سیاستگذاری و تبیین جامعه شناختی سواد رسانه ای در مناطق کلانشهری، مورد مطالعه کارکنان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
محورهای موضوعی : شهرسازی
اکبر هوشمند
1
*
,
مجید کاشانی
2
,
ساسان ودیعه
3
,
بهرام قدیمی
4
,
شیوا ازاد فدا
5
1 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، تهران، ایران
2 - استادیارجامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - استادیارجامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
4 - دانشیار ، گروه جامعه شناسی ورزش ، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
5 - استادیار ، گروه مدیریت ورزشی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران ، ایران
کلید واژه: مطالعه جامعه شناختی, سواد رسانه ای, سازندگان برنامه های ورزشی, نظریه داده بنیاد.,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش مطالعه جامعه شناختی مدل سواد رسانه ای کارکنان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه سازندگان برنامه های ورزشی است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی است. جامعه آماری این پژوهش را مجموعه ای از متخصصین رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصین ترویج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب نظران و صاحب منصبان ورزش، برنامه سازان ورزشی، سیاست گذاران و مشاوران ورزشی سازمان صدا و سیما تشکیل می دهند. نمونهگیری به صورت نمونهگیری غیر احتمالی، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش برابر با 16 نفر بود. ابزار اندازهگیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. بر مبنای تحلیل دادهها 99 مفهوم اولیه (کدهای باز)، 21 کد محوری و 5 کد گزینشی شناسایی شد. سپس پنج قضیه نظری براساس مدل پارادایمی نظریه داده بنیاد مطالعه جامعه شناختی مدل سواد رسانه ای کارکنان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه سازندگان برنامه های ورزشی ارائه شد.
The purpose of this study is to study the sociological model of media literacy of the employees of the Radio and Television of the Islamic Republic of Iran studied by the creators of sports programs. The method of the present research is qualitative and exploratory. Statistical population The statistical population of this study is a group of media professionals with academic teaching experience or activists in the field of sports and media, sports promotion specialists in the media and familiar with it, sports experts and officials, sports planners, policy makers and sports consultants of the organization They form the radio and television. Sampling was used as non-probability sampling, with purposeful selection and with maximum variability or heterogeneity. The sample size in this study was 16 people. The interview measurement tool was open and was analyzed based on three stages of open, axial and selective coding. The interview measurement tool was open and was analyzed based on three stages of open, axial and selective coding. Based on data analysis, 99 basic concepts (open source), 21 core code and 5 selective code were identified. Then, five theoretical theorems based on the paradigm model of data theory of the Sociological Study Foundation of the Media Literacy Model of the