نقش الگویی و هدایتی حضرت ابراهیم (ع) در سبک زندگی دینی با استناد بر آیات قرآن کریم
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیعلیرضا زارع 1 , محمدرضا ابویی 2 * , اعظم اعتمادی فرد 3
1 - دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
2 - استادیار و عضو گروه معارف اسلامی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، یزد، ایران.
کلید واژه: ابراهیم (ع), سبک زندگی, عقل, عمل,
چکیده مقاله :
سبک زندگی به مجموعهای از الگوهای رفتاری نسبتا پایدار اطلاق میگردد که از بینشها و ارزشهای آدمیان متاثر بوده و به صورت عینی در رفتار متجلّی میشود و این تجلی می تواند الگوی دیگران شود. قرآن حضرت ابراهیم (ع) را به عنوان اسوه سبک زندگی معرفی میکند (ممتحنه/ 4) و بیش از 60 مورد از ایشان نام برده و عالیترین سجایا و صفات انسان کامل را به ایشان نسبت داده و عناصر شخصیتی آن حضرت را بیان کرده و به صراحت در چند مورد فرموده که اسلام دین حضرت ابراهیم (ع) است. این نوشتار با روش توصیفی – تحلیلی در صدد ارائه شاخصهای الگویی هدایتی حضرت ابراهیم (ع) درسبک زندگی دینی، که به عنوان اسوه بیان شده است میباشد. امّا یافته های این تحقیق نشان داده، «دین» فطرت است، راه است، بشر یک فطرت دارد، که آن فطرت دینی است و خداوند رسولانش را نفرستاد جز برای آنکه بندگان در پیامهای الهی تعقل کنند، و آنان که در تعقل و تفکر برترند، نسبت به فرمانهای الهی داناترند.نگارنده در صدد است با توجه به نتیجهای که از شیوه هدایتی حضرت ابراهیم (ع) در پایان بدست می آید، بتواند روش درستی از سبک زندگی دینی وی را به عنوان «حیات طیّبه» به جامعه معرفی کند.
The role of model and guidance of Prophet Ibrahim (AS) in religious life style based on the verses of the Holy Quran Abstract Lifestyle refers to a set of relatively stable behavioral patterns that are influenced by people's insights and values and are manifested objectively in behavior, and this manifestation can be a model for others. (Momtaheneh / 4) and named more than 60 of them and attributed to him the highest qualities and attributes of a perfect human being and expressed the personality elements of that Imam and explicitly stated in several cases that Islam is the religion of Ibrahim (AS). This article uses a descriptive-analytical method to present the characteristics of the guiding model of Prophet Ibrahim (AS) in the style of religious life, which is expressed as a model. But the findings of this research show that "religion" is nature, it is the way, man has a nature, which is religious nature, and God did not send His messengers except for the servants to reason in the divine messages, and those who are superior in reason and thinking are more knowledgeable than the divine commands. The author intends to introduce the correct way of his religious lifestyle to the society as Hayat Tayyiba (Good life) according to the result obtained from the guidance method of Prophet Ibrahim (AS) in the end.