بررسی میزان استقبال زنان خانهدار عضو از خدمات آگاهانش، آموزش و آفرینش کتابخانههای عمومی از دیدگاه کتابداران
محورهای موضوعی : دانش شناسی
                                                    
                                                             زهرا خواجه علی جهانتیغی
                                                        
                                                            1
                                                                
                                                                     ,                                                    
                                                             مرضیه  یگانه فر 
                                                        
                                                            2
                                                                *
                                                                
                                                        
                                                    
    ,                                                    
                                                             مرضیه  یگانه فر 
                                                        
                                                            2
                                                                *
                                                            
                                                                
                                                                     ,
                                                    
                                                             مریم امیدخدا
                                                        
                                                            3
                                                                
                                                        
                                                    
                                                    ,
                                                    
                                                             مریم امیدخدا
                                                        
                                                            3
                                                                
                                                                     
                                                                
                                                        
                                                    
                                    
                                               1 -     عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور تهران ، ایران 
                                               
                                               2 -     دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران 
                                               
                                               3 -     دکتری  رشته کتابداری واطلاع رسانی
                                               
                                       
کلید واژه: زنان خانهدار, خدمات آگاهانش, خدمات آموزش, خدمات آفرینش, کتابخانههای عمومی,
چکیده مقاله :
هدف: بررسی میزان استقبال زنان خانهدار عضو از خدمات آگاهانش، آموزش و آفرینش کتابخانههای عمومی از دیدگاه کتابداران کتابخانههای عمومی شهری
روش: این پژوهش از نوع توصیفی و کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه شامل 25 سوال بوده است. جامعه آماری، کتابداران کتابخانههای عمومی شهری، 4514 کتابدار شهری که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 354 نفر کتابدار می باشند. تجزیه و تحلیل دادهها، در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی از طریق نرمافزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان دادند که میزان استقبال زنان خانه دار عضو از خدمات آگاهانش، آموزش و آفرینش کتابخانه های عمومی از دید کتابداران کمتر از متوسط است. از نظر کتابداران عوامل جذب زنان خانه دار به کتابخانه های عمومی عبارتاند از: خرید کتاب و منابع مرتبط با آنها، برگزاری کلاسهای آموزشی مناسب، برگزاری برنامه های فرهنگی متنوع، فیلم و سریال و محتوای آموزشی که خرید کتاب و منابع مرتبط با زنان خانه دار با میانگین 006/4، محتوای آموزشی با میانگین 649/3 و برگزاری برنامه های فرهنگی متنوع با میانگین 418/3 در رتبههای اول تا سوم قرار دارند.
نتیجهگیری: نتایج نشان دادند که میزان استقبال زنان خانهدار عضو از خدمات آگاهانش، آموزش و آفرینش کتابخانههای عمومی از دید کتابداران کمتر از متوسط است. چنانچه کتابخانههای عمومی بخواهند در جهت جذب حداکثری زنان خانهدار گام بردارند، لازم است خدمات و فعالیتهای کتابخانههای عمومی را به سوی موارد مورد توجه زنان خانهدار، بازنگری و بازطراحی کنند.
introduction: investigating the level of acceptance of member housewives for the information, education and creation services of public libraries from the point of view of urban librarians.
Method: This research is of a descriptive and applied type and was carried out using a survey method. The data collection tool was a questionnaire containing 25 questions. The statistical population is urban public library librarians, 4514 urban librarians, using Morgan's table, the sample size of housewives is 354 people. Data analysis were analyzed at two levels, descriptive statistics and inferential statistics through SPSS software.
s: The results showed that the level of acceptance of member housewives for the information, education and creation services of public libraries is less than average from the point of view of librarians.According to librarians, the factors that attract housewives to public libraries are: buying books and related resources, holding appropriate educational classes, holding various cultural programs, movies and series, and educational content, which buy books and related resources Housewives with an average of 4.006, educational content with an average of 3.649 and holding various cultural programs with an average of 3.418 are ranked first to third.
Conclusion: The results showed that the level of housewives' acceptance of public libraries' services, education, and creation from the perspective of librarians is below average. If public libraries want to take steps to attract as many housewives as possible, they need to review and redesign the services and activities of public libraries towards the issues of interest to housewives.
1. Akhter MY, Deb P. Role of Public Library in Women Empowerment through specified Public Services of Bhangore-. Digital Commons: Library Philosophy and Practice. 2020;19(27):295–300.
2. Audunson R. Public libraries –a meeting place for immigrant women? . Library & Information Science Research. 2011;33(3):220–7.
3. Begdeli F. Needs assessment and prioritization of topics for educational workshops needed by members of Ahvaz public libraries. [Ahvaz]; 1016.
4. Biswas S, Deb P. Role of Public Libraries in Information Literacy for Women Empowerment: With special reference to Kanyashree girls of Nabagram in Murshidabad District of West Bengal. Bengal: Library Philosophy & Practice.; 2020.
5. Boonaree C, Goulding A. The Role of Community Libraries in Empowering Female Citizens in Disadvantaged Areas of Thailand. In: IFLA WLIC. Athens, Greece; 2019.
6. Dehqhan Kashani L. Needs assessment of holding associated degree course in family training (parenting) for women in the city of Kashan according to “Borich and Analysis Quadrant models”. [Kashan]; 2018.]In Persian[
7. Hazarika P. An Assessment of Reading Habits and Use of Public Library Resources by Rural Women of Sivasagar District: A Survey. Library Philosophy and Practice. 2021;
8. Hesari Z. Investigating information needs of housewives in Mashhad public libraries. Payame Baharestan. 2006 Sep;(66). .]In Persian[
9. Karimi F. Role of Libraries In The Readings of Housewives. [Tehran]; 2012.]In Persian[
10. Koontz C, Gubbin B. IFLA public library service guidelines. IFLA; 2010.
11. Mehra B, Jaber BS. Women’s concerns in Alabama’s public libraries: An exploratory website content analysis of illustrative information support services. Proceedings of the Association for Information Science and Technology. 20AD;57(1):242–57.
12. Munshi SA, Ansari MA. Collections and services of public libraries in West Bengal, India: An evaluative study against the backdrop of the IFLA guidelines. IFLA Journal . 2021;47(2):250–62.
13. Nadri Abyane F. Housekeeping, employment and Iranian women. Shia women. 2006;9(3):89–122. ]In Persian[
14. Narmenji M. Examining the position of public libraries in empowering housewives with an emphasis on the capacities of cyberspace. Research on Information Science and Public Libraries. 2023;29(1):62–85. ]In Persian[
15. Omidkhoda M, Abazari Z, Hariri N, Mirhosaini Z. Providing an Appropriate Planning Model for the Cultural Activities of Iranian Public Libraries Iran. Information Management. 2019;5(2):175–96. ]In Persian[
16. Omidkhoda. Maryam, Abazari zahra. Effective consulting services on promotion and encourage reading the housewives in public libraries in Tehran. In: IFLA world library and information congress. Columbus Ohio; 2016.
17.Scientific Association of Library and Information of Iran. Standards of Iranian public libraries. Tehran: Institution of public libraries of the country; 2020.
18.Shimbo A, Tendo. Creating cultural resources and reading: A case study of a public library and invisible parental pedagogy in Tokyo. International Journal of Educational Research. 2022;
19. Soheili F, Shahbazi M, Pashaei Sorkali F. Identification of the Factors affecting Women’s Non-use of Rural Public Libraries in Kermanshah County. Research on Information Science and Public Libraries. 2022 Jan;28(1):96–113.]In Persian[
20.Solomon L. Doing social media so it matters: A librarian’s guide. . Chicago: American Library Association; 2011.
21. Spencer-Bennett K. Libraries in women’s lives: everyday rhythms and public time. Educational Review. 2022;74(4):844–61.
22. Taqhi Zade N. Investigating the information needs of working women and housewives of Khalkhal city. [Tehran]; 2014. ]In Persian[
23. Wheatley M. Community-Led Service Philosophy Toolkit. San Francisco: spreed the words; 2013.
24. Yoshida Y. Public Libraries as Places for Empowering Women through Autonomous Learning Activities. Information Research. An International Electronic Journal. 2013 Mar;18(3):3–15
. 25. Ziaei S. An Evaluation of the Status of Study among Working Women and Housewives in the East of the Country. Information management and epistemology. 2020 Jan;7(1):11–9. ]In Persian[
 
                                