بررسی تطبیقی جستوجو از طریق عنوان و نشانی اینترنتی موتورهای کاوش در میزان ربط نتایج بازیابی اطلاعات توسط کارشناسان استانداری همدان
محورهای موضوعی : دانش شناسیمحمد حسن زاده 1 , سعید غفاری 2 , عاطفه زارعی 3 , حسین کمندی 4
1 - هیأت علمی گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران
2 - عضو هیأت علمی علوم اطلاعات و دانش شناسی پیام نور قم
3 - عضو هیأت علمی علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان Atefehzarei@gmail.com
4 - کارشناس ارشد علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
کلید واژه: بازیابی اطلاعات, موتورهای کاوش, میزان ربط, نشانی اینترنتی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر به مقایسه میزان ربط نتایج حاصل از محدودسازی عبارت جستوجو به روش عنوان و به طریق نشانی اینترنتی توسط کاربران در استانداری همدان و همچنین میزان حضور کلیدواژههای مورد جستوجو در وبسایتهای گروههای مورد پژوهش میباشد. روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش90 نفر از کارشناسان استانداری همدان هستند. آنان با استفاده از قسمت جستوجوی پیشرفته موتور کاوش گوگل، کلیدواژههای (یک و چند واژهای) مورد نظر خود را در قسمت نشانی اینترنتی و عنوان صفحات وب جستوجو کردند و میزان ربط نتایج بازیابی شده را در چک لیستهایی که به همین منظور تهیه شده بود، تعیین نمودند. برای دسته بندی و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که در صورت افزایش تعداد کلیدواژههای مورد جستوجو میزان همخوانی عنوان و نشانی اینترنتی کاهش مییابد و هر چه همخوانی بین عنوان و نشانی اینترنتی بیشتر باشد میزان ربط بالاتر میرود. نتیجه گیری: موتورهای کاوش با افزایش وزندهی به کلیدواژههای موجود در نشانی اینترنتی میتوانند نتایج مرتبطتری را رتبهبندی کرده و در اختیار کاربران قرار دهند و با افزایش همخوانی بین عنوان و نشانی اینترنتی میزان ربط بیشتر میشود.
Purpose: This research is going to compare internet results derived by some users Technical and engineer groups, factual sciences and economics in G.G.O with restriction at title & URL, and also the of keyword's appearance in the internet URL and research group's titles. Methodology: Survey society are 90 experts of Hamedan G.G.O They searched their desired keywords (one or more words) in the URL and title of web pages and determined the amount of relevance retrieval results in the check list that was provided for this reason. For classifying and data analysis, descriptive statistics (frequency, mean, base of sample and standard deviation) and inferential statistics (univariateKalmvgvrf Smirnov test, Duncan’s post hoc test, chi-square independence test, paired t-test, correlation COEFFICIENT erson and Spearman’s test, ANOVA and chi Krvksa L – Wallis test) used. Findings: The results showed that the increase in the number of search keywords and URLs as the correlation decreases and the greater the degree of correspondence between the title and the URL link is higher. Conclusion: the result show up that with increase of search keywords scale in the title & URL will reduce and there are meaningful defference between numbers of present thematic keywords at title & URL researched groups and search engines can increase weighting to present keywords in the URLs rank the more correlative results and provide for users.
Allami, Parisa And Fattahi, R. (2012). Comparing the Influence of Title and URL in Information Retrieval Relevance in Search Engines Results between Human Science and Agriculture Science. Iranian Research Institute For Science and Technology , 28 (1), 203-224 autumn 2012. [in persian]
Concepción S. Wilson& Fletcher Cole Information Processing and Management 44 (2008) 1503–1516 www.elsevier.com/locate/infoproman. [in persian]
Fattahi, R. (2008). an alternative approach to query expansion in search engines through non-topical. Studies in Education and Psychology , (1), 31-52. [in persian]
Fattahi, R. (2008). an alternative appproach to natural language query expansion in search engines: text analysis of non-topical terms in web documents.
Greg, R. Review of Hot Bot(Inktomi). (2004). http://www.searchengineshowdown.com/features/hotbot/ (accessed٩ Feb 2008).
Jamali , H.R. and Nikzad, M. (2011). Article title type and its relation with the number of downloads and citations ,Scientometrics, 88 (2), 653-661 [in persian]
------- committee.( 2008) Importance of Keywords in URLs and Search Engine
Kang, In-Ho , and Gil Chang K. (2004).Integration of multiple evidences based on a query type for web search. Information Processing & Management , 40(3), (may 2004),459-478.
Kan, min-yen; Shin, L- K, and D- R Karger.(2004). Using urls and table layout for web classification tasks . Proceedings of the 13th international conference on World Wide Web 2004 .
Lawrence, Steve …[et al](2001). Persistence of Web References in Scientific Research. Computer magazine, 34(2),26-31.
Ranking. search engine journal, Retrieved march 21,2008, from http://www.searchenginejournal.com/importance-of-keywords-in-urls-and-search-engine-ranking /1019/.
Web position . (2008). Retrieved January 2, 2008 from http://en.kioskea.net/web/referencement.php3.
Yoshikiyo, Kato, and Kurohashi Sadao. (2008). Classifying information sender of web documents. Internet Research ,18 (2), 191-203.