• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مقایسه جوّعاطفی خانواده کودکان بیش فعال و عادی
        مژگان تقاضا خدیجه ابوالمعالی هایده صابریی
        چکیدهاز پژوهش حاضر مقایسه جوّعاطفی خانواده کودکان بیش فعال و عادی بود. هدف:ش فعال21-7 سالیان بکودک هیلک ن پژوهش در برگیرندهیاین پژوهش از نوع پس رویدادی بود. جامعه آماری ا روش:هک ان عادیکودک ن کلیهیمارستان روزبه قرار داشتند و همچنیه در سال 1389 تحت پوشش بخش اعصاب و روان چکیده کامل
        چکیدهاز پژوهش حاضر مقایسه جوّعاطفی خانواده کودکان بیش فعال و عادی بود. هدف:ش فعال21-7 سالیان بکودک هیلک ن پژوهش در برگیرندهیاین پژوهش از نوع پس رویدادی بود. جامعه آماری ا روش:هک ان عادیکودک ن کلیهیمارستان روزبه قرار داشتند و همچنیه در سال 1389 تحت پوشش بخش اعصاب و روان بک بوداز نظر سن و جنس با آنان مشابه بودند. 54 کودک بیش فعال و 54 کودک عادی به روش نمونه گیری تصادفی انتخابهای بدست آمده با استفاده از آزمونها از پرسشنامه موس و موس استفاده شد. داده شدند. به منظور جمع آوری داده تحلیل شد. )AVONAM( آماری تحلیل واریانس چند متغیّریش فعالین دو گروه بینتایج این پژوهش نشان داد که در بین 6 مؤلفه جوّعاطفی خانواده فقط مؤلفه ابرازگری ب ها:افته یش فعال و عادی) و جنسیتین در مورد اثرات تعاملی وضعیت (بی). همچن p >و عادی تفاوت معنادار وجود دارد (0/50). اما اثر جنسیت به تنهایی معنی دار نبود، به p >در جوّعاطفی خانواده، تنها تفاوت در مؤلفه تعارض معنادار بود(0/50های جو ّ عاطفی خانواده در دو گروه از دختران و پسران بیش فعال تفاوت معنی داری مشاهده نشد.عبارت دیگر بین مؤلفه پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - نقش واسطه ای کارآیی خانواده در تب یین رابطه سبک هویّتی‌ابی و گرایش به مدهای نا متعارف در دانشجویان
        دکتر اصغر جعفری
        هدف: پژوهش حاضر به منظور تع یین نقش واسطه ای کارآیی خانواده در تب یین رابطه سبک هویّتی‌ابی و گرایش بهم دهای نامتعارف در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش 180 آزمودنی بوسیله روش نمونه برداری تصادفی خوشه ایچندمرحله ای از میان دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی- واحد ابهر انتخاب چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر به منظور تع یین نقش واسطه ای کارآیی خانواده در تب یین رابطه سبک هویّتی‌ابی و گرایش بهم دهای نامتعارف در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش 180 آزمودنی بوسیله روش نمونه برداری تصادفی خوشه ایچندمرحله ای از میان دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی- واحد ابهر انتخاب شدند.روش: با استفاده از روش پژوهش همبستگی و بوسیله پرسشنامه های کارآیی خانواده، سب کهای هویّتی‌ابی و گرایش بهمد داده ها جمع آوری شدند و بوسیله آزمون های آماری رگرسیون چند متغیّری و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیلمسیر موردتجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین کارآیی خانواده و سب کهای هویّتی‌ابی با گرایش به مد رابطه معناداری وجوددارد. همچنین یافته های حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که رابطه معناداری بین کارآیی خانواده و سبک هویّت وجودنداردو کارآیی خانواده در رابطه بین سبک هویّت و رفتارمدگرایی نقش تعدیل کنندگی ندارد.18 %( و سب کهای هویّتی‌ابی / نتیجه گیری: نتایج پژوهش شواهدی را ارائه کردکه پیشنهاد میک‌نندکارآیی خانواده) 49%6/25 ( از واریانس گرایش به مد را در دانشجویان تب یین میک‌نند. کارآیی خانواده و سب کهای هویّتی‌ابی از طریق (مکانیزم های تقویت ارتباط مؤثر، ارضاء نیازهای روانی در دوران کودکی و نوجوانی، کمک به تحّول خودپنداره و یکپارچهسازی شخصیت گرایش به مد را در دانشجویان تحت تأثیر قرار م یدهد.واژه های کلیدیکارآیی خانواده، سبک هویّتی، رفتار مدگرایی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی رابط هی بین خلاقیّت کارکنان و اثربخشی سازمانی
        دکتر جواد محرابی افشین رهنما علی درستی عباس علایی
        چکیدهتحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین خلاقیّت کارکنان و اثربخشی آموزش و پرورش استانهای آذربایجان شرقی واردبیل انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعهآماری پژوهش متشکل از کلیه کارکنان آموزش و پرورش استان آذربایجان شر چکیده کامل
        چکیدهتحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین خلاقیّت کارکنان و اثربخشی آموزش و پرورش استانهای آذربایجان شرقی واردبیل انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعهآماری پژوهش متشکل از کلیه کارکنان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی شامل 45 اداره و استان اردبیل شامل19 اداره و در مجموع 64 اداره، در سال 1389 می باشد. با استفاده از جدول مورگان و به روش طبقه ای نسبتی 56 اداره29 و 17 اداره( شامل 297 کارمند ) 179 و 118 نفر( به روش تصادفی ساده برای هدف تحقیق انتخاب شدند. برای (جمع آوری اطلاعات از دو نوع پرسشنامه که پایایی و روایی آنها تأیید شده بود، استفاده گردید به طوری که پرسشنامهخلاقیّت را کارکنان ادارات و پرسشنامه اثربخشی سازمانی را نیز مدیران ادارات آموزش و پرورش پر نمود هاند. در تحقیقحاضر برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. در نهایت نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان دادکه بین خلاقیّت کارکنان و اثربخشی آموزش و پرورش استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل رابط ه معنی داری وجود دارد.واژگان کلیدیخلاقیت، اثربخشی سازمانی، آموزش و پرورش پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی رابطه اسنادهای علّی مذهبی و غیرمذهبی با اضطراب امتحان دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستانهای شهر تبریز.
        اعظم مهین رسولی دکتر میرمحمو د میرنسب دکتر رحیم بدری
        چکیدههدف: عوامل مختلفی میتوانند با اضطراب امتحان،که شیوع آن بخصوص در دانش آموزان دختر مورد تأیید است، رابطهداشته باشند. از بین این عوامل پژوهش حاضر، به بررسی رابطه اسنادهای علّی مذهبی و غیرمذهبی با اضطراب امتحانپرداخته است.روش: نمونه 341 نفری پژوهش متشکل از دانش آموزان چکیده کامل
        چکیدههدف: عوامل مختلفی میتوانند با اضطراب امتحان،که شیوع آن بخصوص در دانش آموزان دختر مورد تأیید است، رابطهداشته باشند. از بین این عوامل پژوهش حاضر، به بررسی رابطه اسنادهای علّی مذهبی و غیرمذهبی با اضطراب امتحانپرداخته است.روش: نمونه 341 نفری پژوهش متشکل از دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستانهای عادی شهر تبریز، "پرسشنامهراهیابی در حوادث و رخدادهای زندگی" و "مقیاس اضطراب امتحان اهواز" را پاسخ دادند. تحلیل داده های حاصل از اینابزارها بااستفاده از شاخص های توصیفی متغیّرها و روش همبستگی پیرسون انجام یافت.یافته ها: طبق یافته های توصیفی، بیشتر نمرات اضطراب امتحان فراگیران حول میانگین پراکنده بودند، اِسنادهای مذهبینسبت به اِسنادهای غیرمذهبی در تبیین رخدادها بیشتر بکار برده شدند. براساس تحلیل استنباطی داده ها هیچکدام ازمؤلفه های اسنادی با اضطراب امتحان رابطه معنادار نداشتند، طبق یافت ههای جانبی پژوهش هم بین میانگینهای نمراتفراگیران چهار رشته تحصیلی در مؤلفه های اسنادی، فقط در مؤلفه اسنادی عوامل طبیعی تفاوت معنادار دیده می شود.بحث: علیرغم اشاره ی یافته های پژوهش به فقدان وجود رابطه معنادار بین اضطراب امتحان و اسنادهای علّی، امکان داردعوامل میانجی در این زمینه دخیل باشند.واژه های کلیدیاسنادهای مذهبی و غیرمذهبی، اضطراب امتحان پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی گرایش های فمینیستی و رابطۀ آن با انگیزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
        دکتر مجتبی صداقتی فرد دکتر طاهره میرساردو روجا آبچیان لنگرودی
        چکیدههدف از پژوهش حاضر، بررسی و تب یین گرای شهای فمینیستی و رابطۀ آن با انگیزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگیدر دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار بود. در مبانی نظری، از تلفیق دیدگاههای نظری ریتزر، کاستلز،گیدنز، و پارسونز در بحث فمینیسم استفاده، و چارچوب و مد چکیده کامل
        چکیدههدف از پژوهش حاضر، بررسی و تب یین گرای شهای فمینیستی و رابطۀ آن با انگیزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگیدر دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار بود. در مبانی نظری، از تلفیق دیدگاههای نظری ریتزر، کاستلز،گیدنز، و پارسونز در بحث فمینیسم استفاده، و چارچوب و مدل نظری تدوین گردید. روش از نوع زمینه یابی یا پیمایشبود و ابزار پژوهش، پرسشنامه ی حضوری محقق ساخته بود که مورد اعتباریابی و پایایی سنجی قرار گرفت و به وسیلۀآن داده ها گردآوری شد. حجم نمونه 327 نفر از دانشجویان دختر دو دانشکدۀ علوم انسانی و فنی-مهندسیِ دانشگاهآزاد اسلامی واحد گرمسار برآورد شد، و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. یافته ها نشان دادکه؛ میزان گرایش فمینیستی در نمونۀ مورد مطالعه در سطح متوسط رو به بالا است و این گرایش در میان دانشجویانعلوم انسانی بیشتر از دانشجویان فنی و مهندسی است. همچنین باور به وجودِ نابرابری جنسیتی در خانواده، نابرابری درحقوق و قوانین جامعه، اعتراض به نقش زن به عنوان خانه دار صِرف، نابرابری در مزایای اقتصادی زنان نسبت به مرداندر سطح متوسط رو به بالا بدست آمد. نتیجۀ دیگر این که انگیز ههای اقتصادی و انگیز ههای اجتماعی-فرهنگی در گرایشفمینیستی یادشده سطح بالایی را نشان داد که با رویکردهای نظری موجود در مکاتب فمینیسم های سوسیال، رادیکال ولیبرال قابل تب یین و تفسیر است. می توان گفت افراد با توجّه به موقعیت های متفاوت خود تمایل به گرایش خاصی در اینزمینه داشته و علّت اصلی نابرابری های جنسی را در همان موضع خلاصه میک‌نند و همین باعث م یشود که نظرات افراددر مورد نابرابری های جنسیتی با یکدیگر متفاوت و منجر به گرایشهای مختلف فمینیستی شود. ضمناً مقادیر مدلسازیلیزرل، معرّف برازش مدل پیشنهادی پژوهشگر بود.واژگان کلیدی:فمینیسم، گرایش فمینیستی، نابرابری جنسیتی، نابرابری اجتماعی، نابرابری اقتصادی. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی و مقایسه رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیتی، شادکامی و موفقیت ورزشی درورزشکاران تیمهای ملی، ورزشکاران حرفه ای وغیرحرفه ای آذربایجان شرقی
        دکتر داود قادری
        چکیدهبه منظور بررسی و مقایسه رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیتی، شادکامی و موفقیت ورزشی در ورزشکاران تیمهایملی، و رزشکاران حرف هایی و غیر حرفه ایی آذربایجان شرقی تعداد 27 ورزشکار )شامل 12 ورزشکار عضو تیم ملی، 52ورزشکار حرف هایی و 62 ورزشکار غیر حرفه ایی ( به شیوه نمونه گیری چکیده کامل
        چکیدهبه منظور بررسی و مقایسه رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیتی، شادکامی و موفقیت ورزشی در ورزشکاران تیمهایملی، و رزشکاران حرف هایی و غیر حرفه ایی آذربایجان شرقی تعداد 27 ورزشکار )شامل 12 ورزشکار عضو تیم ملی، 52ورزشکار حرف هایی و 62 ورزشکار غیر حرفه ایی ( به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. تمامی آزمودنیهای موردکاستا و مک کرا، 2991 (، شادکامی )آرجبل، 2000 ( و موفقیت IFF-OEN( نظر پرسشنامه های پنج عاملی شخصیتورزشی )بشارت، 1831 ( را تکمیل نمودند. برای تحلیل داده های بدست آمده از آزمونهای آماری ضریب همبستگیپیرسون، رگرسیون همزمان، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. نتایج نشان داد ورزشکاران،)P > تیم ملی و ورزشکاران حرفه ایی از روانرنجورخویی کمتری نسبت به ورزشکاران غیر حرفه ایی برخوردارند ) 0.1ورزشکاران تیم ملی از دو گروه دیگر برونگراترند و ورزشکاران حرفه ایی هم نسبت به ورزشکاران غیر حرف هایی برونگراترند،ورزشکاران تیم ملی از دو گروه دیگر گشوده تر و شادکامترند و ورزشکاران حرف هایی هم نسبت به ورزشکاران غیر حرف هاییدر مورد دو عامل وظیفه شناسی و توافق جویی نتایج نشان داد که ورزشکاران تیم ملی .)P > گشوده تر و شادکامترند ) 0.1نتایج .)P > نسبت به گروه ورزشکاران حرف هایی و غیر حرفه ایی از وظیفه شناسی و توافق جویی بیشتری برخوردارند ) 0.1همچنین مشخص ساخت که در ورزشکاران تیم ملی و ورزشکاران حرفه ایی بین عامل روانرنجورخویی و موفقیت ورزشیهمچنین بین پنج عامل برونگر ایی، گشودگی، وظیفه شناسی، توا .)P > همبستگی منفی و معنی داری وجود دارد ) 0.5تحلیل نتایج بوسیله آزمون آماری .)P > فق جویی و شادکامی با موفقیت ورزشی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد) 0.1رگرسیون همزمان نشان م یدهد که از بین شش عامل مورد بررسی فقط دو عامل توافق جویی و وظیفه شناسی به طرزمعنی داری پیش بینی کننده موفقیت ورزشی در ورزشکاران تیم ملی و ورزشکاران حرفه ایی می باشند. مطالعات بیشتردر این حوزه م یتواند داده های روشنگرانه تری را در این حوزه بدست دهد.واژه های کلیدیپنج عامل بزرگ شخصیتی، شادکامی، موفقیت ورزشی، ورزشکاران پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مقایسه هراس اجتماعی و حساسیت اضطرابی در دانشجویان سیگاری و غیر سیگاری
        دکتر محمد نریمانی سمیه تکلوی ورنیاب
        چکیدههدف: امروزه تلاش زیادی برای درک بهتر ارتباط بین استفاده از تنباکو و اختلال اضطرابی انجام می شود. تمامیتحقیقات رابطه دو طرفه بین استفاده از تنباکو و اضطراب، اختلالات اضطرابی را متذکر شده اند. حساسیت اضطرابی بهترس از اضطراب و حساسیت انگیخته شده مرتبط با آن است که به چکیده کامل
        چکیدههدف: امروزه تلاش زیادی برای درک بهتر ارتباط بین استفاده از تنباکو و اختلال اضطرابی انجام می شود. تمامیتحقیقات رابطه دو طرفه بین استفاده از تنباکو و اضطراب، اختلالات اضطرابی را متذکر شده اند. حساسیت اضطرابی بهترس از اضطراب و حساسیت انگیخته شده مرتبط با آن است که به عنوان زمینه ساز شناختی برای اضطراب و آسیبشناختی مرتبط با استرس مفهوم سازی شده است. هدف از تحقیق حاضر مقایسه هراس اجتماعی و حساسیت اضطرابیبا مصرف سیگار در دانشجویان بود. روش: نمونه پژوهش شامل 50 دانشجوی پسر سیگاری، 50 دانشجوی پسر غیرسیگاری بود که به شیوه در دسترس از بین دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامههراس اجتماعی کانورو همکاران ) 2000 (، شاخص تجدید نظر شده حساسیت اضطرابی تیلور و کاکس ) 1998 ( و ابزار خودگزارش دهی رفتار سیگار کشیدن پاتریک و همکاران ) 1994 ( را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگیو تحلیل مانوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که تفاوت معناداری در میزان حساسیتاضطرابی و هراس اجتماعی افراد سیگاری و غیر سیگاری وجود دارد. همچنین تحلیل داده ها نشان داد بین نمره کلیهراس اجتماعی و حساسیت اضطرابی با مصرف سیگار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: یافته ها پیشنهادم یکند که هراس اجتماعی و حساسیت اضطرابی به عنوان عامل های شناختی مهمی برای درک بهتر فرآیندهای روانشناختی/بالینی سیگار کشیدن می باشند.واژه های کلیدی:حساسیت اضطرابی، هراس اجتماعی، مصرف روزانه سیگار پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - هرمنوتیک ویلهلم دیلتای و نسبت آن با علوم انسانی
        روح اله نوری
        چکیده:ویلهلم دیلتای یکی از فیلسوفان هرمنوتیک دوره ی کلاسیک است که نقش بسیار مهمی در بسط علم هرمنوتیک داشتهاست. بیشترین سهم دیلتای در فلسفه، تحلیل معرفت شناسانه ی وی از علوم انسانی و دفاع از ارزش و جایگاه آن است.بررسی علل توجّه ی دیلتای به علوم انسانی نشأن م یدهد که دورا چکیده کامل
        چکیده:ویلهلم دیلتای یکی از فیلسوفان هرمنوتیک دوره ی کلاسیک است که نقش بسیار مهمی در بسط علم هرمنوتیک داشتهاست. بیشترین سهم دیلتای در فلسفه، تحلیل معرفت شناسانه ی وی از علوم انسانی و دفاع از ارزش و جایگاه آن است.بررسی علل توجّه ی دیلتای به علوم انسانی نشأن م یدهد که دوران دیلتای مقارن بود با طرد کامل علوم انسانی و رشد وبسط بی سابقه ی دانش تجربی یا علوم طبیعی. بنابر این دیلتای در واکنش به سیطره ی علوم طبیعی کوشید تا مقدماتعینیّت بخشی به علوم انسانی را فراهم نماید و ارج و اعتباری همانند علوم طبیعی برای آن پیدا نماید. این مسئله سببطرح پرسش بنیادین در اندیشه ی دیلتای گردید و آن این که فهم و شناخت قطعی، عینی و معتبر چگونه در علوم انسانیآن چنان که در علوم طبیعی وجود دارد، امکان پذیر است؟دیلتای پس از تاَمل بسیار به این نتیجه رسید که علت کامیابیعلوم طبیعی به این خاطر است که آنها برای خود پایه و اساس محکم و روش درست اختیار کرده اند. در حالی که علومانسانی نه پایه و اساس محکمی دارد ونه روش درستی اختیار کرده است. لذا دیلتای رسالت خود را پایه گذاری علومانسانی از یک سو و تهیه و تدوین روش مناسب برای آن از سوی دیگر م یدانست. به همین دلیل و برای رسیدن به اینمقصوددیلتای کار خود را از سال 1883 آغاز و تا پایان عمر در پی انجام آن بود. حاصل این تلاش بی وقفه نگارش و چاپچندین کتاب ارزشمند است که کتاب “مقدمه بر علوم انسانی”اولین و کتاب”تشکل جهان تاریخی در علوم انسانی”آخرینآن است. دیلتای در کتاب”مقدمه بر علوم انسانی”در اصل پدیدار بودن یا امور واقع متعلق به آگاهی، منشاءهر چیزی کهوجود دارد)اشیاءو احساسات( را به یک حالت روانی یا درونی فرو کاست و بنیادو اساس علوم بویژه علوم انسانی را بر آنبنا نمودو طریق خود اندیشی یا درون نگری را برای دریافت و یا شناخت آن برگزید. اما بعدها متوجّه شد که با این تحلیلنمی تواند مشکل عینیّت علوم انسانی را بر طرف نماید. لذا با تغییر نگرش خود، بحث عینیّت یافتگی روح را جایگزین امورواقع متعلق به آگاهی نمود تا شاید به این طریق هم مشکل فهم را حل نماید و هم از اعتبار و عینیّت علوم انسانی دفاعنماید. هدف این مقاله بررسی فراز و فروددیلتای در این راه ناهموار است.واژه های کلیدی:ویلهلم دیلتای، علوم انسانی، علوم طبیعی، عینیّت، امورواقع متعلق به آگاهی، تجربه ی زیسته، تعبیر یا تجلی، فهم، تفسیر،هرمنوتیک. پرونده مقاله