تأثیر رهبری در مدرسه با خوش بینی تحصیلی بر اهمالکاری تحصیلی با نقش میانجی احساس تعلق به مدرسه
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیفرشته محمدی 1 , زهرا تنها 2 , راضیه جلیلی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
کلید واژه: احساس تعلق به مدرسه, رهبری تأملی, خوشبینی تحصیلی, اهمالکاری,
چکیده مقاله :
پژوهش با هدف بررسی تأثیر رهبری تأملی با خوش بینی تحصیلی بر اهمالکاری با نقش میانجی احساس تعلق به مدرسه در بین دانش آموزان متوسطه دوم شهر خرم آباد انجام شد. روش پژوهش توصیفی همبستگی بود. نمونه گیری با حضور 384 نفر (235 دختر و 105 پسر) به روش نمونه گیری در دسترس از بین دانش آموزان دوره متوسطه شهر خرم آباد در سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس رهبری تأملی در مدرسه (SRLS) طاهری و طاهری (1396)، مقیاس خوشبینی تحصیلی (AOS) تشانن-موران و همکاران (2013)، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (APQ) سواری (1390) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (SBSQ) بری و همکاران (2004) استفاده شد. داده ها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS نسخه 24 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین رهبری تأملی، خوشبینی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه با اهمالکاری رابطه معنی دار وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج نشان داد که مسیرهای مستقیم این پژوهش معنی دار شدند و مسیرهای غیرمستقیم رهبری در مدرسه و خوشبینی تحصیلی از طریق نقش میانجی احساس تعلق به مدرسه بر اهمالکاری تحصیلی دانش-آموزان معنی دار بود. بر اساس یافته های این پژوهش، مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (056/0=RMSEA و 05/0>P-value).
This research was conducted with the aim of investigating the effect of reflective leadership with academic optimism on procrastination with the mediating role of sense of belonging to the school among the second secondary students of Khorram Abad city. The descriptive research design was correlational. Sampling of this research was done with the presence of 384 people (235 female, 105 male) using available sampling method among the high school students of Khorramabad city in the academic year of 2021-2022. To measure the variables of the research, the Reflective Leadership Scale in School (SRLS) by Taheri and Taheri (2016), the Academic Optimism Scale (AOS) by Tashanen-Moran et al. (2013), the Academic Procrastination Questionnaire (APQ) by Sawari (2010) and the sense of belonging to school questionnaire (SBSQ) by Brew et al. (2004) were used. Data were analyzed with Pearson's correlation coefficient and structural equations using SPSS and AMOS software version 24. The results showed that there is a significant relationship between school leadership, academic optimism and feeling of belonging to school with procrastination (P<0.01). Also, the results showed that the direct paths of this research were significant and the indirect paths of school leadership and academic optimism were significant through the mediating role of sense of belonging to school on students' academic procrastination. Based on the findings of this research, the final research model had a good fit (RMSEA=0.056 and P-value <0.05).
_||_