مخاطبشناسی تقدیمنامههای کتابهای منتشر شده در ایران و نقش فرهنگی و ارتباطی آنها در جامعه اسلامی - ایرانی (مطالعه موردی: کتابهای کتابخانه عمومی شهید آوینی وایقان)
محورهای موضوعی : دانش شناسی
1 - کارشناس مسئول پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
کلید واژه: ارتباطات, رسانه, ایران, کتاب, تقدیمنامهنویسی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف اصلی نشان دادن اهمیت و نقش فرهنگی و ارتباطی تقدیمنامهنویسی و بررسی مخاطبشناسی تقدیمنامههای کتابهای منتشر شده در ایران است.روش پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. اطلاعات از طریق فیشبرداری از 1800 عنوان کتاب جمعآوری شده است.یافتهها: حدود 10 درصد از کتابها دارای تقدیمنامه هستند. پدیدآور 78 درصد از تقدیمنامهها مردانها و 18 درصد زنان هستند. بیش از 60 درصد تقدیمنامهها دارای یک مخاطب و بهطور میانگین هر تقدیمنامه تقریبا به 2 مخاطب تقدیم شده است. بهترتیب آثار تالیفی، ترجمه و تصحیح متون بیشترین فراوانی تقدیمنامه را دارند و 65/96 درصد تقدیمنامهها در کتابهایی نوشته شده که پدیدآور آن یک نفر است. 33/50 درصد مخاطبان تقدیمنامهها، از خانواده و بستگان پدیدآور است. 26/9 درصد از مخاطبان تقدیمنامهها ائمه اطهار (ع) است که فراوانی امام زمان (عج) بیشتر از بقیه است. شهدا، استادان و نوجوانان و جوانان، بیشتر از بقیه گروهها و شخصیتها مخاطب بودهاند. از 3143 مخاطب در تقدیمنامهها، 102 مخاطب غیر اشخاص بوده است.نتیجهگیری: تقدیمنامهنویسان کتابها، معتقد به آموزههای دین مبین اسلام به ویژه کلام الهی (قرآن) هستند. این موضوع سرمایه بسیار مهم معنوی و اعتقادی است که مدیران جامعه اسلامی و خانوادهها باید این نوع سرمایهها را تقویت، تکریم و تجلیل نمایند. حس ملی و وطنپرستی پدیدآورندگان در تقدیمنامهها در دنیای کنونی سرمایه فرهنگی ارزشمندی در مقابل تهاجم و جنگ نرم و فرهنگی بیگانگان و نقشآفرین است. توجه به بحث حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و سرمایههای کشاورزی و دامپروری، پیام و رسانه بسیار ارزشمند برای حفظ این منابع است.
Purpose: The main purpose of the audience study is to survey book dedication-pages published in Iran.Method: It is a documentary and library study. Information was collected through phishing of 1,800 book titles.Results: About 10% of the books have a dedication-page. 78% of the presenters are men and 18% are women. More than 60% of dedications have an audience. On average, each dedication letter is presented to about 2 recipients. Authorial works, translation and text correction have the highest frequency of contributions, and 96.65% of contributions are written in books created by one person. 50.33% of the audience of the presentations are from the author's family and relatives. 9.26% of the audience of the offerings are the Imams (AS) that the frequency of Imam Zaman is higher than the rest. Professors had more audience than other groups and personalities. Out of 3143 audiences in the submissions, 102 audiences were non-persons.Conclusion: The books authors' appreciation of the parents and relatives shows the religious culture and the deep connection of the children with the parents in the Iranian culture and families. The national sense and patriotism of the authors in today's world is a valuable cultural asset against the invasion and soft and cultural war of foreigners and is very important. Paying attention to the discussion of environmental protection, natural resources and agricultural and livestock investments is a very valuable message and media for the preservation of these resources.
_||_