population was all experts in the field of cultural partnerships, non-governmental organizations and virtual space and all documents. Sampling of experts was done by snowball method and sampling of documents was done by available method. Data analysis was done by coding methods, content analysis, cross matrix analysis and SWOT analysis. Finally, the strategic model of promoting the cultural participation of non-governmental organizations in the production of cultural content in cyber space was obtained with 78 open codes and 37 core codes, which are the levels of participation, participation techniques and types of participation (causal conditions), organizational process, organizational communication, content quality. and organizational knowledge (background conditions), security threats, development of technological infrastructure, financial motivation, diversity of taste and government budget allocation (intervening conditions), promotion of individual and social self-awareness, free participation, change of people's attitude, change of the authoritarian attitude of the government Men, avoiding centralism in cultural policy, mobilizing resources and making participation (strategies) effective and legalizing cultural activities, localization in activities, suitability of cultural activities with current needs, popular participation in cultural activities and implementation and evaluation of activities (consequences) made the paradigm model.