مدل راهبردی اکوسیستم تجاریسازی پژوهشهای موسسات تحقیقات کشاورزی
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیودیعه چراغعلی 1 , عباس خمسه 2 * , رضا رادفر 3 , محمد حسن چراغعلی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت تکنولوژی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - استاد گروه مدیریت صنعتی، واحدعلوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: تجاریسازی, مدلسازی, پویاییشناسی سیستم, پژوهشها,
چکیده مقاله :
یکی از راههای دستیابی به توسعه اقتصادی، بهبود مکانیسمهای تجاریسازی تحقیقات علمی است. با نگاهي به عملكرد پژوهشهای موسسات تحقیقات کشاورزی در سالهاي گذشته ميتوان دريافت كه برخلاف توانمنديهاي موجود در توسعه فناوري، بسياري از آنها در امر تجاريسازي فناوري ناموفق عمل کردهاند. هدف این تحقیق طراحی مدل راهبردی برای اکوسیستم تجاریسازی یافتههای پژوهشی موسسات تحقیقاتی کشاورزی بوده است. پژوهش حاضر به دنبال تدوین مدل پویاي تجاریسازی پژوهشهای موسسات تحقیقاتی کشاورزی با استفاده از روش مدلسازي سیستم داینامیک به عنوان ابزاري قدرتمند جهـت تحلیـل اجزاي موثر بر سیستم و تحلیل روابط بین آنها و پیشبینی رفتار آتی سیستم بر مبنـاي سـناریوهاي تعریـف شده، میباشد. ابزارها یا روشهای گردآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانهای، مصاحبه و پانلهای تخصصی با خبرگان است. حلقههاي علی و معلولی با کمک خبرگان این صنعت اسـتخراج شـده و از نرمافزار ونسیم برای مدلسـازي بهره جستیم. به دلیل اینکه این پژوهش میتواند به توسعه کسب و کارهای کشاورزی کمک نماید، از نظر هدف کاربردی و از منظر نحوة جمعآوري دادهها، پژوهش اکتشافی وتوصیفی است. جامعه آماری پژوهش 16 نفر از محققین خبره موسسات تحقیقاتی کشاورزی میباشند. حجم نمونه مورد نظر غیر تصادفی هدفمند است. در این پژوهش تمایل و توانایی تجاریسازی، قدرت تیمسازی، شایستگیهای کارآفرینانه و ایدههای نو در توسعه خدمت مراکز تحقیقاتی کشاوزی در تجاریسازی به عنوان سیاستهای پیشنهادی معرفی گردیدند.