نقد و بررسی جایگاه اولیای الهی و انسان کامل در اندیشه ابنتیمیه با تاکید بر آراء قرآنی آیتالله جوادی آملی
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
فاطمه علمی
1
*
,
مهدی فرمانیان
2
1 - عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه آزاداسلامی واحد شهیدحاج قاسم سلیمانی کرمان
2 - عضوهیات علمی گروه مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم
کلید واژه: انسان کامل , اولیای الهی , خلافت الهی , ابن تیمیه , آیت الله جوادی آملی,
چکیده مقاله :
با بررسی آثار ابنتیمیه که در جایگاه پدر فکری سلفیان قرار دارد درمییابیم که وی در معرفتشناسی ، ظاهرگرا و درهستیشناسی ، حسگرا بوده است. ایشان به منظور حفظ توحید عبادی، خلافت الهی انسان را نمیپذیرد و منظور از خلافت انسان که در قرآن به آن اشاره شده را خلافت حضرت آدم(ع) از دیگر انسانها میداند اما از سوی دیگر با توجه به صراحت آیات قرآن مجبور به پذیرش وجود اولیای الهی است اما در این راستا تاکید میکند که بحث ولایت تنها در معنای دوستی قابل طرح بوده و ویژگی خاصی را برای ایشان نمیپذیرد و مساله ولایت به معنای سرپرستی را به عنوان مظاهر کفر و ارتداد معرفی مینماید، در مقابل آیتالله جوادی با استناد به قرآن ضمن پذیرش مساله خلافت الهی انسان با تاکید بر صفاتی چون ولایت تکوینی ، عصمت و علم برای امام، مساله ولایت در معنای سرپرستی را به عنوان حقیقتی در جهان هستی معرفی نمودهاند.قابل ذکر است که این تحقیق با روش کتایخانهای و رویکرد توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است .
By examining the works of Ibn Taymiyyah, who is in the position of the intellectual father of Salafists, we find out that he was an epistemologist, an appearanceist, and a sensualist in ontology. In order to preserve the monotheism of worship, he does not accept the divine caliphate of man, and he considers the human caliphate mentioned in the Qur'an to be the caliphate of Adam (a.s.) from other human beings, but on the other hand, considering the clarity of the verses of the Qur'an, he is forced to accept the existence of guardians. is divine, but in this regard, he emphasizes that the discussion of guardianship can only be raised in the sense of friendship and does not accept a special feature for them, and introduces the issue of guardianship as a manifestation of disbelief and apostasy, in contrast to Ayatollah Javadi citing the Quran Accepting the problem of the divine caliphate of man by emphasizing on qualities such as formative guardianship, infallibility and knowledge for the imam, they introduced the issue of guardianship in the sense of guardianship as a truth in the universe. Is .