نقش مدیریت اطلاعات دیجیتال بر کاربرپژوهی از دیدگاه کاربران محیطهای اطلاعاتی ( مطالعه موردی: وبسایت راهبری اصیل)
محورهای موضوعی : دانش شناسیزهره دوگچی 1 , محمد جواد تاجیک 2
1 - دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی
2 - کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، مربی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سما تهرانسر
کلید واژه: رابط کاربر, مدیریت اطلاعات, کسب و کار الکترونیک, اطلاعات دیجیتال, کاربرپژوهی, تجربه کاربری,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش مدیریت اطلاعات دیجیتال بر متغیرهای کاربرپژوهی از دیدگاه کاربران استفاده کننده از اطلاعات الکترونیک و دیجیتال به ویژه در وبسایت راهبری اصیل میباشد.روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعۀ آماری شامل 50 نفر از کاربران وبسایت راهبری اصیل می باشد که به عنوان نمونۀ در دسترس و به روش غیرتصادفی ساده از میان کاربران وب سایت راهبری اصیل انتخاب شدند و پرسشنامۀ محققساخته با 30 سؤال در بین آنها توزیع گردید و در نهایت 44 پرسشنامه تجمیع شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ[1] بر روی 44 پرسشنامه برابر با 937/0 است. به منظور سنجش روایی پرسشنامۀ مذکور با استفاده از روش همسانی درونی[2] روایی سازه[3] نتایج ضریب همبستگی بین هریک ازسؤالات مؤلفه ها درسطح خطای کمتراز 01/0 معنادار بودهاند که نشان میدهد پرسشنامۀ مذکور از روائی سازه بالایی برخوردار میباشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و در بخش استنباطی (آزمون t تک متغیری) به کمک نرم افزار اسپیاساس[4]بهره گرفتهشد.یافتهها: ازدیدگاه کاربران، مدیریت اطلاعات دیجیتال برهرشش مؤلفۀ رضایت مشتری (64 درصد )، وفاداری به برند (61 درصد )، کیفیت خدمات (64 درصد )، تعهد روابط (63 درصد )، تمایل به خرید (62 درصد ) و همچنین تصویر ذهنی مشتری (61 درصد ) تا حد زیادی نقش داشتهاست.نتیجه گیری: میزان نقش مدیریت اطلاعات دیجیتال برکاربرپژوهی ازدیدگاه کاربران به صورت معناداری بیشترازحدّ متوسط بوده و مدیریت اطلاعات دیجیتال تاحد زیادی (63 درصد ) برکاربرپژوهی نقش داشتهاست.[1]. Cronbach's Confficient alpha[2]. Internal Consistency[3]. Construct Validity[4] . SPSS
Objective: The purpose of this study is to determine the role of digital information management on user research variables from the perspective of users using electronic and digital information, especially in the Rahbari Asil website.Methodology: The present study is applied in terms of purpose and descriptive in terms of survey method. The statistical population includes 50 users of Rahbari Asil website, who were selected as an available sample by simple non-random method and The researcher-made questionnaire with 30 questions was distributed among them and finally 44 questionnaires were collected. To evaluate the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient was used, which is equal to 0.937. In order to assess the validity of the questionnaire using the internal consistency method of construct validity, the results of correlation coefficient between each of the component questions were significant at an error level of less than 0.01, which indicates that the questionnaire has a high construct validity. To analyze the data, descriptive statistics (mean and standard deviation) were used and in the inferential section (univariate t-test) using SPSS software.Results: From the end users' point of view, digital information management has six components of customer satisfaction (64%), brand loyalty (61%), service quality (64%), relationship commitment (63%), willingness to buy (62%) and also, the customer's mental image (61%) played a large role.Conclusion: The role of digital information management on user research from the perspective of end users is significantly higher than average and digital information management has played a large role (63%) on user research.
_||_