• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تحلیلی بر ابعاد و مولفه های رضایتمندی اعضای هیات علمی از آموزش الکترونیکی
        روح انگیز پروهان حمیده رشادت جو
        چکیدهاستفاده از آموزش الکترونیکی در دو دهه اخیر مورد توجه اصلی قرار گرفته است و در اینراستا بعضی از اعضای هیات علمی به موضوعات پذیرش سیستمهای آموزش الکترونیکی علاقه نشانداده اند. بنابر این پژوهش حاضر با هدف رضایتمندی اعضای هیات علمی از آموزش الکترونیکی انجامشده است. از چکیده کامل
        چکیدهاستفاده از آموزش الکترونیکی در دو دهه اخیر مورد توجه اصلی قرار گرفته است و در اینراستا بعضی از اعضای هیات علمی به موضوعات پذیرش سیستمهای آموزش الکترونیکی علاقه نشانداده اند. بنابر این پژوهش حاضر با هدف رضایتمندی اعضای هیات علمی از آموزش الکترونیکی انجامشده است. از عوامل موثر بررضایتمندی در 5 بعد زیرساخت تکنولوژیکی (فناوری و فنی)، زیرساختپداگوژیکی (آموزشی)؛ زیرساخت محیطی (فرهنگی،اجتماعی و ارزشی)؛ زیرساخت قانونی (مدیریت و1 -دانش آموخته دکتری مدیریت آموزش عالی دپارتمان مدیریت آموزش عالی - واحد علوم و تحقیقات ، تهران ، ایران--2 استاد یار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی – واحد علوم و تحقیقات ،تهران ، ایران10 / تحلیلی بر ابعاد و مولفه های رضایتمندی اعضای هیات علمی از آموزش الکترونیکیرهبری)؛ زیرساخت ساختاری (اداری و پشتیبانی) مور بررسی قرار گرفته اند.از نظر هدف این پژوهشکاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی -تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شاملکلیه اساتیدی که با واحد مجازی دانشگاه آزاد اسلامی همکاری داشته( تعداد 600 نفر) وصاحب نظران حوزه آموزش الکترونیکی به تعداد 10 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه از جدولکرجسی و مورگان استفاده و تعداد 234 نفر از استادان به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه درتک t نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی ونمونه ای و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.از نظر اعضای هیات علمی واحد مجازی دانشگاهآزاد اسلامی،وضعیت کنونی مولفه های رضایت هیات علمی از حد متوسط بالاتر و مطلوب است.همچنین از بین مولفه های رضایتمندی اعضای هیات علمی؛ بالاترین ضریب استاندارد (بار عاملی)0) است که 97 درصد واریانس رضایت / متعلق به بعد "زیرساخت قانونی (مدیریت و رهبری)" ( 99هیات علمی را تبیین می کند. بنابراین بیشترین تاثیر را بر ارتقاء رضایت هیات علمی از آموزشالکترونیکی واحد مجازی دانشگاه آزاد اسلامی دارا می باشد. همچنین کمترین ضریب متعلق به بعد0) است که 19 درصد واریانس رضایت / "زیرساخت محیطی (فرهنگی،اجتماعی و ارزشی)" ( 44اعضای هیات علمی از آموزش الکترونیکی را تبیین می کند. بنابراین کمترین تاثیر را بر رضایت هیاتعلمی از آموزش الکترونیکی واحد مجازی دانشگاه آزاد اسلامی دارا می باشد.واژگان کلیدی: رضایتمندی ، اعضای هیات علمی،آموزش الکترونیکی- واحد مجازی دانشگاهآزاد اسلامی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - اثربخشی آموزش صبر بر افزایش تاب آوری نوجوانان دختر
        سیما خامدی
        پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش صبر بر تاب آوری نوجوانان دختر شهر ابهر انجامشد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون - پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل بود .نمونه پژوهش تعداد 30 نفر از دانش آموزان بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب وبه شیوه تصادفی چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش صبر بر تاب آوری نوجوانان دختر شهر ابهر انجامشد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون - پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل بود .نمونه پژوهش تعداد 30 نفر از دانش آموزان بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب وبه شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. به گروه آزمایش 8 جلسه آموزش صبرارائه شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکرد. ابزار سنجش پرسشنامه تاب آوری بود. داده هابه وسیله تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش صبر در افزایش-1 هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر ، زنجان، ایران.32 / اثربخشی آموزش صبر بر افزایش تاب آوری نوجوانان دخترنتایج این پژوهش می تواند در ارتقای تاب آوری افراد .P<0/ تاب آوری نوجوانان دختر موثر بود 01مؤثر باشد.واژه های کلیدی : آموزش صبر، تاب آوری و نوجوانان پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - فصلنامه علوم رفتاری/43 ارتباط متقابل محیط با مقوله آموزش و یادگیری
        مهرنوش زارعی فر افسون گودرزپور عراقی
        چکیدهاشخاص ، اماکن و اشیاء می توانند هم به صورت نیروی بازدارنـده و هـم بـه گونـه ای تسـهیلکننده در مرحله ی یادگیری اثربخش باشند.این موضوع که محیط های آموزشی باید محـرک هـایلازم به منظور افزایش توان یادگیری را داشته باشد ، چندین دهه است که مورد مطالعه ی بسیاری ازحوزه های چکیده کامل
        چکیدهاشخاص ، اماکن و اشیاء می توانند هم به صورت نیروی بازدارنـده و هـم بـه گونـه ای تسـهیلکننده در مرحله ی یادگیری اثربخش باشند.این موضوع که محیط های آموزشی باید محـرک هـایلازم به منظور افزایش توان یادگیری را داشته باشد ، چندین دهه است که مورد مطالعه ی بسیاری ازحوزه های مختلف دانش از جمله روانشناسی محیط قرار گرفته اسـت.اینگونـه محـیط هـا از اجـزا وعناصر متعددی تشکیل گردیده اند که همه ی آن ها در کنار یکدیگر معنی دار خواهند شد و کیفیت1.دانشآموخته کارشناسی ارشد آموزش زبان آلمانی، دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی2.استادیار و عضو هیات علمی دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز 44/ارتباط متقابل محیط با مقوله آموزش و یادگیریو ویژگی هر یک در شکل گیری رفتار های گوناگون موثر می باشند.لذا برای دستیابی به یک محیطیادگیری مطلوب باید به شناخت گروههای مختلف یادگیرنده و الگوهای رفتـاری متفـاوت پرداخـت.پژوهش پیش روی با مروری بر مفاهیم یادگیری و محیط ، به بررسی ارتباط متقابل کیفیـت مکـان ومیزان یادگیری در افراد پرداخته است.این تحقیق بصورت کیفـی بـوده و روش گـردآوری اطلاعـاتمبتنی بر مرور متون و اسناد کتابخانه ای می باشد.واژگان کلیدی:روان شناسی محیطی ، فضاهای آموزشی ، علوم رفتاری ، ادراک و یادگیری پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی میزان امید به آینده دانشجویان و عوامل اجتماعی مرتبط با آن)مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی
        دکترایرج ساعی ارسی میرمصطفی سیدرنجبرسقزچی هادی بهاری
        چکیده:میزان امید به آیندهجوانانبه عنوان نوعی نگرش نسبت به آینده مسیر حرکت جامعه را درآینده نشان می دهد و پرداختن به چنین موضوعی به عنوان مقوله ای فرهنگی–اجتماعی دارایاهمیت اساسی است.از این رو هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر اجتماعی برامید بهآیندهدانشجویانمحقق چکیده کامل
        چکیده:میزان امید به آیندهجوانانبه عنوان نوعی نگرش نسبت به آینده مسیر حرکت جامعه را درآینده نشان می دهد و پرداختن به چنین موضوعی به عنوان مقوله ای فرهنگی–اجتماعی دارایاهمیت اساسی است.از این رو هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر اجتماعی برامید بهآیندهدانشجویانمحققاردبیلیهست.روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامهبوده است.از400نفر دانشجو که از بین11280نفر از دانشجویان در حال تحصیل در سه مقطع فوقدیپلم، لیسانس و فوق لیسانس در دانشگاه)محقق اردبیلی(درنیمسالاول سالتحصیلی95-94از1.استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامیواحدابهر،زنجان،ایران)نویسنده مسئول(Email: saiearasi@gmail.com2کارشناسیارشدجامعه شناسی، دانشگاه تبریز، ایرانmsr.ranjbar@gmail.comEmail:3کارشناس ارشدپژوهشعلوم اجتماعی،موسسه البرز قزوین، ایرانHadi.bahari.67@gmail.com:Email/بررسی میزان امید به آینده دانشجویان و عوامل اجتماعی مرتبط با آنطریق نمونه گیری طبقه بندی شده متناسب با حجم نمونه انتخاب شده و اطلاعات مربوط بهپژوهش مورد نظر جمع آوریشد.متغیر وابسته این پژوهش)امید به آینده(و متغیر های مستقلشامل)رضایت از زندگی، آنومی اجتماعی،محرومیت نسبی، احساس بی قدرتی وپایگاه اقتصادی-اجتماعی(بوده است.یافته های پژوهش حاکی از آن است کهازبین متغیرهای مستقلپژوهشتنهامتغیرپایگاه اقتصادی-اجتماعیباامید به آیندهرابطه معنادارینداشت اما بین سایر متغیر ها رابطهمعنادار بود و هیچ یک از متغیر های زمینه ای نیز با میزان امید به آینده ارتباط معناداری نداشتند.وبا توجه به نتایجی که در رگرسیون چند متغیره این پژوهش بدست آمداین است که در بینمتغیرهای مستقل، متغیر احساس بی قدرتی با ضریب)351/0-(و بعد از آن متغیررضایت از زندگیبا ضریب)217/0(بیشترینارتباطرا بر متغیر امید به آینده داشته اند.کلید واژه:امید به آینده،رضایت از زندگی،آنومیاجتماعی،محرومیت نسبی،احساس بیقدرتیو پایگاه اقتصادی–اجتماعی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - فصلنامه علوم رفتاری/77 تاثیر مداخلات مبتنی بر الگوی ماتریکس در کاهش ولع و گرایش به مصرف شیشه
        محمد ساتی نژاد دکتراصغر جعفری دکتروحیده باباخانی
        فصلنامه علوم رفتاری/77تاثیر مداخلات مبتنی بر الگوی ماتریکس در کاهش ولع و گرایش بهمصرف شیشهساتی نژادمحمد1دکتراصغر جعفری2دکتروحیده باباخانی3چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخلات مبتنی بر الگوی ماتریکس در کاهش ولع مصـرفو گرایش به مصرف شیشه انجام شد.روش:روش پژوهش نیمهآ چکیده کامل
        فصلنامه علوم رفتاری/77تاثیر مداخلات مبتنی بر الگوی ماتریکس در کاهش ولع و گرایش بهمصرف شیشهساتی نژادمحمد1دکتراصغر جعفری2دکتروحیده باباخانی3چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخلات مبتنی بر الگوی ماتریکس در کاهش ولع مصـرفو گرایش به مصرف شیشه انجام شد.روش:روش پژوهش نیمهآزمایشیوطرحپـیشآزمـون-پـسآزمونباگروهکنترلبود.از بین مردان معتاد به شیشه تحت درمان در کلینیک ترک اعتیاد در شـهررشت20آزمودنی به روشنمونهگیری هدفمند انتخـاب شـدند و بـه طـور تصـادفی درگـروههـایآزمایش وکنترل جایگزینشدند.مداخلات مبتنی بر الگـوی مـاتریکس در24جلسـه گروهـی بـرایآزمودنی های گروه آزمایش اجرا شد و برای آزمودنی های گروه کنترل هیچ برنامـه ای اجـرا نشـد.در1.دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر2.نویسنده مسئول:استادیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایرانEmail: Drasgharjafari@yahoo.com3.استادیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران78/تاثیر مداخلات مبتنی بر الگوی ماتریکس در کاهشولع و گرایش به مصرف شیشهپایانمداخلات ولع مصرف و تمایل به اعتیاد همه آزمودنی ها دوباره اندازه گیری شد)پس آزمـون(وداده ها بااستفادهازتحلیلکوواریانس چنـدمتغیری تحلیـلشـدند.نتـایج نشـان داد کـهمـداخلاتمبتنی بر الگوی ماتریکس می تواند بهطورمعناداری ولع مصرف و تمایل بـه اعتیـاد را کـاهش دهـد)01/0<P.(نتایجپژوهششواهدیراپیشنهادمیکندکهمداخلات مبتنی بر الگویمـاتریکس روشآموزشی-درمانیمناسبی برای کاهش ولع مصرف و تمایل به مصرف شیشه میباشد.واژه های کلیدی:الگوی ماتریکس، ولع مصرف مواد، مصرف شیشه پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تأثیر خودسنجشی، سنجش همکلاسی و مدرسسنجشی بر بیم از نوشتن به زبان دوم فراگیران ایرانی زبان خارجه انگلیسی
        مهران غفوری مجید نعمتی
        چکیده:مطالعه حاضر بههدف بررسی تأثیر انواع سنجشهای مهارت نوشتن بر بیم از نوشتن در میانفراگیران ایرانی زبان خارجه انگلیسی انجام گردید.تعداد45فراگیر همگنسازی شده در سطح فوقمتوسطه از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در سه گروه)خودسنجشی، سنجش همکلاسی، مدرس-سنجشی(در تحقیقحاضر ش چکیده کامل
        چکیده:مطالعه حاضر بههدف بررسی تأثیر انواع سنجشهای مهارت نوشتن بر بیم از نوشتن در میانفراگیران ایرانی زبان خارجه انگلیسی انجام گردید.تعداد45فراگیر همگنسازی شده در سطح فوقمتوسطه از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در سه گروه)خودسنجشی، سنجش همکلاسی، مدرس-سنجشی(در تحقیقحاضر شرکت نمودند.فراگیران، پیشآزمون، تیمار و پسآزمون را سپری کرده ونتایج حاکی از آن بود که انواع سنجشهای موردنظر شناخت فراگیران را نسبت به مدل نوشتاری،درستی، کلمهبندی، املا، دستور و موارد مشابه افزایش دادند.یافتهها همچنین نشان داد کهخودسنجشی از انواع دیگر سنجش تأثیرگذاری بیشتری در کاهش سطح بیم از نوشتن داشت و1-دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانE-mail: ghafoorimehr@gmail.com2-دانشیار دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه تهران، ایران)مسئول مکاتبات(E-mail: nematim@ut.ac.ir 92/تأثیر خودسنجشی، سنجش همکلاسی و مدرسسنجشی بر بیم از نوشتن به زبان دوم فراگیران ایرانی زبان خارجه انگلیسیسنجش همکلاسی نیز همین برتری را نسبت به مدرسسنجشی داشت.نتایج تحقیق حاضر میتواندزمینه را جهت فراگیران در توسعه عملکرد در مهارت نوشتن به زبان انگلیسی در مدارس، دانشگاهها ومؤسسات آموزشی زبان ایران فراهم سازد.واژگان کلیدی:بیم از نوشتن، بازخورد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - فصلنامه علوم رفتاری/107 بررسینقش عامل اجتماعی در رضایت شغلی کارکنان )مورد مطالعه:کارکنان زن ستاد مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
        محمدرسول گلشن محمودی فومنی زهرا حضرتی صومعه هاجر بختیاری
        فصلنامه علوم رفتاری/107بررسینقش عامل اجتماعی در رضایت شغلی کارکنان)مورد مطالعه:کارکنان زن ستاد مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب(محمدرسول گلشن محمودی فومنی1زهرا حضرتی صومعه،2هاجر بختیاری3چکیده:مقاله حاضر نقش عامل اجتماعی در رضایت شغلی کارکنان زن ستاد مرکزی دانشگ چکیده کامل
        فصلنامه علوم رفتاری/107بررسینقش عامل اجتماعی در رضایت شغلی کارکنان)مورد مطالعه:کارکنان زن ستاد مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب(محمدرسول گلشن محمودی فومنی1زهرا حضرتی صومعه،2هاجر بختیاری3چکیده:مقاله حاضر نقش عامل اجتماعی در رضایت شغلی کارکنان زن ستاد مرکزی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران جنوب را مورد بررسی قرار داده است.این مقاله از نظر هدف، کاربردی و از حیثگردآوری داده ها، توصیفی ـ تبیینی می باشد.جامعهی آماری145نفر کارکنان زن و حجم نمونه بهروش تمام شماری145نفر انتخاب شد.برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی محقق ساختهاستفاده گردید و در بررسی پایایی آزمونها، آلفای کرونباخ به ترتیب برای عوامل اجتماعی86/0و1-دانشکده علوم اجتماعی، گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.2-دانشکده علوم اجتماعی، گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.Hazrati14@yahoo.com3-ایران تهران، مرکزی، تهران واحد اسلامی آزاد دانشگاه شناسی، جامعه گروه اجتماعی، علوم دانشکده.h_bakhtiyari@azad.ac.ir 108/بررسینقش عامل اجتماعی در رضایت شغلی کارکنانبرای رضایت شغلی81/0بدست آمد.نتایج حاصل از آزمون فرضیهها با آزمون رگرسیون خطی و ازطریق نرمافزارspssورژن17نشان داد عوامل اجتماعی و مولفههای؛ دلبستگی شغلی ـ کنترلشغلی ـ انتظارات شغلی؛ بترتیب با ضریب تبیین40%،48%،37%، و22%در رضایت شغلی کارکناننقش موثری دارند.اما، عدالت توزیعی در رضایت شغلی کارکنان نقش موثری ندارد.همچنین، نتایجرگرسیون چندگانه حاکی از آن است که، دلبستگی شغلی با بتای519/0و کنترل شغلی با بتای318/0بیشترین نقش را در رضایت شغلی کارکنان نشان می دهند.کلید واژهها:عامل اجتماعی ـ دلبستگی شغلی ـ کنترل شغلی ـ انتظارات شغلی ـ عدالتتوزیعی ـ رضایت شغلی. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - رابطههوش معنویوخودکارآمدی با شادکامی معلمانزن دوره دوم متوسطه
        ندا نورانی1 نورانی دکتر وحیده باباخانی دکتر سعیده بزازیان
        فصلنامه علوم رفتاری/127رابطههوش معنویوخودکارآمدی با شادکامی معلمانزن دوره دوممتوسطهندا نورانی1دکتر وحیده باباخانی2دکتر سعیده بزازیان3چکیدهاین پژوهش با هدف تعیین رابطههوش معنوی و خودکارآمدی با شادکامی معلمانزن دوره دوممقطع متوسطه انجام شد.روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود.بر چکیده کامل
        فصلنامه علوم رفتاری/127رابطههوش معنویوخودکارآمدی با شادکامی معلمانزن دوره دوممتوسطهندا نورانی1دکتر وحیده باباخانی2دکتر سعیده بزازیان3چکیدهاین پژوهش با هدف تعیین رابطههوش معنوی و خودکارآمدی با شادکامی معلمانزن دوره دوممقطع متوسطه انجام شد.روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود.بر این اساس از بین کلیه معلمانزن دوره دوم متوسطه ناحیه2شهرستان قزوینکه در سال تحصیلی95-94در مدارس این شهر بهتدریس مشغول بودند)204نفر(،127نفر با روش تصادفی ساده بعنوان نمونه انتخاب شدند؛ و1.دانشآموخته کارشناسیارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر،زنجان-ایرانneda_nourani@yahoo.com2.استادیارمشاوره و راهنمایی،دانشگاه آزاداسلامیواحد ابهر،زنجان-ایرانVahideh_Babakhan@yahoo.com3.دانشیار روان شناسی سلامتدانشگاه آزاداسلامیواحد ابهر،زنجان-ایرانsbazzazian@gmail.com 128/رابطههوش معنویوخودکارآمدی با شادکامی معلمانزن دوره دوم متوسطهپرسشنامه های هوش معنوی، خودکارآمدی عمومی و شادکامی به عنوان ابزار پژوهش درباره هر یکاز آنها اجرا شد.سپس داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و آزمونهمبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته های به دست آمدهنشان داد بین هوش معنوی و بین خودکارآمدی با شادکامی معلمان رابطه معناداری وجود دارد)01/0P<(؛ همچنینیافته های بدست آمده از تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر خودکارآمدیقادر به پیش بینی شادکامی معلمان است، اما هوش معنوی قادر به پیش بینی شادکامی معلماننبود.واژه های کلیدی:هوش معنوی، خودکارآمدی، شادکامی، معلمان زن پرونده مقاله