هدف پژوهش حاضر بررسی بنیان ها و پایه های خط مشی سیاست خارجی امام خمینی است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و یافته ها نشان داد، معرفت شناسی، هستی شناسی، انسان شناسی و روششناسی امام خمینی به عنوان یک پ چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی بنیان ها و پایه های خط مشی سیاست خارجی امام خمینی است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و یافته ها نشان داد، معرفت شناسی، هستی شناسی، انسان شناسی و روششناسی امام خمینی به عنوان یک پارادایم فکری، پایه و بنیان خط مشی ایشان در سیاست خارجی است. همچنین شناخت و رویکرد عرفانی ایشان بهمثابه یک مبنای کلیدی به مشی او در سیاست خارجی جهت می دهد. علاوهبر این، خط مشی سیاسی امام خمینی از ویژگی های والای شخصیتی ایشان نیز تأثیر پذیرفته است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی بایدها و نبایدهای ترمیدور نظام جمهوری اسلامی ایران به نظام پارلمانی است. این پژوهش با بررسی معایب و محاسن نظامهای پارلمانی و ریاستی با روش توصیفی – تحلیلی نشان داد ترمیدور به سمت نظام پارلمانی یک ضرورت است.چراکه درمواردی تنش میان رئیس مقام اج چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی بایدها و نبایدهای ترمیدور نظام جمهوری اسلامی ایران به نظام پارلمانی است. این پژوهش با بررسی معایب و محاسن نظامهای پارلمانی و ریاستی با روش توصیفی – تحلیلی نشان داد ترمیدور به سمت نظام پارلمانی یک ضرورت است.چراکه درمواردی تنش میان رئیس مقام اجرائی و مقام معظم رهبری در این دو دهه بسیار زیاد بوده است، اما با توجه به محاسن نظام پارلمانی این تنش از بین میرود. همچنین جمهوریت حفظ می شود، قدرت متمرکز نمیشود و نتیجه انتخابات را به سمتی سوق میدهد که به تقویت مشروعیت و کارآمدی نظام اسلامی و گسترش فرهنگ اخلاقی در جامعه یاری برساند. از طرف دیگر اتحاد نیروهای انقلاب بیشتر میشود، و هزینههای انتخابات و بداخلاقی سیاسی کمتر خواهد بود. بر این اساس نظام پارلمانی میتواند مطلوب باشد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر فهم جامع و نگرش فراگیر اندیشه سیاسی اسلام از آزادی سیاسی است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و نتایج نشان داد، در اندیشه سیاسی اسلام و منطق الهی، همۀ ساحت های درونی و بیرونی آزادی سیاسی در نظر گرفته می شود و تاکید شده است که اگر انسان از درون، گرفتا چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر فهم جامع و نگرش فراگیر اندیشه سیاسی اسلام از آزادی سیاسی است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و نتایج نشان داد، در اندیشه سیاسی اسلام و منطق الهی، همۀ ساحت های درونی و بیرونی آزادی سیاسی در نظر گرفته می شود و تاکید شده است که اگر انسان از درون، گرفتار بندهای نفسانی باشد، تجربۀ آزادی سیاسی را به طور کامل نخواهد داشت و امکان دارد که در دام ثروت و قدرت گرفتار شده و با افسون آن دو، از آن ارمغان الهی چشم پوشد و در خدمت طاغوتها درآمده و برای اسارت دیگران نیز فرمان بری کند. اگر در جامعه ای عدالت، حکمفرما شود، در آن آزادی نیز وجود خواهد داشت، در همه عدالتها، آزادی هست، اما در همه آزادی ها، عدالت نیست.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر طرح طبقهبندیهای اندیشههای سیاسی جهان اسلام براساس میزان سهم و جایگاه دین در دولت مدرن به عنوان مبدأیی برای تقسیمبندی اندیشههای جدید در جهان اسلام، و با تکیه بر سه شاخص نسبت شریعت و قانون در دولت، اعتبارسنجی معرفت سیاسی و میراثگرایی است. روش پژوهش ت چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر طرح طبقهبندیهای اندیشههای سیاسی جهان اسلام براساس میزان سهم و جایگاه دین در دولت مدرن به عنوان مبدأیی برای تقسیمبندی اندیشههای جدید در جهان اسلام، و با تکیه بر سه شاخص نسبت شریعت و قانون در دولت، اعتبارسنجی معرفت سیاسی و میراثگرایی است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که دین حداقلیانگاران نقشی اقلی را برای دین و سنتهای دینی در عرصه دولت قائلند و دین و دولت مدرن را مانعالجمع میپندارند و در مدیریت امور این جهانی اولویت را به نهاد دولت میدهند، دین حداکثریانگاران سهمی بسیط برای دین و سنن الهی در عرصه دولت قائلند، و قائل به گسست این جهان و جهان دیگر نیستند تا مدیریت آن دو را به دو نهاد جداگانه واگذار کنند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی سوژگی زنان در شکلگیری گفتمان انقلاب اسلامی براساس نظریه گفتمان لاکلائو و موفه است. روش پژوهش کیفی – اکتشافی و روش نمونهگیری نیز برمبنای روش نمونهگیری نظری بود. نتایج نشان داد، زنان در حدوث گفتمان انقلاب اسلامی در جایگاه سوژهای نقشآ چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی سوژگی زنان در شکلگیری گفتمان انقلاب اسلامی براساس نظریه گفتمان لاکلائو و موفه است. روش پژوهش کیفی – اکتشافی و روش نمونهگیری نیز برمبنای روش نمونهگیری نظری بود. نتایج نشان داد، زنان در حدوث گفتمان انقلاب اسلامی در جایگاه سوژهای نقشآفرین و خلاق قرار گرفته و شیوههای متعددی را برای مبارزه بهکار میگرفتند. در شرایط سوژگی همبستگی بالایی بین زنان با افکار و اندیشه، و ریشههای اجتماعی متفاوت شکل گرفته بود. زنان در این شرایط از وضعیت موجود و ارزشهای حاکم بر آن دوری جستند و به دنبال استقرار فضایی آرمانی در ذیل گفتمان انقلاب اسلامی بودند. بخشی از سوژه شدن زنان در مبارزات انقلابی به جو انقلابی جامعه مربوط است. از چشمگیرترین شیوههای کنشگری زنان در برقراری گفتمان جدید، گسترش استفاده از حجاب در میان زنان بود. هویت جدید برای زنان هویتی کاملاً متفاوت با قبل نبود، بلکه بازاندیشی و بازنگری در گفتمان سنتی و مدرن بود که براساس شاخصهای جدید آن را عرضه کردند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه و کیفیت روابط و مناسبات صوفیان با نهاد سلطنت دورههای صفویه و قاجاریه است. نتایج این پژوهش که به شیوه توصیفی – تحلیلی انجام شد، حاکی از آن است که جریان تصوف در نیمه اول سلطنت صفویان و همچنین در دوره سلطنت محمدشاه قاجار از بیشترین قدرت س چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه و کیفیت روابط و مناسبات صوفیان با نهاد سلطنت دورههای صفویه و قاجاریه است. نتایج این پژوهش که به شیوه توصیفی – تحلیلی انجام شد، حاکی از آن است که جریان تصوف در نیمه اول سلطنت صفویان و همچنین در دوره سلطنت محمدشاه قاجار از بیشترین قدرت سیاسی برخوردار بوده و یکی از پایه های قدرت را تشکیل می‎دادند. صوفیان با تحکیم سلطنت و قدرت سیاسی صفویان، تصدی مقامهای ممتازی را برعهده گرفتند و به یکی از مهمترین ارکان قدرت تبدیل شدند و قدرتشان همواره رو به تزاید بود. اما با افزایش حرص وآز و توطئهچینی قزلباشها پادشاهان بعدی صفویه به دنبال سرکوب جنبش صوفیان قزلباش برآمدند و از نیمه دوم حاکمیت این سلسله اندکاندک جایگاه سابق خود را از دست دادند. با اعمال سیاست سرکوب صوفیان از سوی دستگاه سلطنت، بسیاری دست به مهاجرت زدند. با استقرار زندیه در ایران و به دست گرفتن حکومت توسط ایشان، اهل تصوف بار دیگر به ایران بازگشتند و در شهرها ومناطق گوناگون ایران سکونت گزیدند. مهمترین فرقه آنها در این دوره، فرقه دراویش نعمت اللهی بود که در دوره محمدشاه قاجار نفوذ قابل توجهی در ارکان گوناگون کشور به دست آوردند و دوباره در صحنه سیاسی ایران قدرتشان رو به افزایش گذاشت و تصدی مقامهای ممتاز سیاسی را برعهده گرفتند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر ریشهیابی عوامل ناکامی دولت اخوان المسلمین مصر در طول سالهای فعالیت آن با تاکید بر زمینههای سیاسی– اجتماعی عدم موفقیت بیداری اسلامی است. نتایج این پژوهش که با روش توصیفی – تحلیلی انجام شد، نشان داد، زمینههای سیاسی– تاریخی نظیر میراث ا چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر ریشهیابی عوامل ناکامی دولت اخوان المسلمین مصر در طول سالهای فعالیت آن با تاکید بر زمینههای سیاسی– اجتماعی عدم موفقیت بیداری اسلامی است. نتایج این پژوهش که با روش توصیفی – تحلیلی انجام شد، نشان داد، زمینههای سیاسی– تاریخی نظیر میراث استعمار در مصر، وجود ساختار حکومت استبدادی، ارتش و نظامیان مصر؛ زمینههای فرهنگی – سیاسی نظیر ناهمگنی قومیتی و مذهبی جامعه و فرهنگ سیاسی در مصر و زمینههای سیاسی – اجتماعی نظیر ضعف مشارکت سیاسی، شخصی بودن قدرت سیاسی و اقتدارگرایی مبتنی بر هژمونی حزب حاکم از جمله زمینههای سقوط دولت محمد مرسی است.
پرونده مقاله