تاثیر مهارت حل مسئله اجتماعی در کاهش دلزدگی تحصیلی و بهبود خودپنداره درسی
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - گروه علوم تربیتی، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی، ایران.
کلید واژه: مهارت حل مسئله اجتماعی, دلزدگی تحصیلی, خودپنداره درسی,
چکیده مقاله :
هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر مهارت حل مسئله اجتماعی در کاهش دلزدگی تحصیلی و بهبود خودپنداره درسی دانش آموزان بود. تحقیق بر حسب هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه و از لحاظ زمانی، مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان دوره متوسطه ناحیه دو شهر شیراز به تعداد 785 نفر بود که با توجه به نمونه گیری به شیوه هدفمند، 40 نفر (گروه پیش آزمون و پس آزمون) مورد آزمون قرار گرفت. در این پژوهش، از الگوی دزوريلا و گلدفرايد برای آموزش مهارت حل مسئله اجتماعی استفاده شد. برای سنجش خودپنداره درسی دانش آموزان از پرسشنامه یی یسن چن (2004) و برای دلزدگی تحصیلی از پرسشنامه پکران و همکاران (2005) استفاده و میزان آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 79/0 و 84/0 بدست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تی مستقل و تحلیل کواریانس یک راهه)، مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج آزمون تحلیل تحلیل کواریانس نشان داده که مهارت حل مسئله اجتماعی در کاهش دلزدگی تحصیلی و بهبود خودپنداره تحصیلی دانش آموزان تاثیر معناداری دارند. همچنین نتایج آزمون t مستقل نشان داده است که میزان دلزدگی تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری نداشته ولی میزان خودپنداره تحصیلی دانش آموزان دختر بیشتر از پسران بوده است.
The purpose of this study was to investigate the effect of social problem solving skills in reducing Education boredom and improving Education self-concept of high school students. In terms of purpose, this research was applied, and in terms of nature and method, it was a descriptive, semi-experimental type with two groups, and in terms of time, it was cross-sectional. The statistical population of this research included all the secondary school students of the two districts of Shiraz in the number of 785 people, according to purposeful sampling, 40 people (pre-test and post-test groups) were tested. In this research, Desorilla and Goldfried's model was used to teach social problem solving skills. To measure the Education self-concept of the students, the questionnaire of Yasen Chen (2004) and the questionnaire of Pakran et al. The collected data were statistically analyzed using SPSS software and at two levels of descriptive statistics and inferential statistics (independent t-test and one-way analysis of covariance). The results of the covariance analysis test showed that social problem solving skills have a significant effect on reducing Education boredom and improving students' Education self-concept. Also, the results of the independent t-test showed that there was no significant difference in the level of Education boredom of female and male students, but the level of Education self-concept of female students was higher than that of boys.
اسماعیلی شاد، بهرنگ؛ یزدانی، شهربانو؛ صفری، مهدی؛ سیاح، مجتبی. (۱402). مفهوم شناسی فرسودگی (دلزدگی) تحصیلی و عوامل موثر بر آن، کنفرانس ملی رویکردهای نوین علوم انسانی در قرن 21.
افشون، محمد. (1403). نقش واسطهگری خودپنداره تحصیلی در رابطه بین سبکهای یادگیری و سازگاری تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
دادفر، عليرضا. (1401)، اثربخشي آموزش مهارت حل مساله بر كاهش مشكلات رفتاري دانش آموزان. علوم رفتاري. 7(4): 347-353.
زراعت، زهرا؛ غفوريان، عليرضا. (1399). اثربخشي آموزش مهارت حل مساله بر خودپنداره تحصيلي دانشجويان، راهبردهاي آموزش در علوم پزشكي، 2(1). 27-28.
عطادخت، اکبر؛ نوروزی، حمید؛ غفاری، عذرا. (1400). تأثیر آموزش حل مسئله اجتماعی در ارتقای بهزیستی روان شناختی و تاب آوری کودکان، ناتوانی های یادگیری، 3(2). 32-33.
علی زاده، اسد؛ موسوی، یحیی. (1401). مقایسه تاثیر روش تدریس حل مساله با روش تدریس کاوشگری بر مهارتهای حل مساله اجتماعی دانش آموزان دختر در درس علوم اجتماعی پایه پنجم ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 2(9)، 78-63.
فطین، شهاب؛ حسینیان، سیمین؛ اصغرنژاد فرید، علی اصغر؛ ابوالمعالی، خدیجه. (1403). ارزیابی مدل نقش مهارت حل مسئلۀ اجتماعی و سرمایۀ روانشناختی بر فرسودگی (دلزدگی) تحصیلی با میانجیگری کمکطلبی از همسالان و وجدان تحصیلی، پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 3(3). 17-18.
Behjoo, B. (2019). The Relationship among Self -Efficacy, Academic Self-Efficacy, Problem Solving Skills and Foreign Language Achievement. Master ‘S Thesis Department of Foreign Language Teaching. Hacettepe University Graduate School of Social Sciences. 34-35. (in Persian).
Cokley, K. Patel, N. (2021). A Psychometric Investigation of the academic self_concept of Asian American college students, Educational and Psychological Measurment, Vol. 69, Number 1,. 88-99.
Daschmann, E. C. Goetz, T., & Stupnisky, R. H. (2022). Testing the predictors of boredom at school: Development and validation of the precursors to boredom scales. British Journal of Educational Psychology. 81, 421–440.
Dalberg, L.M., Tze, V.M.C., & Goetz, T. (2019). Examining boredom: Different causes for different coping profiles. Learning and Individual Differences, 37, 255–261.
Firozabadi S. (2020). The effectiveness of problem-solving skills on academic self-concept in students with learning disabilities. International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences. 3(2): 25-27. (in Persian).
Lent, R. W., Braown, S. D., & Gore, P. A. (2019). Discriminantand Predictive Validity of Academic Self- Concept, Academic Self-Efficacy, and Mathematics- Specific. Journal of Counseling Psychology, 44, 307-315.
Pisinchen, H. W. (2004). Reciprocal effects between academic self-concept, self-esteem, achievement, and attainment over seven adolescent years: Unidimensional and multidimensional perspectives of self-concept. Personalityand Social Psychology Bulletin. 34, 542–552.
Pekrun, R., Goetz, T., & Perry, R. P. (2005). Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). User’s manual. Munich, Germany: Department of Psychology, University of Munich. 11-13.
Pekrun, R., Goetz, T., Daniels, L. M., Stupnisky, R. H., & Perry, R. P. (2023). Boredom in achievement settings: exploring controlevalue antecedents and performance outcomes of a neglected emotion. Educational Psychology, 102(3), 531–549.
Russomano, L. (2020). Achievement, Locus of Control, Self-Concept, Social Problem Solving Training and the Acquisition of Prosocial Skills in Children. Seton Hall University Dissertations and Theses (ETDs). 254.
Trautwein, U., Lüdtke, O., Köller, O. & Baumert, J. (2020). Self-esteem, academic self-concept, and achievement: How the learning environment moderates the dynamics of self-concept. Personality and Social Psychology. 90(2), 334-349.
VeisiKahre S, Imani S, Yosef Zade MR, VeisiPour M, Moradhaseli Y, Amiri, RK. (2022). Effectiveness of problem solving Training on self concept academic high school students in holillan kahreh. Int J Educ Psychol Res. 131-134