بررسی و نقد نظریه «شر از لوازم وجود خیر است» در حل مسئله شر
محورهای موضوعی : کاوش های عقلی"
1 - استادیار گروه فلسفه دانشگاه پیامنور. تهران. ایران
کلید واژه: قدرت مطلق, خیر, خیر محض, خدا, شر,
چکیده مقاله :
هدف از این نوشته، بررسی و نقد نظریه معروف شر از لوازم وجود خیر در جهان است در پاسخ به شبهه ماندگار و دیرپای مساله شر است. این دیدگاه در پی اثبات این است که برای نیل و تحقق خیرها در عالم، چارهای جز تحمل شرور و درد و رنجها نیست و خداوند جهان را اینگونه ساخته است. یکی از مهمترین منتقدان این نظرگاه، دیوید هیوم است که معتقد است خدایی که قادر مطلق وخیرخواه محض است و خودش خالق نظام و قوانین طبیعت است، چرا آن را به گونهای نساخته است که بدون شر یا حداقل بدون شرور عظیم، خیر محقق شود. طبق این نقد،خداوند به اصطلاح، در برابر کار انجام شده قرار نگرفته است. به عبارت دیگر، چرا خدا از نظام وسیله و هدف که مختص به انسان است استفاده میکند. به نظر می رسد دیوید هیوم صفا خیرخواهی و مصلحت اندیشانه خدا را در نظر نگرفته است .کلید واژه: خدا، قدرت مطلق، خیر محض، خیر، شر
The purpose of this article is to examine and criticize the famous theory "Evil is one of the essentials of the existence of good in the world" in response to the lasting doubt of the problem of evil. This point of view seeks to prove that there is no other way to achieve and realize good things in the world than to endure evil and pain and suffering, and this is how God made the world. One of the most important critics of this point of view is David Hume, who believes that God, who is omnipotent and purely benevolent and is the creator of the system and laws of nature, why did he not make it in such a way that good can be realized without evil or at least without great evil. According to this critique, God has not faced the work done so to speak. In other words, why does God use the means and purpose system that is specific to humans. It seems that David Hume did not consider the purity of God's benevolence and expediency
1. افلاطون (1380). مجموعه آثار، ج 3، ترجمه محمدحسن لطفي، تهران، نشر خوارزمي.
2. تاليافرو، چارلز (1382). فلسفه دين در قرن بيستم، ترجمه انشاءالله رحمتي، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردي.
3. ديويس، برايان (1386). درآمدي بر فلسفه دين، ترجمه مليحه صابري، سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت).
4. گيسلر، نورمن (1391). فلسفه دين، ترجمه حميدرضا آيتالهي، تهران، انتشارات حكمت.
5. هاپرز، جان (بيتا)، فلسفه دين (نقدي بر براهين اثبات وجود خدا به روش تحليل فلسفي)، گروه ترجمه و ويراستاري، مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم.
6. Hick (2000). Review of Richards Swinburne, providence and the problem of Evil international journal for philosophy of religion.
7. Hume, David (1935), Dialogues Concerning natural Religion Newman kemp smith edition (Edinburg): Nelson sons.
8. Mill. John stuart (1879) three Essays on Religion. Longmans. Green, Reader and Payer.
9. Peterson, Michael (1998), God and Evil an introduction to the issues, Asbury college.
10. R.C. sproul (1996). The invisible hand to all things really work for Good Pallas word.
11. Rowe, William (2001). God and the problem of Evil , Blackwell publishers.
12. Swinburne, Richard (1990). Providence and the problem of Evil CLARENDON press Oxford.
13. Swinburne, Richard (1996). Some major strands of theodicy in Daniel Howards snyder (ed) the evidential argument from evil Indiana university press.