استخراج اصول و روشهای تعلیم و تربیت مهدوی و تبیین ویژگیهای آن در مراکز آموزشی و پرورشی
محورهای موضوعی : پژوهش های کیفی
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد خدابنده، دانشگاه آزاد اسلامی، خدابنده، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
یکی از کارآمدترین حوزههای تأثیرگذار بر نظام آموزشی و پرورشی جوامع شیعی، بهرهمندی از آموزه انتظار، به عنوان یکی از آموزههای اعتقادی و اصلی بنیادین است که میتواند بر هدایت و رشد جامعه علمی تأثیرگذار باشد. هدف پژوهش حاضر استخراج اصول و روشهای تربیت مهدوی و تبیین ویژگیهای آن در مراکز آموزشی و پرورشی می باشد. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی بوده و مشارکت کنندگان پژوهش، هشت نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با گرایشهای تحصیلی مرتبط با علوم تربیتی بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. براي جمعآوري دادهها از روش مصاحبه فردي نیمه ساختاریافته تا رسیدن به حد اشباع نظري استفاده شد. دادههای بدست آمده با استفاده از روش کدگذاری موضوعی مورد تحلیل قرار گرفت و یافتهها در قالب کدهای باز، محوری و منتخب سازماندهی شد. یافتههای حاصل از تجارب استادان در دو مضمون اصلی و کلی (اصول تعلیم و تربیت مهدوی و روشهای تعلیم و تربیت مهدوی) و 15مقوله فرعی (اصل توحید محوری، اصل تعقل، اصل عزت، اصل اعتدال، اصل متربى محورى، اصل محبت محورى، اصل نظارت مداری و روش تربیت تقلیدی، روش تربیت تلقینی، روش تربیت تدریجی، روش تربیت غیرمستقیم، روش تربیت الگویی، روش تربیت عملی و روش ابتلا و امتحان) شناسایی گردید. در ادامه، پژوهشگر ویژگیهای هر مضمون فرعی را با به کارگیری روش ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﺘﻮن و آﺛﺎر ﺗﺄﻟﻴﻔﻲ ﻣﻨﺎﺑﻊ اوﻟﻴﻪ و ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ در ﺧﺼﻮص ﺗﺮﺑﻴﺖ و ﻣﻬﺪوﻳﺖ استخراج و گردآوری کرد.
One of the most effective areas affecting the educational system of Shiite communities is the benefit of the doctrine of waiting, as one of the fundamental and main doctrines that can influence the guidance and growth of the scientific community. The aim of this study is to extract the principles and methods of Mahdavi education and explain its characteristics in educational and training centers. The qualitative research method is phenomenological. The participants of the study were eight faculty members of the Islamic Azad University of Zanjan Province with academic majors related to educational sciences, who were selected using purposive sampling. To collect data, a semi-structured individual interview method was used until theoretical saturation was reached. The obtained data were analyzed using thematic coding method and the findings were organized in the form of open, axial, and selected codes. The findings from the faculty members' experiences were identified in two main and general themes (principles of Mahdavi education and training and methods of Mahdavi education and training) and 15 subcategories (principle of monotheism, principle of reason, principle of dignity, principle of moderation, principle of learner-centeredness, principle of love-centeredness, principle of supervision and imitative education method, inductive education method, gradual education method, indirect education method, model education method, practical education method and test and trial method). Next, the researcher extracted and collected the characteristics of each sub-theme by using the method of studying and examining the text and works of primary and secondary sources regarding education and guidance.