بررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر کاهش گرایش به مواد مخدر در دانش آموزان
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: دانش آموزان, مهارت های زندگی, واژگان کلیدی, گرایش به مواد مخدر, آموزش مهارت,
چکیده مقاله :
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت زندگی در گرایش دانش آموزان دبیرستانی به مواد مخدر بدنبال پاسخ به این سؤال است که آیا آموزش مهارت های زندگی و مؤلفه های آن (مهارت خودآگاهی، مهارت همدلی، مهارت ارتباط مؤثر، مهارت بین فردی، مهارت تفکر خلاق، مهارت تفکر انتقادی، مهارت مقابله با هیجان، مهارت مقابله با استرس، مهارت حل مسئله، مهارت تصمیم گیری در دانش آموزان دبیرستانی بر گرایش آنها به مواد مخدر مؤثر است؟ پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کاربردی است. در این پژوهش از روش تحقیق نیمه تجربی و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و آرایش تصادفی در مورد آزمودنی های همتا استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان پسر تعداد ۱۷۰ نفر دوره دبیرستان های مناطق ۱ و ۴ شهر تهران در سنین ۱۴ تا ۱۷ سال در سال تحصیلی ۱۳۹۰-۹۱است. روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای است که در انتها بصورت تصادفی ساده ۱۰۰ نفر انتخاب شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته گرایش به مواد مخدر و پرسشنامه مهارت زندگی است. اعتبار و روایی پرسشنامه ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ دارای اعتبار بالایی است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. برای پاسخ به سؤال های تحقیق از روش تحلیل واریانس درون موردی با بکار گیری نرم افزار spss استفاده شد و نتایج نهایی نشان داد آموزش مهارت زندگی تأثیر بالایی در کاهش گرایش نوجوانان به مواد مخدر دارد به طوری که تفاوت بین گروه کنترل و آزمایش از نظر آماری معنادار بود.
Abstract The research aiming to consider the effect of life skill education on highschool students tendency to opium drugs, pursues to find a respond to following question: are life skills education and its components (such as self-knowledge, empathy skill, effective relationship, interpersonal skill, proactive and criticism thought, anti-excitement skill, anti-stress skill, brain storming, decision skill) effective? The persent research is as applied. In the research , semi-experimental method and pre - post-test design have been used with control group and stochastic arrangement in the unique exprements. Statistic community of this research is 170 male students of highschools in regions 1 and 4 of Tehran in the age ranged from 14 through 17 in 2011-2012 whom are controlled in gender, age and qrade. Sampling method in the research is random and multi-phase that 100 students were selected stochastically.The researcher-made tool of Information gathering is for drug tendency and other questionnaire is about life skill. The confidence and validation of questioniare were measured using korenbach alfa test and it was shown that the questionaire has a high validity. To analyse the data in the present research, descriptive and argumental statistic methods were used. In the analytical section the variance analysis method applied to arswer the questions using spss software, and final results showed that life skill education has a high effect on reduction of adolescents tendency to drugs so as the difference between control and test groups is meaningful statistically.
_||_