آراء گابریل رینولدز پیرامون صحت تفاسیر و روشهای مفسران
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیساره تنافرد 1 * , زهرا قاسم نژاد 2 , سید محمد موسوی مقدم 3
1 - دانشجوی دکتری دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز
2 - دانشگاه شیراز دانکشده الهیات و معارف اسلامی گروه علوم قران و حدیث
3 - دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
کلید واژه: گابریل رینولدز, تفسیر, داستانسرایی, اسباب النزول, تأخیرالمقدم.,
چکیده مقاله :
گابریل رینولدز در کتاب خود با عنوان "قرآن و زیرمتن بایبلی آن"، تفاسیر اسلامی را از جمله متون پساقرآنی و محصول سدههای متأخری دانسته که محتوای آنها از متن قرآن فاصله گرفته است و با استناد به شکاف موجود میان مفسران مسلمان و متن قرآن، چنین نتیجه میگیرد که برای درک قرآن نمیتوان به تفاسیر اسلامی مراجعه نمود. رینولدز در این اثر به نقد روشهای مفسران پرداخته و کوشیده است تا نشان دهد که چگونه مفسران کلاسیک از مکانیزمهای تفسیری کلیدی خاصی برای شکل دادن به قرآن بر اساس اهداف خاص خود استفاده میکنند. وی در تحلیل روش تفسیری مفسران به بررسی پنج مورد از ابزارهایی که در مطالعات موردی این کتاب برجستهتر از سایرین بوده پرداخته است؛ که عبارتند از داستانسرایی، اسباب النزول، تأخیرالمقدم، قرائات و اطلاعات یهودی-مسیحی. در این پژوهش با شیوه توصیفی-تحلیلی و رویکردی انتقادی به تبیین و نقد آراء رینولدز پرداخته و نشان داده خواهد شد علیرغم پذیرش برخی نقدهای رینولدز نسبت به تفاسیر، هیچ یک از آنها منجر به انکار صحت کل تفاسیر نخواهد شد.
In his book, 'The Qur'an and its Biblical Subtext,' Gabriel Said Reynolds classifies Islamic interpretations as post-Quranic texts produced in later centuries, whose content has diverged from the original Quranic text. Citing the gap between Muslim exegetes and the Quranic text, he concludes that Islamic interpretations are not a reliable source for understanding the Quran.
Reynolds critiques the methods of traditional interpreters in this work, demonstrating how classical commentators employed specific interpretive mechanisms to shape the Qur'an according to their particular objectives. He examines five key interpretive tools that are particularly prominent in the case studies presented in the book: storytelling, occasions of revelation, ta'khir al-muqaddam, variant readings, and Judeo-Christian material.
This research, employing a descriptive-analytical method, provides a precise explanation of Reynolds' viewpoint and critiques his arguments. While acknowledging some of the criticisms leveled against traditional interpretations, it demonstrates that none of them will lead to a denial of the overall validity of interpretations.
1- قرآن کریم
2- ابوریه، محمود(بی¬تا)، أضواء على السنة المحمديه، قم: نشر البطحاء.
3- ابن تیمیه، ا. (1490). مقدمة فی اصول التفسیر، بیروت: دار مكتبة الحياة
4- ابن عاشور، محمدطاهر. (1984). التحریر والتنویر، تونس: الدار التونسية للنشر.
5- اخوان صراف، زهرا. (1400). "دوتاییهای قرآنی و فرضیه ویرایش متاخر قرآن رسمی: معرفی و نقد فرضیه گابریل رینولدز". دین و دنیای معاصر ، شماره 15.
6- بحرانی، شیخ یوسف (بی¬تا)، الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، قم: مؤسسة النشر الاسلامي التابعة لجماعة المدرسين
7- بلاغی نجفی، محمدجواد؛ آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن، قم، بنیاد بعثت، 1420ق.
8- بهرامى، محمد، 1374، آشنایی با دانش اسباب نزول، پژوهشهای قرآنی، شماره 1 ویژه نامه اسباب نزول
9- پیروزفر، سهیلا؛ 1391، اسباب نزول و نقش آن در تفسیر قرآن، تهران: موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی- بهنشر، چاپ اول
10- تنافرد، ساره، قاسم¬نژاد، زهرا؛ قرآن پژوهان و حدیث¬پژوهان در غرب؛ اصفهان: فرهنگستان اندیشه،1402 الف.
11- تنافرد، ساره؛ قاسم¬نژاد، زهرا؛ «نقد و ارزیابی دیدگاه گابریل رینولدز درباره واژه «رجیم» در قرآن»، قرآن پژوهی خاورشناسان، سال هجدهم، شماره 35، 1402ب.
12- رینولدز، گابریل سعید، 1402، قرآن در بافت تاریخی آن، ترجمه سعید شفیعی، تهران، حکمت.
13- رشیدرضا، محمد، 1990، تفسير القرآن الحكيم (تفسير المنار)، الهيئة المصرية العامة للكتاب.
14- زروانی، مجتبی، علمی، قربان، سعیدی، محمدباقر؛ «بررسی و نقد آرای گابریل رینولدز در باب کفالت حضرت مریم»، پژوهشهای قرآن و حدیث، سال چهل و نهم، شماره دوم، 1395ش.
15- سلیمانی دودجی، عاطفه.؛ احمدی، مهدی. (1400). بازخوانی سبب نزول آیات اول سوره تحریم با تکیه بر بافت و قرائن تاریخی، پژوهشنامه قرآن و حدیث، شماره 29، صص167-197.
16- سیوطی جلال الدین، 1384، اسباب نزول آیات قرآن کریم، ترجمه عبدالکریم ارشد، بی¬جا.
17- سیوطی، جلال الدین. (1416). الاتقان فی علوم القرآن، تحقيق: سعيد المندوب، لبنان: دارالفکر.
18- شاطبی، ابراهیم بن موسی، (1417). الموافقات، محقق: أبو عبيدة مشهور بن حسن آل سلمان، قاهره: دار ابن عفان.
19- صادقیتهرانی، محمد، 1406، الفرقان فی تفسیرالقرآن بالقرآن والسنه، قم: فرهنگ اسلامی، چاپ دوم.
20- طباطبائی، سیدمحمدحسین؛ المیزان فی تفسیرالقرآن؛ قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1417ق.
21- طباطبائی، سیدمحمدحسین، قرآن در اسلام، 1394، دار الكتب الاسلاميه
22- طبرسی، فضل بن حسن، 1415 مجمع البيان في تفسير القرآن، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، بيروت.
23- عاملی، سیدجعفر مرتضی،1385ش. الصحيح من سيرة النبي الأعظم، دار الحديث، سازمان چاپ و نشر.
24- عنایه، غازی. (1411). اسباب النزول القرآنی، بیروت: دارالجیل.
25- فخر رازی، محمد بن عمر. (1420). تفسیر الکبیر. لبنان، دار إحياء التراث العربي.
26- کربلایی پازوکی، علی. (1378). سرگذشت «شق صدر النبى» (ص) از پندار تا حقیقت، کلام اسلامی، شماره 31.
27- معرفت، محمدهادی(1386)، التمهید فی علوم القرآن، قم: موسسه فرهنگی تمهید.
28- نفیسی، شادی؛ علامه طباطبایی و معیارهای فهم و نقد احادیث اسباب نزول، مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، 1381ش.
29- واحدی نیشابوری، علیبن احمد؛ اسباب النزول، بیروت، دار الکتب العلمیه، 1411ق
30- واسطی، عبدالحمید، 1396، روش شناسی کشف و اعتبارسنجی اسباب نزول (الگوریتم دستیابی به اسباب نزول آیات)، پژوهش های قرآنی، دوره 22، شماره 82.
31- Rippin, Andrew. (1988). The function of asbAb al-nuzul in Qur’anic exegesis, School of Oriental and African Studies, 51.
32- Reynolds, Gabriel Said; The Qur'an and its Biblical Subtext. New York: Routledge, 2010.
33- Watt, W. Montgomery and Bell, R. Bell’s Introduction to the Qur”an, Edinburgh University Press, 1995.
34- Wansbrough, J. (1977). Quranic Studies: Source and Methods of Scriptural Interpretation, Oxford
35- Speyer, Heinrich. (1931). Die Biblischen Erzaehlungen Im Qoran, Georg Olms Verlag.
36- Jeffery, Arthur. (1938). Foreign Vocabulary of the Qur” An, Oriental Institute Barods.