بررسی رابطهی بین انگیزش پیشرفت، روشهای تدریس، روشهای ارزشیابی و کیفیت برنامههای سوادآموزی با رجعت به بیسوادی در سواد آموختگان دوره سوادآموزی
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: واژگان کلیدی: سوادآموزی, رجعت به بیسوادی, بزرگسالان,
چکیده مقاله :
چکیدهاین پژوهش با هدف بررسی رابطه ی بین انگیزش پیشرفت، روشهای تدریس، روشهای ارزشیابی و کیفیت برنامه های سوادآموزی با رجعت به بیسوادی در سواد آموختگان دوره سوادآموزی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی سواد آموختگان در سطح کشور بودند که طی سال های 1386 الی 1390 دوره های سوادآموزی یا معادل آن را گذرانده بودند. نمونه ای با تعداد 486 نفر (سواد آموخته) با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخابشده و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس پیشرفت تحصیلی محقق ساخته، پرسشنامه محقق ساخته ویژه ی نوسوادان، مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس (HAMQ) بودند. برای تحلیل داده ها از روش همبستگی سود برده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین انگیزش پیشرفت، روشهای تدریس، روشهای ارزشیابی و کیفت برنامههای آموزشی با رجعت به بیسوادی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که با افزایش انگیزش پیشرفت و کیفیت روشهای تدریس، روشهای ارزشیابی و برنامه های آموزشی، رجعت به بیسوادی کاهش مییابد.
AbstractThe purpose of this study was to investigate the relationship between achievement motivation, teaching methods, evaluation methods and quality of literacy programs with Returning to Illiteracy in Education Graduates of Literacy Course. The population of the study included all illiteracy graduates in the country who passed literacy courses or its equivalent during years 2007 to 2011. Using multi-level cluster sampling, 486 participants were chosen and studied. The instruments of the study included self- researcher's scale of educational achievement, special self- researcher's questionnaire of novice literates,and Herman's Achievement Motivation Scale Questionnaire (HAMQ). To analyze the data, correlation analysis was used. The results indicated that there were negative and meaningful relationship between achievement motivation, teaching methods, evaluation methods and quality of literacy programs with Returning to Illiteracy in Education Graduates of Literacy Course.
_||_