تحلیلی بر الگوی برندسازی مقصد گردشگری با تاکید بر شبکههای اجتماعی با رویکرد جامعه شناختی
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندرضوان امید زاده 1 , منصور زراءنژاد 2 , علی کنگرانی فراهانی 3 , محمد همتی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز،ایران
2 - استاد دانشکده مدیریت ،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 - استادیار دانشکده مدیریت ، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز،ایران
4 - دانشیار دانشکده مدیریت ، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی،سمنان،ایران
کلید واژه: برند سازی, گردشگری, شبکه های اجتماعی, جامعه شناختی,
چکیده مقاله :
گردشگری به مثابه ی صنعتی مؤثر و تأثیرگذار بر جوامع توانسته است توجه سیاست گذاران و برنامه ریزان را به خود جلب کند. این صنعت فعالیتی گسترده است که تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی مهمی را با خود به همراه دارد و هر یک در جای خود قابل بحث و بررسی است هدف این پژوهش تحلیلی بر الگوی برندسازی مقصد گردشگری با تاکید بر شبکههای اجتماعی با رویکرد جامعه شناختی بود. روش پژوهش مطالعة موردی کیفی است و مشارکتکنندگان نخبگان هستند. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی )شامل16نفر ( برای شناسایی چارچوب مدل تحقیق انتخاب شده اند و با آنها مصاحبه به عمل آمده است .ابزار مورد استفاده برای شناسایی عوامل مدل تحقیق، مصاحبه نیمه ساختمند) با گروه های کانونی (و مطالعه اسناد بوده است. برای تامین روایی و پایایی مطالعه از روش ارزیابی لینوکلن و گوبا استفاده شد. مدل پارادایمی این پژوهش بر اساس الگوی پارادایمی استراوس و کوربین طراحی شد. پس از انجام مصاحبه های تحقیق تعداد 43 کد به صورت کلی مشخص گردید. جدول شماره 2 نتایج مربوط به این کدها را نشان می دهد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر مشخص گردید که متغیرهای تاثیرگذار بر برند سازی مقصد گردشگری شامل جذب مخاطب، توسعه پایدار، دانش برند، نیازهای منطقه ای، پشتوانه سازی محلی، اعتماد عمومی و مدیریت منابع انسانی و تعاملات فردی و گروهی می باشد.
Tourism as an effective and influencing industry has been able to attract the attention of policy makers and planners. This industry is a broad activity that brings with it important economic, social, cultural and environmental effects, and each can be discussed in its place.The purpose of this research was to analyze the pattern of tourism destination branding with an emphasis on social networks with a sociological approach. The research method is a qualitative case study and the participants are elites. By using the purposeful sampling method and theoretical saturation technique, key informants (including 16 people) were selected to identify the framework of the research model and interviews were conducted with them. The tool used to identify the factors of the research model is a semi-structured interview. (with focus groups) and the study of documents. To ensure validity and reliability of the study, the assessment method of Linuklen and Goba was used. The paradigm model of this research was designed based on the paradigm model of Strauss and Corbin. After conducting research interviews, there were 43 codes. It was determined in general. Table 2 shows the results related to these codes. According to the results of the present research, it was determined that the variables influencing tourism destination branding include audience attraction, sustainable development, brand knowledge, regional needs, and support. Localization, public trust and human resource management and individual and group interactions.