الگوی روابط بین راهبردهای مقابله با تعارض و سرمایه اجتماعی با قصد و رفتار تسهیم دانش در بین دبیران متوسطه اول شهر اصفهان
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
فاطمه نیکبخت نصرآبادی
1
(آموزش و پرورش)
فریبا کریمی
2
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان))
کلید واژه: تسهیم دانش, سرمایه اجتماعی, راهبردهای مقابله با تعارض, هنجارهای ذهنی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تبیین رابطه راهبردهای مقابله با تعارض و سرمایه اجتماعی با تسهیم دانش بین دبیران متوسطه اول انجام شد. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش را دبیران نواحی شهر اصفهان به تعداد2234 نفر تشکیل داد. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) 327 نفر به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش 6 پرسشنامه راهبردهای تعارض پوتنام و ویلسون (1994) با30 گویه، پرسشنامه سرمایه اجتماعی لی و همکاران (2014) با 12 گویه و رفتار تسهیم دانش چناماننی (2006) با 7 گویه ، قصد تسهیم دانش با 5 گویه ، هنجارهای ذهنی پیرامون تسهیم دانش با 6 گویه و نگرش به تسهیم دانش بوک و همکاران (2005) با 5 گویه که روایی صوری و محتوایی و روایی سازه آن تایید شد و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 78/0 ، 83/0، 92/0 ، 90/0، 81/0 و87/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون کالموگروف اسمیرونف، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارهای spss و Amos انجام شد. نتایج نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (شناختی، ساختاری، رابطه ای) با قصد تسهیم دانش (p<0/01)رابطه مستقیم وجود داشت. بین استراتژی راهحلگرایی و قصد تسهیم دانش رابطه مستقیم و بین استراتژی عدم مقابله و قصد تسهیم دانش (p<0/01) رابطه معکوس وجود داشت. بین استراتژی کنترل و قصد تسهیم دانش رابطه معناداری مشاهده نشد. مدل تحلیل مسیر نشان داد راهبردهای مقابله با تعارض، ابعاد سرمایه اجتماعی، نگرش به تسهیم دانش و هنجارهای ذهنی بر قصد تسهیم دانش و قصد تسهیم دانش بر رفتار تسهیم دانش موثر بودند.
This research was conducted with the aim of explaining the relationship between strategies for dealing with conflict and social capital with knowledge sharing among primary school teachers. In terms of practical purpose and in terms of correlation method, it is structural equation model type. The statistical population of the research was made up of 2234 teachers of the districts of Isfahan city. Using the table of Karjesi and Morgan (1970), 327 people were selected by cluster random method. The tools used in the research are 6 Putnam and Wilson conflict strategies questionnaire (1994) with 30 items, Lee et al.'s social capital questionnaire (2014) with 12 items and Chennamanni's (2006) knowledge sharing behavior with 7 items, knowledge sharing intention with 5 items, norms Mindfulness about knowledge sharing with 6 items and attitudes towards knowledge sharing Bok et al. (2005) with 5 items, whose formal and content validity and construct validity were confirmed and the reliability of questionnaires using Cronbach's alpha coefficient was 0.78 and 83. 0, 0.92, 0.90, 0.81 and 0.87 were estimated. Data analysis was done using Kalmogorov Smironov test, Pearson correlation coefficient and path analysis using spss and Amos software. The results showed that there was a direct relationship between social capital and its dimensions (cognitive, structural, relational) with the intention to share knowledge (p<0.01). There was a direct relationship between the strategy of solution orientation and the intention to share knowledge, and there was an inverse relationship between the strategy of non-confrontation and the intention to share knowledge (p<0.01). No significant relationship was observed between control strategy and intention to share knowledge. The path analysis model showed that conflict coping strategies, dimensions of social capital, attitudes towards knowledge sharing and subjective norms were effective on knowledge sharing intention and knowledge sharing intention on knowledge sharing behavior.